• Mandel

Pappan vägrar kommunicera kring barnen

Vet att ingen kan göra något, men jag är så frustrerad över att barnens pappa beter sig som en jäkla rövhatt så jag behöver bara kräkas ur mig lite...

Efter 25 år tillsammans fick jag nog av hans eviga jobbande och brist på engagemang för familj, oss och hemmet. Ingen annan inblandad utan jag tog mitt pick och pack och levde ensam med barnen varannan vecka. 
    Han skaffade ny och de blev sambos knappt 1 år efter skilsmässan och de är numera även förlovade. Jag skaffade mig en särbo efter att han blivit sambo (fortfarande särbo).

Det har gått 3,5 år och han kan fortfarande inte prata med mig. Han har desperat försökt undvika mig vid hämtning/lämning av barn (tonåringar) och han kan inte titta på mig om jag pratar med honom de få gånger vi mötts. Istället för att ta saker med mig direkt har han försökt gå via barnen vilket jag hela tiden har sagt är fel då det är vi vuxna som ska bestämma och komma överens om saker. Inte barnens ansvar att vara budbärare.

Yngsta sonen har alltid haft ett humör och någon form av magnet som gör att han dras till trubbel. Nu är han 15 år och det har sedan skolan startade blivit helt knas med de han umgås med just nu. Kommer mail efter mail från skolan och jag försöker prata med sonen och jag försöker även kommunicera med x-maken kring detta, men han svarar inte när jag ringer- ringer typ aldrig och det jag ringer om rör enbart barnen, han ringer typ aldrig tillbaka fast jag ringt flera gånger på rad, han svarar inte mail eller sms heller. Max med ett ok i så fall.

Jag vill att vi kring sonen ska försöka visa upp en enad front och ta ett allvarligt samtal med sonen tillsammans, men jag får ju inte kontakt med hans pappa. Han svarar ju inte på några försök! Har mest lust att åka hem och vråla JÄVLA IDIOT i örat på x-maken, men det hjälper ju inte.

Hur står man ut?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden Pappan vägrar kommunicera kring barnen
  • Anonym (,,,)

Min uppfattning är att så gamla barn tar man faktiskt alltmer via barnen. Lever själv i en bonusfamilj där det är knasigt i kommunikationen med min mans ex. Allt blir lugnast när det går genom barnen. Det var en befrielse när man mer och mer kunde göra det från ca 14-15 års ålder.

I fallet runt er nu 15-årige son tycker jag du ska kontakta socialtjänsten. Då kommer de kalla er båda till samtal. Du kan ringa dem och förklara läget med pappan och att er kommunikation inte fungerar, och att ni behöver hjälp med detta. Du gör då en ansökan (inte en anmälan - en orosanmälan kan läggas ner men en ansökan måste de ta emot) 
    Om du och soc enas om att det kan vara bättre med en orosanmälan, utifrån att det inte är barnets bästa att pappan inte vill prata med dig, så kan du göra en då, men mitt tips är att ringa o ch fråga om du kan göra en ansökan. 

Sen antar jag att skolan även kontaktar pappan när det gäller skolfrågorna? De skulle kunna kalla er till ett gemensamt samtal på skolan om just skolbiten. 

• Mandel
    Anonym (,,,) skrev 2022-09-20 09:43:06 följande:

Min uppfattning är att så gamla barn tar man faktiskt alltmer via barnen. Lever själv i en bonusfamilj där det är knasigt i kommunikationen med min mans ex. Allt blir lugnast när det går genom barnen. Det var en befrielse när man mer och mer kunde göra det från ca 14-15 års ålder.

I fallet runt er nu 15-årige son tycker jag du ska kontakta socialtjänsten. Då kommer de kalla er båda till samtal. Du kan ringa dem och förklara läget med pappan och att er kommunikation inte fungerar, och att ni behöver hjälp med detta. Du gör då en ansökan (inte en anmälan - en orosanmälan kan läggas ner men en ansökan måste de ta emot) 
    Om du och soc enas om att det kan vara bättre med en orosanmälan, utifrån att det inte är barnets bästa att pappan inte vill prata med dig, så kan du göra en då, men mitt tips är att ringa o ch fråga om du kan göra en ansökan. 

Sen antar jag att skolan även kontaktar pappan när det gäller skolfrågorna? De skulle kunna kalla er till ett gemensamt samtal på skolan om just skolbiten. 

Tack för ditt svar!

Är inga problem att ta saker med/genom äldsta som nu är 18 för det har alltid varit mer ordning på honom, men yngsta är omogen, disträ, dålig koll osv. Inte så att han behöver curlas, men man kan ändå behöva fråga lite mera och med tanke på att det inte fungerar i skolan behöver man kanske påminna honom lite mera.
    Har ju försökt prata om eget ansvar i flera år, men eftersom det inte går in...

