• Anonym (H)

Ensamt

Har levt familjeliv i många år i en fin vänskap med mitt ex. Nu är vi skilda och har barnen varannan vecka och jag känner mig vissa veckor så himla ensam när jag inte har barnen. Har en liten skala vänner och alla har familj och sitt och kan inte ses så ofta. Hur gör ni andra i samma situation? Vänjer man sig vid ensamheten? När jag själv levde i en relation med barn på heltid kände jag mig aldrig ensam, så jag förstår att de med partner inte har samma behov som mig. Tänker detta måste vara väldigt vanligt i vårt samhälle då många lever själva. 

• Svar på tråden Ensamt
  • Anonym (Cecilia)

Ja, det är vanligt. Det är nog en läggningsfråga om man vänjer sig eller inte.

Jag brukade känna mig besviken på de vänner som jag upplevde lämnade mig ensam när jag inte hade familj och partner.

Nästa steg var att jag upptäckte vid skilsmässa och varannan vecka att då var det Tinder och karlar som gällde.

Då gav jag upp om kvinnlig vänskap, tog istället in olika män i mitt liv. Finns kvinnor men de pratar mest om män och barn när vi ses, så jag är helst ensam när jag inte träffar männen. 

Skulle vara spännande att höra om fler erfarenheter av kvinnors ensamhet. 

• Anonym (H)
    Anonym (Cecilia) skrev 2022-09-25 16:14:21 följande:

Ja, det är vanligt. Det är nog en läggningsfråga om man vänjer sig eller inte.

Jag brukade känna mig besviken på de vänner som jag upplevde lämnade mig ensam när jag inte hade familj och partner.

Nästa steg var att jag upptäckte vid skilsmässa och varannan vecka att då var det Tinder och karlar som gällde.

Då gav jag upp om kvinnlig vänskap, tog istället in olika män i mitt liv. Finns kvinnor men de pratar mest om män och barn när vi ses, så jag är helst ensam när jag inte träffar männen. 

Skulle vara spännande att höra om fler erfarenheter av kvinnors ensamhet. 

Tack för din historia! 

Har varit på Tinder men tycker inte det blir bra. Känner det utspelar sig likadant varje gång och inte riktigt blir
    något mer utav det. 

Jag känner absolut att de få vänner jag har har engagerat sig, men kanske är det jag som behöver mycket sällskap. Tänker en del träffar man med barnen också, de flesta i mitt fall. Sen är ju vardagar en sak då man ändå jobbar. Är mest helgerna som är tråkiga tycker jag. Men kanske är dejting som gäller..

Absolut intressant att höra ifrån fler kvinnor då jag mest upplever höra ifrån ensamma män. 

• Anonym (S)

Nyskild här, barnet har ännu inte börjat bo växelvist men träffar pappan regelbundet. Barnen måste ju inte bo en hel vecka i taget, särskilt inte i början. Jag lär hamna där en dag också men planerar att dejta (kanske med övernattningar...), ägna mig åt kvällsaktiviteter (kurser eller någon förening), åka på yoga eller andra rörliga gruppaktiviteter, äta middag ute på stan i lugn och ro, sånt man inte riktigt kan göra med barn omkring sig helt enkelt.

Svar på tråden Ensamt