• Anonym (Dejt)

Har inte råd att dejta? Är kvinna…

Jag är singel sen 2 år tillbaka och njuter egentligen av det och av nya livet. Har haft lätt att träffa män och tyckt dejtandet är roligt. Men levnadskostnaderna går ju upp och pga vab har jag ett par månader fått ut betydligt mindre än vanligt. Står nu i sitsen att jag måste vända på varje krona för att klara månaden. Har en dejt inbokad i helgen, en man som jag träffat 2 ggr, tycker om och som kommer långväga för att träffa mig. Men jag funderar på att ställa in eftersom jag inte borde prioritera att köpa hem mat, god frukost osv som jag annars mer än gärna gjort. Har ni upplevt det här problemet? Känns så konstigt Och ovant. Men man vill inte snåla när man ses hemma, känns så trist och ovälkomnande? Jag vill inte heller säga att jag inte riktigt har råd, för jag vill inte att han ska känna sig tvungen att bjuda/betala. Hjälp mig tänka 😊

• Svar på tråden Har inte råd att dejta? Är kvinna…
  • Anonym (M)

Förstår inte riktigt....du har träffat den här mannen 2 (!) gånger och du ska bjuda hem honom till dig?
    Vill inte döma men tycker det är lite väl tidigt....varför kan ni inte träffas ute? Sen kan väl han bjuda dig på restaurang eller fika? Det är så det brukar gå till.
    Skulle aldrig bjuda hem en främling (för det är ju vad han är, du känner inte honom). Jag antar att han då också kommer sova över hos dig? Eftersom du även har barn tycker jag det är oansvarigt. Du känner inte karln och du vet inte vad han bär på för könssjukdomar som kan drabba både dig och barnet.
    Var försiktig och dejta som en normal person. Gå ut och gör något utomhus, behöver inte kosta pengar.

• Anonym (Dejt)

Jag har barn, men inte denna vecka förstås. Skulle aldrig låta någon träffa mitt barn.  och ja, han bor några timmar bort så det känns rimligt att han sover här pga det. Hade gärna velat setts kortare stund och i enklare format, om det gått. Men tack för din åsikt, jag tar till mig 😊

• Anonym (Berta)

Föreslå en promenad eller någon annan gratisaktivitet. Du kanske har någon favoritplats du kan visa. Plocka svamp och ta med kaffe o bulle. 

• Anonym (Berta)

Hm, såg nu att han reser långt till dig. Det var ju en annan femma. Kan du baka så att det finns nybakat bröd? Det känns lyxigt men är billigare än att köpa. 

• Fjäril kär

Ärlighet är bäst. Krångla inte till det. Säg som det är att just nu har du haft mycket VAB och behöver tänka på utgifterna. Han får gärna komma men får givetvis bidra till sin vistelse på något sätt. 

Att vara ärlig är bästa sättet att faktiskt ta reda på om en människa har seriösa avsikter och hur nån reagerar på faktisk verklighet. Att hålla skenet uppe och gå i ekonomiskt haveri resten av månaden sätter ju dig i en jäklig sits både vad gäller dina barn men också gentemot honom som kanske tror att du har en högre standard än vad verkligheten är. Lite kontraproduktivt där... För han kna ju dessutom föreslå olika aktiviteter där du måste bidra med en slant själv och då blir det ju jätteknas när kortet säger medges ej...

Äta gott kan man ju faktiskt göra ändå utan att gå konkurs. Man behöver inte överdriva. 

• Anonym (Dejt)

Tack för svaret. Jag håller verkligen med dig om ärlighet. Är väl bara lite orolig just för att det handlar om ekonomi och vill inte låta som att jag ber om hjälp med det eller något. Eller att han ska känna sig tvingad att erbjuda sig. Han har ju åkt hit varje gång (bensinkostnad och restid) och rent moraliskt vill jag bjuda och tycker väl att jag borde det. Aldrig varit i den här sitsen förut. Och är väl lite obekväm i rollen att inte göra fint och fixa inför att han kommer - det är liksom jag och så jag önskar kunna göra. Jag ska ta upp det med honom? 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Dejt) skrev 2022-09-28 13:47:27 följande:

Jag har barn, men inte denna vecka förstås. Skulle aldrig låta någon träffa mitt barn.  och ja, han bor några timmar bort så det känns rimligt att han sover här pga det. Hade gärna velat setts kortare stund och i enklare format, om det gått. Men tack för din åsikt, jag tar till mig 😊

