• Anonym (Undran)

Sjukt barn ekonomi??

Kommer få ett sjukt barn. Kommer krävas sjukhusbesök, medicinering.... extra kostnader. 

Vad kan man få för ekonomisk hjälp? 
    Merkostnad? 
    Vårdbidrag? 
    Från försäkringsbolag? 

Kan man vabba istället för föräldradagar från födsel? 

• Svar på tråden Sjukt barn ekonomi??
  • Jemp

Om ni är inlagda på sjukhus kan man vabba. Annars måste barnet vara minst 180 dagar har jag för mig. 

Har du gravidförsäkring? Kolla upp vad som gäller i övergången så barnet är försäkrat från start. 

• Anonym (Gratis)

Sjukhusbesök och mediciner kostar väl inget för barn. Åtminstone inte i min region och jag trodde det var lika överallt. 

• EpicF
    Anonym (Gratis) skrev 2022-09-25 17:04:39 följande:

Sjukhusbesök och mediciner kostar väl inget för barn. Åtminstone inte i min region och jag trodde det var lika överallt. 

Jo, överlag är det gratis. Men så finns det medicin som faktiskt inte är gratis och inte ingår i högkonadsskyddet. 

Sedan tillkommer det en massa andra kostnader när man var en kroniskt sjukt barn. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Undran) skrev 2022-09-25 16:07:32 följande:
    Sjukt barn ekonomi??

Kommer få ett sjukt barn. Kommer krävas sjukhusbesök, medicinering.... extra kostnader. 

Vad kan man få för ekonomisk hjälp? 
    Merkostnad? 
    Vårdbidrag? 
    Från försäkringsbolag? 

Kan man vabba istället för föräldradagar från födsel? 

Du får kolla upp det försäkringsbolag ni tänkte ha för barnförsäkring, vad som ingår. 
    Vårdbidrag kan du läsa om på FK. Det är ju rätt olika beroende på vad det är för åkommor barnet har. 
  • Anonym (Q)
    MajsansVärld skrev 2022-09-25 18:24:01 följande:

Är detta barn fött? Om inte så tycker jag du ska göra abort, det är rent egoistisk att sätta en människa till världen som har dessa problem och om du vill göra detta tycker jag du ska få betala för detta själv. Denna individ kommer bara ligga samhället till last och framförallt kosta massa onödiga pengar som kunde gått till mer hoppfulla fall och inte nån sjuk unge som likagärna hade kunnat tagits bort direkt istället för att plågas med sjukdom. Det är grymt gjort 

Ditt inlägg är anmält. 
  • Anonym (Undran)

Jag är gravid i vecka 28! 

Visste att jag skulle få minst en sån kommentar. Du har ingen aning om vad för sjukdom det är så yttra dig inte. Man kan leva med sjukdomen. Ett väldigt bra liv faktiskt. 

Tack för era svar. Har lite och kolla upp 

• Anonym (Npf- mamma)

Först GRATTIS till ert kommande barn  

Vårdbidrag eller rättare sagt omsorgsbidrag kan man få på olika nivåer, finns även ett merkostnadsbidrag ..men det är svårare att få..du måste kunna visa på vad ni som förälder måste göra extra som inte ingår i normal föräldrar omsorg desto yngre barnet är desto mer anses gå under normal föräldraansvar = svårare att få omsorgsbidrag för

Ni kan få beroende på sjukdom beviljat extra vabb dagar ..men då krävs om jag inte missminner mig vistelse på sjukhus..

För vissa barn som tex mina som har autism så har jag även rätt till kontakt dagar och förlängd  vabb till 16 år med samma regler som gäller till barn blir 12, jag kommer även kunna vabba fram till barnen jag har omvårdnadssituationen för blir 21..men då i mindre grad ,bara för akutsjukdom eller om funktionsnedsättningen förvärras..så inte för tex läkarbesök- vilket ju är den vanligaste orsaken för vabb..då får jag ta komp eller tjänstledigt

..Det  finns mycket och ganska lättläst information på försäkringskassans hemsida ..om dit barn är sjukt  / funktionshindrat 

Nästan alla mediciner är gratis för barn, de få som inte är det ingår inte i högkostnadsskyddet heller  
    läkarbesök är också gratis.. 

Försäkring är svårt… tveksamt om det är någon försäkring som tar medfödda sjukdomar som upptäcks redan innan barnet är fött.. tom graviditetsförsäkringarna har ganska många friköpningsklausuler som gör att försäkringen inte gäller  

• Anonym (en i periferin)
    Anonym (Gratis) skrev 2022-09-25 17:04:39 följande:

Transporten dit kostar.
    Mat ute medan man är där kostar.
    Att inte kunna jobba den tiden kostar.
    Resor till habilitering efter ingrepp kan vara flera gånger i veckan.

Det blir mycket pengar om en familj måste ta ett par år med frekventa sjukhus/hab-besök och har långt till det sjukhuset.

Vid svåra sjukdomar kan det dessutom medföra långtidssjukskrivning och behov av psykologhjälp för föräldrarna.

Bl.a. därför finns barnförsäkringar.
  • Mrs Moneybags

Jag hoppas att du har en gravidförsäkring, för den kan övergå till en barnförsäkring när barnet är fött och där kanske du kan få hjälp beroende på vilken/vilka diagnoser det handlar om. 

• Anonym (Undran)

Eva frågade jag dig om din åsikt angående abort? Tror du att jag på riktigt bryr mig om vad DU tycker och vad DU skulle gjort om du bar på ett sjukt barn?? DET ÄR INTE RELEVANT!! 

Jag är i vecka 28 och mina frågeställningar finns i min trådstart. Abort har aldrig varit ett alternativ. Barnet kommer kunna leva ett bra liv, precis som vem som helst, dock med medicinering. 

Svar på tråden Sjukt barn ekonomi??