• RenLuft

Doftljus, doftgran och annat som ger fräsch och god doft i lägenheten kan skada växt?

Hej,
    jag har en skvättiväg hemma (växt) och har nyligen skaffat saker som skall ge god doft i rummet/lägenheten. Men nu kom jag på en sak och det är min växt kanske inte tål doften. Det kanske sprids en massa kemikalier som kan skada växten?

Eller oroar jag mig i onödan och tänker för stort?

Det är nog inte doft ifrån naturliga saker, utan det är nog kemikalier som gör att det sprids en god doft. Lik parfym kan man säga, helt enkelt.

Tack för svar!

• Svar på tråden Doftljus, doftgran och annat som ger fräsch och god doft i lägenheten kan skada växt?
  • Virriga Vera

Istället för att oroa mig för att växten mår dåligt så hade jag nog undrat hur farliga kemikalierna är för mig....

• RenLuft
    Virriga Vera skrev 2022-09-30 07:42:30 följande:

Istället för att oroa mig för att växten mår dåligt så hade jag nog undrat hur farliga kemikalierna är för mig....

Doftgranar har väl kanske du i din bil. Eller parfym och deo kanske du har på dig? Parfymerad schampoo kanske du har på dig? Du tvättar väl kläder med tvättmedel som doftar? Du har väl kanske andra saker som du har eller har haft, som doftar i din badrum? M.m m.m?

Men frågan blir annorlunda när man bor trångt (etta) och doften täcker hela hela lägenheten. Då undrar jag helt enkelt om det kemikaliska doften kan möjligtvis skada växten.

• Ensam hemma
    Virriga Vera skrev 2022-09-30 07:42:30 följande:

Håller fullständigt med
  • Virriga Vera
    RenLuft skrev 2022-09-30 07:50:29 följande:
    Doftgranar har väl kanske du i din bil. Eller parfym och deo kanske du har på dig? Parfymerad schampoo kanske du har på dig? Du tvättar väl kläder med tvättmedel som doftar? Du har väl kanske andra saker som du har eller har haft, som doftar i din badrum? M.m m.m?

Men frågan blir annorlunda när man bor trångt (etta) och doften täcker hela hela lägenheten. Då undrar jag helt enkelt om det kemikaliska doften kan möjligtvis skada växten.
    Jag har varken doftgranar, doftljus eller annan artificiell doft som ska lukta"gott" i mitt hus. Jag mår dåligt av det. Har så mycket som möjligt parfymfritt pga doftkänslighet. Och är övertygad om att om det är farligt för en växt så är det definitivt inte bra för oss människor. sverigesradio.se/artikel/527672

• RenLuft
    Virriga Vera skrev 2022-09-30 14:47:35 följande:
     Och är övertygad om att om det är farligt för en växt så är det definitivt inte bra för oss människor. sverigesradio.se/artikel/527672
    Då går vi tillbaks till min fråga: Är det då farligt för min växt.
Svar på tråden Doftljus, doftgran och annat som ger fräsch och god doft i lägenheten kan skada växt?