• Anonym (Rosalie)

Skolan testar mitt barn

Mitt barn går i lågstadiet och berättade att hen flera gånger fått ha "lektioner ensam". Tydligen får hen göra olika tester där de tex efter några sekunder tar bort saker och så ska han berätta vad, olika mattegrejer etc...

Lärare där ute, är inte det här något vi borde ha informerats om? Och varför tror ni de gör det?

• Svar på tråden Skolan testar mitt barn
  • Anonym (Krkf)

Har du frågar varför de gör så?

• Anonym (,,,)
    Anonym (Rosalie) skrev 2022-09-20 06:46:37 följande:
    Skolan testar mitt barn

Mitt barn går i lågstadiet och berättade att hen flera gånger fått ha "lektioner ensam". Tydligen får hen göra olika tester där de tex efter några sekunder tar bort saker och så ska han berätta vad, olika mattegrejer etc...

Lärare där ute, är inte det här något vi borde ha informerats om? Och varför tror ni de gör det?

Låter som minnestest/arbetsminnet etc. 
    Men det är väl bara att du frågar? Kan vara så att de gör det med alla barn, men ditt barn inte har förstått det utan tror det bara är hen. 
  • Anonym (Lärare)

Hej! 
    Har du pratat med läraren? Det låter som skolverkets Bedömningsstöd som man genomför med samtliga elever. 

• Anonym (Rosalie)

Nej, fick höra om det igår så har inte hunnit fråga.
    Mitt barn är säker på att det bara är hen som får göra det, klasskompisarna visste inte vad hen pratade om när hen pratade om det.
    Det lät som ett iq-test på hur hen beskrev det.

• Anonym (Test)

Låter som ett mattetest, kommer inte ihåg just nu vad det heter men vet att en kompis till mig gjorde något liknade med en del av sina elever när hon gick matematiklyftet  ..en fortbildning från Skolverket ..om läraren går detta så är det mycket troligt att hen inte gör dessa tester/ uppgifter på alla barn utan på en mindre del av klassen eller enstaka barn i olika årskurser - beroende på hur uppgiften läraren fått ser ut 

• Anonym (Test)

Sedan kan man ju tycka att det vore självklart att läraren / rektor informerar föräldrarna om att denna fortbildning pågår så att man som förälder vet vad barnen pratar om när de kommer hem……..

• Anonym (Hej)

Min son går nu i 2:an och både i 1:an och 2:an har de gjort  olika tester i tex matte och sv .. men vi som föräldrar har fått information om detta innan. 

• Friger
    Anonym (Test) skrev 2022-09-20 07:54:46 följande:

Sedan kan man ju tycka att det vore självklart att läraren / rektor informerar föräldrarna om att denna fortbildning pågår så att man som förälder vet vad barnen pratar om när de kommer hem??..

Det är väl inte så att lärarna ska behöva redovisa varje moment i undervisningen för föräldrarna? Det vore ju orimligt.

Halva mejl-korgen är ju redan fylld med info från skolan. Någon måtta får det vara.

Det är väl bara att fråga om det är något du tycker är konstigt eller ovanligt? Oftast finns det ju en förklaring.
  • Anonym (Åsa)

Jag hade blivit skitförbannad. Du har absolut rätt att veta. Först tycker jag du ska prata med läraren för att få veta vad det är frågan om och kräva att du uppdateras kontinuerligt sedan hade jag tagit upp det med rektorn också för att se till att det inte händer igen. 

• Spucks
    Anonym (Åsa) skrev 2022-09-20 13:27:34 följande:

Jag hade blivit skitförbannad. Du har absolut rätt att veta. Först tycker jag du ska prata med läraren för att få veta vad det är frågan om och kräva att du uppdateras kontinuerligt sedan hade jag tagit upp det med rektorn också för att se till att det inte händer igen. 

Skitförbannad? Tar upp med rektorn? Att "det" inte händer igen?
    Herregud, om du vill vara informerad om exakt vad ditt barn gör i skolan under varenda minut då får du sitta med i skolan eller undervisa ditt barn hemma.
Svar på tråden Skolan testar mitt barn