• Anonym (Jag har inte fattat)

Jag vill ha en förklaring på alla dessa priser som höjts

Så det som höjts, är mat, bensin och el. Så bensin och el, har höjts p.g.a kriget för att man inte vill försörja Ryssland. Därför köper man saker ifrån andra länder, som självklart då blir dyrare. Därmed blir mat, bensin och elen, dyrare.

För att ha en balans på allt, så höjer mäklare/staten/kommunen hyran.

Detta gäller hela Europa? Men varför pratar man om att hela världen drabbas av detta med prishöjningarna?

I en tråden läste jag om att världen är på väg mot lågkonjunktur? Så hela världen börjar få ett pris-kaos? Varför det? Asien behöver väl t.ex inte köpa in saker från Europa eller U.S.A som är rätt lång avstånd mellan Europa? Visserligen vet jag att det sker handels mellan länderna, men Japan eller U.S.A har väl inte drabbats om pris höjning?

Har denna pris höjning endast berott på kriget mellan Ukraina och Ryssland? Så om Sverige vart neutralt och brydde sig inte om man försörjde Ryssland eller inte, så hade inte prishöjningarna skett? Därmed så skulle rent teoretiskt bryta pris-kaoset och få till en lägre pris överallt, om man gick över till att bli neutral och brydde sig inte om kriget eller om man försörjde Ryssland? - Rent teoritiskt, alltså. Jag ställer frågor för att jag vill fatta. För jag har inte riktigt förstått varför alla höjningar som sker och varför det är ett måste och varför man inte kan sänka det snart...

• Svar på tråden Jag vill ha en förklaring på alla dessa priser som höjts
  • Anonym (Amerikanen)

Jo, hela världen drabbas, på ett eller annat sätt, av detta. USA har inga prishöjningar? Det kan man ju drömma om. Inflationstakten i USA har varit högre in i Sverige. I min hemstat har livdmedelsprisetna ökat med 13% i snitt, ungefär som här i Sverige.

Men, nej, det är inte bara kriget i Ukraina. Det är dåliga skördar pga klimatförändringar, det pandemin som stoppat transporter, det är även pandemin som sänkt efterfrågan på olika saker, både varor och tjänster. 

• Anonym (Jag har inte fattat)
    Anonym (Amerikanen) skrev 2022-09-24 21:11:56 följande:

Jo, hela världen drabbas, på ett eller annat sätt, av detta. USA har inga prishöjningar? Det kan man ju drömma om. Inflationstakten i USA har varit högre in i Sverige. I min hemstat har livdmedelsprisetna ökat med 13% i snitt, ungefär som här i Sverige.

Men, nej, det är inte bara kriget i Ukraina. Det är dåliga skördar pga klimatförändringar, det pandemin som stoppat transporter, det är även pandemin som sänkt efterfrågan på olika saker, både varor och tjänster. 

TAACK!

Du sa något mycket intressant nu och det är alltså klimatförändring som är på gång på riktigt. Något som man har varnat om för flera år, börjar numera visa konsekvenser.

Det är nu som det kanske sker, det som jag många år tillbaka sagt till mig själv: Folk kommer att ändra på sig och försöka bli mer klimat vänligare, just för att den sker konsekvenser åt folket.

Men intressant att du kortfattat nämnde om pandemin också. Så allt det där har spelat sin stora roll?

Tack igen för upplysningen! Och jag beklagar för din och din stats situation!!
  • Anonym (Jo)

Om priserna höjs här handlar vi mindre, fabriken i ett annat land får mindre beställingar, de anställda blir uppsagda eller får lägre lön, de kan då inte handla mat i samma utsträckning vilket påverkar bonden. Dessutom drabbats alla av högre bränslekostnader oavsett var i världen de bor. Sedan går det runt..

Ukraina är dessutom en stor matproducent. Ryssland är en stor producent av konstgödsel som inte bönderna får/kan köpa, detta kommer leda tillmindre skördar... Så jo, alla blir påverkade!

