Får ej bolånelöfte som sträcker sig till tillträdet
Hej,
Vi har skrivit kontrakt på en bostadsrätt. I kontraktet finns en klausul då banken inte kunde godkänna objektet på plats. Vi har en dag på oss att få godkännande av banken, annars hävs köpet.
Köpeskillingen är hög, över det nuvarande kvadratmeterpriset i området men bostaden ligger centralt och har alla ?rätt? samt är helt nyrenoverad. vi har en värdering från mäklaren på samma belopp som köpeskillingen.
Vi har en kontantinsats på ca 70% av köpeskillinge. Lånet vi behöver ta är mindre än 4,5 x vår gemensamma årsinkomst.
Problemet är att tillträdet är först om 9 månader. Banken kan som längst ge oss ett lånelöfte på 6 månader, därefter får vi söka ett nytt lånelöfte. Med andra ord har vi ingen garanti att vi har ett bolånelöfte på tillträdesdagen. Jag har svårt att se att vi inte skulle få ett lånelöfte förlängt med tanke på det kapital vi har men det oroar mig att inte ha en garanti.
När vi pratar med banken uppger de en oro för att bostaden minskar i värde under de här månaderna. De säger att de kommer behöva ha en ny värdering av bostaden då. Hur kan det vara avgörande då vi skulle låna så pass ?lite?? Banken måste ju se att de inte finns en risk att vi inte kan betala tillbaka lånet, även om bostadens värde minskar.
Hoppas att jag beskrev vår situation begripligt.
Finns det något vi kan göra för att ha en garanti om att få lånet vid tillträdet? Vi kan ju inte vara de första som har ett tillträde på mer än 6 månader?