Anonym (Fråga) skrev 2022-09-22 13:05:18 följande:
Hör förskolan av sig om barn inte kommer?
Idag hade ena barnet en läkartid på morgonen och kom därför till förskolan strax innan lunch. Jag hade aviserat det enligt instruktion i en app. Tydligen hade ingen läst det, för när vi kom var personalen väldigt förvånade att vi dök upp.
Det fick mig att tänka. Från skolan ringer de inom fem minuter om barnet inte dykt upp på morgonen, trots att de är i ålder att föräldrar måste följa med. Är det generellt så att förskolan inte hör av sig om ett barn inte dyker upp och inget aviserats?
När mina barn gick på förskola så hörde förskolan av sig via SMS om barnet inte kom vid utsatt tid och ingen frånvaroanmälan gjorts. Det handlade väl både om omsorg om barnet, men också om deras egen planering av verksamheten. De hade av och till en del krångel med telefonerna, och alla SMS med frånvaroanmälan nådde inte alltid fram.
Likaså på skolan där barnen går nu (samma kommun, samma system), frånvaroanmälan funkar inte alltid som det ska, och de ringer eller SMSar om barnen är mer än typ fem minuter sena på morgonen. Vilket jag tycker är en trygghet nu när barnen går själva till skolan.