Orolig för att dotter ska bli retad över stickad mössa
Min dotter (11) fick i somras en mössa av sin farmor som hon tycker väldigt mycket om. Då det varit varmt har hon inte använt den men nu när hösten kommer har hon börjat fråga när vi ska ta fram mössan.
Först vill jag bara säga att jag vill att min dotter ska få klä sig hur hon vill och vad andra tycker inte ska spela någon roll.
Med detta sagt går hon på en skola (och årskurs) som verkar ha vissa problem med mobbing, speciellt vad det gäller tjejers kläder. Jag skulle kalla det en "överklass-skola" och barnen verkar helt fokuserade på märken. Ibland kommer min dotter hem och säger "Jag måste köpa en jacka med detta märket och skor med detta märket!". Jag har försökt förklara för henne att sånt inte spelar någon roll men det är svårt när hennes klasskompisar verkar tycka något helt annat.
I våras var det också (som jag förstår, jag vet inte exakt) en annan flicka i klassen som blev väldigt retad för sina kläder då hon inte hade "rätt" kläder enligt vissa andra tjejer i klassen. Detta har tagits upp på föräldramöten men i väldigt vaga ordalag så jag är inte helt säker på vad som skedde.
Därför är jag rädd för att min dotter ska bli retad och ett klädesplagg jag vet att hon tycker mycket om ska bli "smutskastat" av hennes klasskamrater. Jag vet inte alls hur jag ska göra i denna situationen. Tacksam för alla förslag.