• Anonym (Mamman)

Om han inte betalar underhåll?

Hej, jag är separerad från mitt ex som jag var sambo med, vi har 2 barn. Ena bor varannan vecka, andra hos mig men en natt/vecka hos honom (pga sin ålder, jag är fortfarande föräldraledig). För att barnen ska kunna gå i förskola (och stå i kö till förskola) i deras födelsekommun står de skrivna hos honom, jag har flyttat till en annan kommun. Vi har själva kommit överens om underhållet men han strular med betalningar. Vad har jag för rättigheter eller vad kan jag göra om han skulle strunta i att betala helt? Om jag förstår rätt kan jag inte gå genom försäkringskassan eftersom att barnen inte är skrivna här? 

• Svar på tråden Om han inte betalar underhåll?
  • Anonym (Ewe)

Om barnet bor hos dig mest så ska det vara skrivet hos dig. Det är därför du inte kan ansöka om underhållsstöd, fk kan ju inte vara med och bidra till folkbokföringsbrott.

Ring kommunen och kolla om barnet kan stå kvar i kön även om du skriver det hos dig. Det borde ju gå eftersom barnet när det blir äldre ska bo vv (antar jag?) När det är löst skriver du barnet hos dig och söker därefter underhållsstöd.

• Anonym (A)
    Anonym (Ewe) skrev 2022-09-25 10:08:30 följande:
    Om barnet bor hos dig mest så ska det vara skrivet hos dig. Det är därför du inte kan ansöka om underhållsstöd, fk kan ju inte vara med och bidra till folkbokföringsbrott.

Ring kommunen och kolla om barnet kan stå kvar i kön även om du skriver det hos dig. Det borde ju gå eftersom barnet när det blir äldre ska bo vv (antar jag?) När det är löst skriver du barnet hos dig och söker därefter underhållsstöd.
    Håller med
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-09-25 10:01:02 följande:
    andra hos mig men en natt/vecka hos honom (pga sin ålder, jag är fortfarande föräldraledig). För att barnen ska kunna gå i förskola (och stå i kö till förskola) i deras födelsekommun står de skrivna hos honom, jag har flyttat till en annan kommun.
    Barnet skall vara folkbokförd där det tillbringar sin huvudsakliga dygnsvila, det ni gör är brott mot folkbokföringslagen.
    Eftersom det även är överlagt och absolut kan ses som systematiskt så går det nog till och med även att toka det som grovt folkbokföringsbrott, där finns fängelse med i straffskalan.

Lös detta med kö till skolor på något mindre lagvidrig sätt, sen folkbokför ni barnen på ett korrekt sätt och då kan du även ta underhållet via FK.
Svar på tråden Om han inte betalar underhåll?