Det känns som att dejta på distans inte är det du bör ägna dig åt om du inte har råd att ens bjuda på mat. Dessutom, hur fungerar det att vara ett par om man bor så långt ifrån varandra, när du är fast där du bor?
  • Anonym (Dejt)

Bra fråga, det är säkert inte så bra? 😉 jag har valt bort män i andra städer tidigare, men verkligen fått connection och nyfikenhet på denna man. jag har aldrig känt att jag inte haft råd förut, därav min konstiga frågeställning 😊

• Anonym (Volley)

Jag hade äntligen ett halvtidsjobb när jag vågade dejta för första gången på åratal på grund av ostadig ekonomi. Jag och en kille hade precis blivit mer seriösa när jag plötsligt blev av med detta jobb! Det var så jobbigt! Men jag berättade. Han växte så i mina ögon av att gå från "Oj, det var inte bra" till "Ok, då får väl jag betala lite mera" ett tag. Detta har lärt mig att pengar inte är allt. Om ni är rätt för varandra i övrigt så hittar ni ett sätt. Det är nog bara din magkänsla som kan avgöra där, hur seriöst det är mellan er, eller om han kommer känna sig lurad av att han trodde ni var på samma nivå ekonomiskt. Men om du föreslår att ni gör något hemma och lagar god men billig mat så kanske han själv förstår och kan välja dig eller inte välja dig om mycket pengar är viktigast för honom. Lycka till med dejten! 

• Anonym (Dejt)

Till Volley, tack 🥰

• Anonym (Hemma är bäst)

Förstår din sits. Har inte dejtat på 5 år pga fattigdom som kom i anslutning till en  separation och långvarig ohälsa. Har inget att erbjuda någon ekonomiskt som att kunna gå på restauranger, dela resor osv. har heller inte råd att införskaffa nya och lämpliga kläder, sexiga underkläder, gå till frisören osv.

Tycker att du ska vara ärlig med mannen eftersom ni redan hunnit ses 2 ggr och du bara varit i sin sits i 2 år. Kanske har du helt okej kläder och kan bjussa på lite gott vin hemma och nåt enkelt att äta. Säg  att du gärna träffas hemma eftersom det är lite kärvt nu ekonomiskt. Skulle själv ha all förståelse i världen för någon i samma sits. Killar som bara söker sex bryr sig inte om ens ekonomi, och de som vill ha långvarigt får väl bjussa då till att börja med. Har man rätt känslor är sånt inte viktigt. Lycka till!

• Anonym (Volley)
    Anonym (Hemma är bäst) skrev 2022-09-28 14:44:11 följande:

Förstår din sits. Har inte dejtat på 5 år pga fattigdom som kom i anslutning till en  separation och långvarig ohälsa. Har inget att erbjuda någon ekonomiskt som att kunna gå på restauranger, dela resor osv. har heller inte råd att införskaffa nya och lämpliga kläder, sexiga underkläder, gå till frisören osv.

Tycker att du ska vara ärlig med mannen eftersom ni redan hunnit ses 2 ggr och du bara varit i sin sits i 2 år. Kanske har du helt okej kläder och kan bjussa på lite gott vin hemma och nåt enkelt att äta. Säg  att du gärna träffas hemma eftersom det är lite kärvt nu ekonomiskt. Skulle själv ha all förståelse i världen för någon i samma sits. Killar som bara söker sex bryr sig inte om ens ekonomi, och de som vill ha långvarigt får väl bjussa då till att börja med. Har man rätt känslor är sånt inte viktigt. Lycka till!

Jättebra formulerat, och hoppas att du vågar dejta igen snart du också! 
  • riboflavin

Måste en dejt kosta? Sist jag var på dejt så gick vi en lång promenad ihop, jag visade honom min hemstads guldkorn. Dejten före det så åkte vi ut till havet och badade en hel dag, kostade picnicmaten vi hade med oss men ätit hade vi ju gjort hemma ändå. Försök hellre boka om till något som inte kostar pengar.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (A)
    riboflavin skrev 2022-09-28 15:32:01 följande:
    Måste en dejt kosta? Sist jag var på dejt så gick vi en lång promenad ihop, jag visade honom min hemstads guldkorn. Dejten före det så åkte vi ut till havet och badade en hel dag, kostade picnicmaten vi hade med oss men ätit hade vi ju gjort hemma ändå. Försök hellre boka om till något som inte kostar pengar.
    Vad mysigt.
Svar på tråden Har inte råd att dejta? Är kvinna…