Jag vill ha en förklaring på alla dessa priser som höjts
Så det som höjts, är mat, bensin och el. Så bensin och el, har höjts p.g.a kriget för att man inte vill försörja Ryssland. Därför köper man saker ifrån andra länder, som självklart då blir dyrare. Därmed blir mat, bensin och elen, dyrare.
För att ha en balans på allt, så höjer mäklare/staten/kommunen hyran.
Detta gäller hela Europa? Men varför pratar man om att hela världen drabbas av detta med prishöjningarna?
I en tråden läste jag om att världen är på väg mot lågkonjunktur? Så hela världen börjar få ett pris-kaos? Varför det? Asien behöver väl t.ex inte köpa in saker från Europa eller U.S.A som är rätt lång avstånd mellan Europa? Visserligen vet jag att det sker handels mellan länderna, men Japan eller U.S.A har väl inte drabbats om pris höjning?
Har denna pris höjning endast berott på kriget mellan Ukraina och Ryssland? Så om Sverige vart neutralt och brydde sig inte om man försörjde Ryssland eller inte, så hade inte prishöjningarna skett? Därmed så skulle rent teoretiskt bryta pris-kaoset och få till en lägre pris överallt, om man gick över till att bli neutral och brydde sig inte om kriget eller om man försörjde Ryssland? - Rent teoritiskt, alltså. Jag ställer frågor för att jag vill fatta. För jag har inte riktigt förstått varför alla höjningar som sker och varför det är ett måste och varför man inte kan sänka det snart...