• AndreaBD

Spara hälften av hårfärgen, hur?

Har någon hittat ett sätt att spara hårfärg som man har över? Sen jag har klippt mig kort, behöver jag inte längre hela förpackningen. Man måste nog blanda ihop hela.... kan man möjligtvis frysa ner det? 

Och när jag ändå frågar: FInns det bra sätt att täcka en del av håret om man inte vill färga hela? Jag funderar på att bara färga håret ovanpå och inte det på sidorna och lägre delen bak. Det är klippt så att det skulle passa. Jag har sett att folk har kört med badmössor, men då var det mest slingor.

• Svar på tråden Spara hälften av hårfärgen, hur?
  • EnAnonumius

Nej man måste inte "blanda ihop" all mängd på en gång.  Man kan använda hälften av vardera komponent.
    D.v.s för ett exempel ny inköpt förpackning:

Tuben har 60ml kräm, 
    Flaskan har 60ml vätska.

Delar du det på två (hälften d.v.s 50%) så skall du använda
    30ml av vätskan (från flaskan)
    och
    30ml  av krämen (från tuben)

Vid 1/4 (d.vs 25%)
    Då blir det
    15ml av vätskan (från flaskan)
    och
    15ml  av krämen (från tuben)

Du blandar ihop det sedan i en kopp eller en liten skål (ej metall, jag upprepar EJ metall), med något sked/spatel gjort av trä/plast/porslin Och rör ordentligt tills det blir ordentligt blandat.

Sedan så får du använda dig av fingrarna för att applicera hårfärgen.

Vid nästa färgning så kan du putta i resten av krämen (om du använt dig av 50% av vardera vätska och kräm)) tillsammans med resten av vätskan i flaskan. Skaka och färga håret.

Jag själv har kort hår och jag har färgat hår i så många år nu att jag tappat räkningen. Men jag har också lärt mig hur man "delar hårfärgen" så man slipper blanda all vätska samtidigt, men ändå bibehålla "proportions mängden" mellan kräm och vätska för ett bra resultat.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AndreaBD

Tack så mycket! :)  Det ska jag prova. Det håller sig då i typ två månader eller så? 

• EnAnonumius
    AndreaBD skrev 2022-09-27 17:56:05 följande:

Tack så mycket! :)  Det ska jag prova. Det håller sig då i typ två månader eller så? 

Om du blandar så som jag skrev, så kommer ju det som är oblandat, att hålla längre än två månader.
    Men jag förstår ändå frågan, då du tänker på att man rekommendera ju att färga om vad 8v..

Men de "oblandade" komponenternas mängd (som blir över) kan hålla upp till 6månader om förpackningarna är förslutna.

• AndreaBD
    EnAnonumius skrev 2022-09-27 18:04:22 följande:
    Om du blandar så som jag skrev, så kommer ju det som är oblandat, att hålla längre än två månader.
    Men jag förstår ändå frågan, då du tänker på att man rekommendera ju att färga om vad 8v..

Men de "oblandade" komponenternas mängd (som blir över) kan hålla upp till 6månader om förpackningarna är förslutna.
    Du menar om man försluter dem igen? För, man har ju öppnat dem. 
  • EnAnonumius
    AndreaBD skrev 2022-09-27 18:50:05 följande:
    Du menar om man försluter dem igen? För, man har ju öppnat dem. 
    Ja, när man återförsluter dem, så håller de upp till 6månader utan problem.
Svar på tråden Spara hälften av hårfärgen, hur?