• Tufftomat

Vuxna barn i hemmet, hur mycket bör de bidra med.

Hej.

Jag tänkte kolla med er som har vuxna barn boende hemma, om ni låter dem hjälpa till genom att betala för boende.

Hur mycket av totala boendekostnaden i sådana fall om de pluggar högskola och jobbar deltid.

• Svar på tråden Vuxna barn i hemmet, hur mycket bör de bidra med.
  • sextiotalist
    Tufftomat skrev 2022-09-29 16:43:19 följande:
    Vuxna barn i hemmet, hur mycket bör de bidra med.

Hej.

Jag tänkte kolla med er som har vuxna barn boende hemma, om ni låter dem hjälpa till genom att betala för boende.

Hur mycket av totala boendekostnaden i sådana fall om de pluggar högskola och jobbar deltid.

Som en bra måttstock är det ska bära sina kostnader. Mat och förbrukning. Är det så att föräldern förlorar bostadsbidrag, så ska det också räknas in.
    Regelrätt hyra kanske inte behövs, men absolut bära sina egna kostnader
  • Fjäril kär

Det finns uträknat via konsumentverket vad som anses vara skälig summa att betala för vuxna barn med egen inkomst.

När jag bodde hemma som vuxen betalade jag 2500 kronor och det var matpengar, del av elräkning samt internet. Sen betalade jag givetvis mina egna kostnader utöver det, jag hade tex eget fast telefonabonnemang, köpte egna hygienartiklar, egna löpande räkningar etc.. Dessutom hade jag två små barn jag försörjde. Vid det tillfället jobbade jag heltid. 

• Kiyah

Nu har jag inga barn, men både jag och min syster betalade hemma när vi bodde hos föräldrarna som vuxna.

Mamma hade som regel då att jobbade vi skulle vi betala. 
    Jag betalade runt 3500:- och då "ingick" allt utom hygienartiklar (toapapper och tvål ingick men schampoo, balsam, duschgel, tamponger o så fick jag köpa själv vilket jag föredrog).
    Jag hade kollat upp på konsumentverkets hemsida enligt deras beräkningar och så la jag på lite då jag är väldigt kräsen med maten. 
    Kläder, utemat, snax och så fick jag stå för själv.

Vet inte vad min syster betalade men jag vet att det var ett liknande upplägg 

• Anonym (xxx)

Mina barn fick betala när de började arbeta. Ena 3 000 i månaden (heltidsjobb), den andra 1 500 kr i månaden (timanställningar, ej heltid).
    När de började sommarjobba/plugga, så fick de själv betala sina omkostnader (mobil, nöjen, kläder osv) men fick bo och äta gratis. 

• Tufftomat

Ok. Då har jag lite pejl.

Som mer info kan jag tillägga att det är min styvson det rör sig om (hans mor är sedan länge borta ur hushållet).
    Han betalar sin egen mat men inget mer.

Jag har haft en boendekostnad på ca 12500 som nu efter första räntehöjningen ökat till ca 14000 i månaden.

• mammabitch

Ungdomar som studerar, enbart bidragsdel,  får betala nöjen kläder mm  och om maten som familjen äter inte duger får de köpa egen

Ungdom med inkomst( låg), fick förutom detta betala 2000 i månaden  för mat, el, del i mobilabonnemang  etc.

Husrummet bjuder jag på så länge min egen ekonomi är stabil då vi har gott om plats.

Svar på tråden Vuxna barn i hemmet, hur mycket bör de bidra med.