Fintrådsneuropati
Upplever sedan juni månad olika neurologiska symptom. Kom hastigt över en natt...
Började med att jag kände en orkeslöshet/mjölksyrekänsla i armar som sedan även kom att omfatta benen. Även vissa känselstörningar i form av pirrningar. Det kom i "skov" om två veckor... För ca en månad sen uppstod även en brännande känsla på ovansida fötter samt underarmar och ovansida händer. Har även "pirrningar" insida höger fot, i höjd med ankeln. Jätte obehagliga, känns som något "rör sig" under huden. Upplever även en känsla av av h.ö. fot "vibrerar" när jag går på den.
Tagit blodprov som visat på folat och d-vitaminbrist, dock ätit folat, b12 och nu d-vitamin sedan symptomen uppkom utan större förbättring i symptom, dock ingen brist längre enligt blodprov.
Har gjort EMG som kom tillbaka normalt, olika blodprover samt ryggmärgsprov. Ryggmärgsprovet kom tillbaka med något förhöjt ACE-värde. De diskuterade kring neurosarkidioq men sa att det var ospecifikt. Nu är det på tapeten igen OM termotest visar på förändringar. Dock väntetid på flera månader flera månader...
Någon som haft/har liknande symptom? Vad är det i ert fall? Hur är er livskvalitet i övrigt? Vad lindrar symptom för er? Eventuellt är jag även gravid (för tidigt för test), innebär det någon ökad risk för försämring? Livrädd för att detta ska bli än värre och man kanske ska bli såpass illa däran att man inte kan ta hand om familjen, jobba och leva ett relativt normalt liv.
Är 34 år, utan kända sjukdomar så som t.ex. diabetes eller något autoimmunt. Har dock autoimmuna sjukdomar i familjen..