• Plingen

Är du bilmek? Fråga om kamremsbyte Opel

Jag är lite nyfiken på vad det kan tänkas kosta att byta kamrem på en Opel Vectra om man lämnar in den på verkstad? Eller är det något man klarar av att göra själv??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-24 20:30:09:
    Det kanske även finns ngn Opelägare här som nyss bytt?

• Svar på tråden Är du bilmek? Fråga om kamremsbyte Opel
  • annagravid

Hejsa, min sambo är bilmeck, han säger att man kan göra de sj om man är väldigt händig, för gör man fel åker man oftast på att byta ut hela motorn,m han jobbar dock med volvo o är osäker på vad de kan kosta, gå in till verkstaden o fråga !

Anna o Gustav

• Plingen

Det kändes ju inte som något roligt alternativ att göra det själv om man åker på att byta hela motorn på kuppen!
    Ingen annan som vet vad det kan kosta på ett ungefär?!

• Plingen

Ingen Opelägare som bytt kamrem nyligen??

• thj

mycket för lite info för att kunna svara på det.
    opel vectra?? årsm storlek på motor,bensin eller diesel.
    många olika faktorer som spelar in.
    till din andra fråga om man kan göra det själv.
    vet du exakt vad du håller på med så visst,
    men har du/ni alldrig gjort det förut så lämna det till en verkstad
    som kan det..
    det är bättre att betala den lilla kostnaden hos en verkstad än å göra det
    själv o det blir fel o i värsta fall får byta hela toppen o det blir 10 gånger så dyrt..

• Thindran

Mitt ård är att inte göra det själv om ni inte vet vad ni håller på med! När man byter kamrem så byter man även en grej till, kommer inte ihåg vad det heter, något som har med kamremmen att göra. Byter man inte den kan man lika väl skita i att byta kamremmen, för den slits precis som kamremmen och den kan också gå sönder med samma verkan som en kamrem som går sönder... dvs bye bye motorn.
    Kommer inte ihåg vad det hette, men ring och prata med en mekaniker så kan han nog säga vad det skulle kunna kosta. Helst ska du väl prata med flera olika så hittar du kanske den billigaste Vi bytte kamrem och den där andra grejen på vår volvo nyligen, vi betalade 1500 kr. Men vi har också hittat en väldigt billig och bra mekaniker som är snäll nog att ge oss studenrabatt... Men jag tror det kanske skulle kunna hamna på mellan 2000-3000 kr för er... Men jag gissar bara. Ring och kolla, då får du bäst svar!

• 201201232

Man måste byta kamrem, spännare, rullar och vattenpump. Vattenpumpen är väldigt viktig att byta, den kyler motorn. Delarna gick på runt 2000 kr för en Astra så jag gissar att det kostar ungefär lika mycket för andra modeller. Sedan är Opel väldigt besvärliga att jobba med över lag. Ett tips är att köpa Haynes reparationshandbok och se hur jobbigt det är. Det är väldigt viktigt att se efter exakt hur kamremmen sitter så att man sätter tillbaka den på samma sätt. Dessutom så är det besvärligt att få tag på alla delar, vi fick t.ex fel längd på remmen trots att vi köpte från SAAB/Opel.

Svar på tråden Är du bilmek? Fråga om kamremsbyte Opel