• Anonym (Orolig)

Fintrådsneuropati

Upplever sedan juni månad olika neurologiska symptom. Kom hastigt över en natt... 
    Började med att jag kände en orkeslöshet/mjölksyrekänsla i armar som sedan även kom att omfatta benen. Även vissa känselstörningar i form av pirrningar. Det kom i "skov" om två veckor... För ca en månad sen uppstod även en brännande känsla på ovansida fötter samt underarmar och ovansida händer. Har även "pirrningar" insida höger fot, i höjd med ankeln. Jätte obehagliga, känns som något "rör sig" under huden. Upplever även en känsla av av h.ö. fot "vibrerar" när jag går på den. 

Tagit blodprov som visat på folat och d-vitaminbrist, dock ätit folat, b12 och nu d-vitamin sedan symptomen uppkom utan större förbättring i symptom, dock ingen brist längre enligt blodprov. 

Har gjort EMG som kom tillbaka normalt, olika blodprover samt ryggmärgsprov. Ryggmärgsprovet kom tillbaka med något förhöjt ACE-värde. De diskuterade kring neurosarkidioq men sa att det var ospecifikt. Nu är det på tapeten igen OM termotest visar på förändringar. Dock väntetid på flera månader flera månader...

Någon som haft/har liknande symptom? Vad är det i ert fall? Hur är er livskvalitet i övrigt? Vad lindrar symptom för er? Eventuellt är jag även gravid (för tidigt för test), innebär det någon ökad risk för försämring? Livrädd för att detta ska bli än värre och man kanske ska bli såpass illa däran att man inte kan ta hand om familjen, jobba och leva ett relativt normalt liv. 

Är 34 år, utan kända sjukdomar så som t.ex. diabetes eller något autoimmunt. Har dock autoimmuna sjukdomar i familjen.. 

• Svar på tråden Fintrådsneuropati
  • Anonym (Nea)

Borrelia och ev andra färsingöverförda infektioner. Typiska symtom. Får man inte antibiotika i tillräcklig möngd så sprider sig infektionen i nroppen och get symtom från hela nervsystemet. Been there. En extremt förbisedd sjukdom som ödelägger människors liv.

• Anonym (Orolig)

Ja, jag har läst att det kan vara så. Dock aldrig fått någon sån där typisk "ring" efter fästingbett. Men vet oxå att svensksjukvård inte gör lika omfattande tester som t.ex. Tyskland. Vart gör man tester och hur får man tag i ordentligt med antibiotika om det nu skulle uppvisa något? 

Borreliatest som är taget hittills har varit negativt. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Nea) skrev 2022-09-24 08:13:29 följande:

Borrelia och ev andra färsingöverförda infektioner. Typiska symtom. Får man inte antibiotika i tillräcklig möngd så sprider sig infektionen i nroppen och get symtom från hela nervsystemet. Been there. En extremt förbisedd sjukdom som ödelägger människors liv.

Tillägg till mitt inlägg ovan. Har du blivit botad? Vad var dina symptom och hur mår du idag? 
  • Anonym (gg)

Det kan bero på bristen på b12 och d, även om du inte har brist längre så tar det tid för nerver att återhämta sig, mycket längre än det gör för alla andra organ.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (gg) skrev 2022-09-24 17:18:26 följande:
    Fintrådsneuropati

Det kan bero på bristen på b12 och d, även om du inte har brist längre så tar det tid för nerver att återhämta sig, mycket längre än det gör för alla andra organ.

Har inte haft någon b12 brist utan folat, men fick även b12 utskrivet eftersom det inte skadar. Både d- och folatbristen var precis under gränsen, så det var tveksamma till att mina symptom berodde på det. Men alla kroppar har ju sina egna gränsvärden, så mitt behov kanske är högre än normen. Hoppas det. Hur lång återhämtningstid brukar det vara vid nervskador? Men symptomen dök upp i samband med en strikt diet då jag tänkte gå ner mina sista gravid kilon. Ångrar ju det bittert nu kan man säga... 
  • Anonym (Nea)

Jag hade en mängd symtom från nervsystemet mm. såsom krypningar, domningar, huvudvärk, nackstelhet, ögolflimmer, blixtar i synfältet, finmotoriska problem, stel tunga och mun, sludder mm. Köpte antibiotika privat efter att läkare inte ville skriva ut mer. Läkarna höll på att förstöra mitt liv.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Nea) skrev 2022-09-24 21:58:07 följande:

Jag hade en mängd symtom från nervsystemet mm. såsom krypningar, domningar, huvudvärk, nackstelhet, ögolflimmer, blixtar i synfältet, finmotoriska problem, stel tunga och mun, sludder mm. Köpte antibiotika privat efter att läkare inte ville skriva ut mer. Läkarna höll på att förstöra mitt liv.