• Anonym (…)

Pandemin ledde till ekonomiska problem som man försökte avhjälpa genom att sänka räntor och ge pandemipengar till företag och privatpersoner. Man har också i USA under lång tid tryckt mer pengar (Quatitative easing) för att få mer fart på ekonomin. Nu har ekonomin istället blivit överhettad vilket leder till inflation. Därför höjs nu räntorna för att svalka av ekonomin vilket nu leder oss in i en global lågkonjunktur. 

• Anonym (Birgit)

En konsekvens av pandemin är att produktionen av vissa elektronikkomponenter i Asien blev lägre pga stängning av arbetsplatser eller pga att det spåddes att det skulle säljas färre varor som behövde dessa komponenter. Dessa förutsägelser var fel och det finns i dag en brist på vissa komponenter, vilket leder till högre priser på vissa varor och förseningar i produktionen av andra varor, dvs lägre lönsamhet för företagen, lägre löner och bromsad ekonomi. Dessa komponenter behövs alltså av företag i hela världen, så alla påverkas. Detta är bara en av konsekvenserna av pandemin på ekonomin. 

Tex spannmål från Ukraina exporteras till Afrika och andra ställen, men detta har blockerats av Ryssland, kriget påverkar inte endast Europa. 

• Anonym (Vänster är ett skällsord)

Var inte så naiva att ni sväljer allt som våra kära politiker försöker trycka ner i halsen på oss.

Kriget i Ukraina har som bäst marginell inverkan på världsekonomin.
    Det enda som fått direkt effekt av kriget är bristen på energi i europa pga avstängingen av den ryska naturgasen...
    Detta hade aldrig fått den stora inverkan det nu fått om inte tyskarna gjort sig så in i hel*ete beroende av denna gas genom att av ideologiska skäl stänga ner stora delar av sin kärnkraft.

Tittar vi enbart på Sverige så är det i princip enbart de skenande energipriserna som eldar på prisökningarna.
    Av någon anledning har väldigt många svårt att greppa det uppenbara sambandet.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-24 22:07:19 följande:

Var inte så naiva att ni sväljer allt som våra kära politiker försöker trycka ner i halsen på oss.

Kriget i Ukraina har som bäst marginell inverkan på världsekonomin.
    Det enda som fått direkt effekt av kriget är bristen på energi i europa pga avstängingen av den ryska naturgasen...
    Detta hade aldrig fått den stora inverkan det nu fått om inte tyskarna gjort sig så in i hel*ete beroende av denna gas genom att av ideologiska skäl stänga ner stora delar av sin kärnkraft.

Tittar vi enbart på Sverige så är det i princip enbart de skenande energipriserna som eldar på prisökningarna.
    Av någon anledning har väldigt många svårt att greppa det uppenbara sambandet.

Och av någon anledning tror vissa att vi lever i en bubbla och inte påverkas av världen omkring oss, att vi inte bidrar till (eller kan påverka) klimatförändringarna...
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Jo) skrev 2022-09-24 22:11:27 följande:
    Och av någon anledning tror vissa att vi lever i en bubbla och inte påverkas av världen omkring oss, att vi inte bidrar till (eller kan påverka) klimatförändringarna...
    Det enda sambandet vår ekonomi har med "klimatförändringarna" är de enorma kostnader som de i praktiken fullständigt verkningslösa symbolåtgärderna som världens alla klimataktivister tvingar fram genererar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Amerikanen) skrev 2022-09-24 21:11:56 följande:

Det är dåliga skördar pga torka, vilket kommit och gått under århundraden.
    en.wikipedia.org/wiki/Droughts_in_the_United_States

Overutnyttjande av grundvatten, vilket också hållit på i många många år, och den exponentiellt stigande världsbefolkningen, som kräver mer och mer vatten, kommer ge ännu mer torka..
    en.wikipedia.org/wiki/Water_scarcity
  • Anonym (V)

Förutom det andra har sagt så tar vissa tillfället i akt och försöker öka sin vinst för att de kan. Att priset på maten höjs betyder inte att bonden får mer det kan lika gärna vara mellanhänderna eller affären som tar allt.

Svar på tråden Jag vill ha en förklaring på alla dessa priser som höjts