• lovefamiljeliv

När är det olagligt filmande?

Hej! Jag vet en yngre som ska vittna i rättegång om slagsmål i skolkorridoren. I anmälan står det att h*n i fråga filmat detta slag (vilket h*n egentligen inte har gjort), men förmodligen vet vem som kan ha gjort detta. 

Men vet ni om det skulle vara olagligt att ha filmat (i smyg antar jag?) på dessa två personer? Det har spridits däremot, men de vet inte hur. Då cideoklippet endast delat till personen som gjorde slaget, oh efter detta har det spridit sig (enligt informationen JAG fått höra, så jag kan inte garantera till 100 om hur detta har gått till, men jag skriver utifrån det jag fått berättat för mig.)
    Båda inblandade i videon syns, men vpre detta en olaglig handling? 

• Svar på tråden När är det olagligt filmande?
  • FredrikLiksom

Det tror jag inte. I så är nog Polisen skyldig att upprätta en anmälan eftersom beviset verkar nått utredningen om jag förstår dig rätt?

Men spelar det någon roll? Det kommer ju inte påverka  målet ändå. 

• Rektumregeln

Det är inte olagligt så länge man inte:

A. Filmar ett skyddsobjekt. Det är det naturligtvis inte fråga om här.
    B. Ofredar någon. Det är ju lättare att tangera men då krävs ju att vederbörande faktiskt känner sig ofredad av filmaren. Det har man inte gjort om man filmats i smyg, på avstånd.

I andra fall är det bara att filma på.

• erikaABC
    Rektumregeln skrev 2022-09-30 07:40:20 följande:

Det är inte olagligt så länge man inte:

A. Filmar ett skyddsobjekt. Det är det naturligtvis inte fråga om här.
    B. Ofredar någon. Det är ju lättare att tangera men då krävs ju att vederbörande faktiskt känner sig ofredad av filmaren. Det har man inte gjort om man filmats i smyg, på avstånd.

I andra fall är det bara att filma på.

Man får inte heller fota / filma i omklädesrum / toalett / dusch eller dylika privata områden.
  • Rektumregeln
    erikaABC skrev 2022-09-30 18:03:03 följande:
    Man får inte heller fota / filma i omklädesrum / toalett / dusch eller dylika privata områden.
    Nej. Jag sa ju att man inte får ofreda någon.
  • erikaABC
    Rektumregeln skrev 2022-09-30 19:48:13 följande:
    Man får inte heller fota i smyg i omklädesrum
  • Rektumregeln
    erikaABC skrev 2022-09-30 19:50:10 följande:
    Man får inte heller fota i smyg i omklädesrum
  • erikaABC
    Rektumregeln skrev 2022-09-30 20:07:49 följande:
    du skrev också att man inte blev ofredad om man blev fotad i smyg.
    Men i omklädningsrum får man inte fota i smyg
  • Rektumregeln
    erikaABC skrev 2022-09-30 20:12:07 följande:
    du skrev också att man inte blev ofredad om man blev fotad i smyg.
    Men i omklädningsrum får man inte fota i smyg

Nej. Jag skrev att för att det ska bli ofredande, måste ju offret ha känt sig ofredad.
    Sedan - och där får jag ge dig rätt - skrev jag att man ju inte känt sig ofredad om man blivit filmad på avstånd och i smyg EFTERSOM jag trodde att tråden handlade om det som den handlar om, dvs att någon stått och filmat med mobil. Men det gjorde den kanske inte.

I de fall som du sedan refererar till och som ingen säger emot, blir naturligtvis den som monterat och använt nämnda kamera anmäld just för att offren känt sig ofredade och (om denne döms) dömd för ett av dessa alternativ (enbart ett är rätt) 

-Sexuellt ofrankerande
    -Sexuellt ofredande
    -Sexuellt ofriserande

Det skulle aldrig falla mig in att skriva något om ifall man ?blir ofredad? eller ej som du skriver, eftersom det är offrets upplevelse det handlar om.

• Rektumregeln

Kan väl iofs förstå den missuppfattning som tydligen gick att göra av det jag skrev, men det långt ifrån mitt syfte ...

• nattuw
    Rektumregeln skrev 2022-09-30 19:48:13 följande:
    "Ofredande" och "kränkande fotografering" är inte riktigt samma sak.

Kränkande fotografering kräver att tre kriterier är uppfyllda
    1. Dold kamera
    2. En plats där man inte kan förvänta sig att bli fotograferad
    3. Fotograferingen sker utan lov.
Svar på tråden När är det olagligt filmande?