Hur visste du vilken antibiotikasort och hur fick du tag på det? Mår du bättre idag? 
  • Inteutanproblem

Fintrådsneuropati är det inte ovanligt att man kan få problem med om man haft Covid-19. Hänger på vart någonstans viruset satt sig i kroppen. Jag fick sådana symtom ett par månader efter min första covid infektion. Även jag hade fått B vitaminbrist, och det räckte inte för min del att inte ha brist längre. Utan behövde äta högdoserat B12 ganska länge, och ligga högt i värdena. Besvären av neuropatin är hyfsat borta nu, är en del muskelsvaghet, avdomningar och pirr kvar - men betydligt betydligt mindre. Ca 8-9 månader med större problem, innan jag vill påstå att det började vända ordentligt. Dom första 3-4 månaderna var helt sinnessjuka. Fick göra MR av hjärnan för att kolla efter MS, inget sådant hittades. 

Så fundera på om du haft covid någon gång under dom senaste månaderna? Samt om där efter det varit annat som varit lite märkligt. Mitt gick lite upp och ner, fram och tillbaka. Kände mig sporadiskt sjuk och sådär. Fanns ingen logik i det. Det enda som var konsekvent, var en ökad trötthet. Men inte konstigt kanske, eftersom man gick med brister utan att veta om det. Men det brakade loss rejält, med neuropatin, ca 5 månader efter det att jag var sjuk. Haft Postcovid besvär sedan dess. (Var sjuk i ok-20). Blev sjuk i Covid igen nu i Maj, och en del neuropati besvär kom tillbaka. Kastade mig på B vitamin tillskotten direkt, om det handlade om en upprepning av bristutveckling igen. Känns mer stabilt nu. Åt rätt håll. Inget pirr. Ingen avdomning. Ingen ökad muskelförsvagning. Men kan liksom brinna till i huden ibland, främst benen och kan sporadiskt ha problem med finmotoriken igen. 

• Inteutanproblem

TS, läktiden för nervskador är allt ifrån flera månader till flera år. Ibland kan det ha blivit bestående skador. Men det vet man först efter ett par år alltså. Försök tänka så här, att det kommer att ta lång tid. Var inställd på det. 

Kan även säga att jag låg inte super lågt i min folat brist. Jag hade ingen uttalad B12 brist, men låg i nederkant. Det blev märkbar förbättring av högdoserat B12 i ett par veckor, och sedan ytterligare när Folatet också sattes in. 

Jag fick en fruktansvärd reaktion på Folatet initialt. Man provade att ge mig det först, pga att jag ej hade en uttalad B12 brist. Men min kropp reagerade på Folatet som att jag hade en befintlig B12 brist. Dvs ökade neuropati symtom. Finns annars inga biverkningar med folat tillskott. Det uppstår endast om man har en obehandlad B12 brist samtidigt. 

• Anonym (L)
    Inteutanproblem skrev 2022-09-25 14:10:15 följande:

TS, läktiden för nervskador är allt ifrån flera månader till flera år. Ibland kan det ha blivit bestående skador. Men det vet man först efter ett par år alltså. Försök tänka så här, att det kommer att ta lång tid. Var inställd på det. 

Kan även säga att jag låg inte super lågt i min folat brist. Jag hade ingen uttalad B12 brist, men låg i nederkant. Det blev märkbar förbättring av högdoserat B12 i ett par veckor, och sedan ytterligare när Folatet också sattes in. 

Jag fick en fruktansvärd reaktion på Folatet initialt. Man provade att ge mig det först, pga att jag ej hade en uttalad B12 brist. Men min kropp reagerade på Folatet som att jag hade en befintlig B12 brist. Dvs ökade neuropati symtom. Finns annars inga biverkningar med folat tillskott. Det uppstår endast om man har en obehandlad B12 brist samtidigt. 

Vad tar du för B12? Finns så många olika sorter så vet inte vilken av dem som är bäst.
Svar på tråden Fintrådsneuropati