Och jag blir nervös för om sonens beteende på något vis grundar sig i pappans frånvaro (arbetsnarkoman) och pappans ovilja att kommunicera med mig. 
    Vissa barn behöver mer stöd än andra och vissa mognar sent. 

• fjanten

Usch! Jag kan förstå att han säkert kände sig ledsen och sårad när du lämnade honom, men även DÅ kan man faktiskt vara vuxen och sätta barnen först och kommunicera för deras skull. Men nu är det ju dessutom flera år sedan ni gick isär, och han har ju en ny, HUR kan han ha så stora problem med att ha kontakt med dig då!? Såklart om saker som rör sonen. Vilken typ!

Kommer själv ihåg hur jobbigt det var för vissa av mina vänner med skilda föräldrar när jag var tonåring. Föräldrar som "kommunicerade" via brev, för gud förbjude att ha ett telefonsamtal med någon man skilt sig från. En annan hade föräldrar som knappt kunde vara i samma rum - minns en skolavslutning där föräldrarna stod i varsin ände av klassrummet och tittade surt på varandra, och deras dotter sprang emellan... Omoget!

Svårt att svara på vad du KAN göra dock. Skulle nog också kunna tänka mig att ett samtal via skolan skulle vara bra, där ni båda deltar. En annan fundering är ju om sonen kanske skulle bo lite mer hos dig, det kan ju vara ganska jobbigt att bo varannan vecka som tonåring, och om nu pappan jobbar väldigt mycket... Så kan han ju vara hos pappan mer när han väl är ledig? Han kanske är en tonåring som mår bättre av att ha ett primärt hem, snarare än att byta boende varje vecka.

• Mandel
    fjanten skrev 2022-09-20 10:39:54 följande:

Usch! Jag kan förstå att han säkert kände sig ledsen och sårad när du lämnade honom, men även DÅ kan man faktiskt vara vuxen och sätta barnen först och kommunicera för deras skull. Men nu är det ju dessutom flera år sedan ni gick isär, och han har ju en ny, HUR kan han ha så stora problem med att ha kontakt med dig då!? Såklart om saker som rör sonen. Vilken typ!

Kommer själv ihåg hur jobbigt det var för vissa av mina vänner med skilda föräldrar när jag var tonåring. Föräldrar som "kommunicerade" via brev, för gud förbjude att ha ett telefonsamtal med någon man skilt sig från. En annan hade föräldrar som knappt kunde vara i samma rum - minns en skolavslutning där föräldrarna stod i varsin ände av klassrummet och tittade surt på varandra, och deras dotter sprang emellan... Omoget!

Svårt att svara på vad du KAN göra dock. Skulle nog också kunna tänka mig att ett samtal via skolan skulle vara bra, där ni båda deltar. En annan fundering är ju om sonen kanske skulle bo lite mer hos dig, det kan ju vara ganska jobbigt att bo varannan vecka som tonåring, och om nu pappan jobbar väldigt mycket... Så kan han ju vara hos pappan mer när han väl är ledig? Han kanske är en tonåring som mår bättre av att ha ett primärt hem, snarare än att byta boende varje vecka.

Tack för tipset om boendet!

Har precis haft samtal med skolan då det hänt en ännu värre sak i dag och det visade sig att pappan inte svarat skolan på telefon, sms eller mail heller. Mentor var tämligen irriterad...
  • fjanten
    Mandel skrev 2022-09-20 11:40:34 följande:
    Tack för tipset om boendet!

Har precis haft samtal med skolan då det hänt en ännu värre sak i dag och det visade sig att pappan inte svarat skolan på telefon, sms eller mail heller. Mentor var tämligen irriterad...
    Vad dåligt av honom! Förstår att mentorn var irriterad.
  • Mandel
    fjanten skrev 2022-09-20 13:43:16 följande:
    Vad dåligt av honom! Förstår att mentorn var irriterad.
    Har nu mailat kommunens barncentrum och bett om hjälp med samtal eller grupp hur jag kan lära mig att hantera den enorma frustration/ilska som detta skapar hos mig. Det tar sådan kraft och energi för mig och det är inte okej.

Tyvärr har även sista pusselbiten fallit på plats och jag har nu insett att den kvinna som jag höjt till skyarna för att hon verkat vara en bra människa och tagit hand om mina barn med 99,9% säkerhet är den som ligger bakom x-makens rövhattsbeteende. Känner honom efter 25 år tillsammans och vet att det inte är hans ord i sms:en. Och yngsta har talat om att han blir orättvist behandlad mot storebror och bonusbror.
Svar på tråden Pappan vägrar kommunicera kring barnen