• Anonym (Ts)

11-mån ska bara sova på oss?!?

Är detta nån ny fas? Har en 11-månaders som sover så vansinnigt stökigt nu. Somnar i egen säng, sover kanske 2-3 h och vaknar och vägrar somna om annat än mellan oss. Efter 20 min lugn ungefär sover barnet bara på oss. Kryper upp och byter position konstant men ska sova på eller precis intill. Det gör att vi inte sover så bra själva (svårt att sova med någon som kryper på en eller ålar sig nästan under en) och barnet verkar ju inte få långa perioder av lugn sömn heller.

• Svar på tråden 11-mån ska bara sova på oss?!?
  • Anonym (Mia)

Så var ett av mina barn. Men då det var min sladdis så var jag mer inställd på att det går över så det var inte så jobbigt utan mer mysigt. Många barn vill ha närhet när de sover. För mig blev lösningen att ligga med ryggen mot sonen så fick han halvt klättra upp o sova på ryggen. Det blev bra för oss båda. Att sova dåligt hör till men ni bestämmer ju hur mycket ni accepterar av sovande människa på sig. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Mia) skrev 2022-09-30 07:41:31 följande:

Så var ett av mina barn. Men då det var min sladdis så var jag mer inställd på att det går över så det var inte så jobbigt utan mer mysigt. Många barn vill ha närhet när de sover. För mig blev lösningen att ligga med ryggen mot sonen så fick han halvt klättra upp o sova på ryggen. Det blev bra för oss båda. Att sova dåligt hör till men ni bestämmer ju hur mycket ni accepterar av sovande människa på sig. 

Jo, har försökt så med men då kryper bebis ibland över en istället, som att man är en kryputmaning :)

Hur länge höll det i sig för er?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-30 07:48:05 följande:
    Jo, har försökt så med men då kryper bebis ibland över en istället, som att man är en kryputmaning :)

Hur länge höll det i sig för er?
    När man är mitt uppe i att sova dåligt så känns allt som en evighet. Men min erfarenhet är att det går i cykler. Min sova Nära bebis är nu åtta år :) Men han gillar ff att sova nära. Nu händer det inte så ofta men när han väl kommer vill han sova hud mot hud. Så tyvärr inget bra svar. Mitt råd är att ni kanske turas om. Någon gång behöver man fylla på sovkontot och få en  eller några nätter i rad med ostörd sömn även om man är föräldraledig. 
Svar på tråden 11-mån ska bara sova på oss?!?