• Anonym (Nina)

Skapa en föräldragrupp på messenger?

Min tolvåring som precis börjat sexan, vill gärna vara ute med sina kompisar så mycket och så länge som möjligt.
    De hänger i parken (lek och skejtpark) och runt om i centrum.
    De går i samma klass och de är ungefär 8-10 st.
    De går eller tar bussen hem själva,  oftast vid 20 eller 20.30 tiden.
    Det förekommer tyvärr en del stök och droger både i centrum,  och framförallt bussterminalen.
    Jag känner att jag gärna vill ha kontakt med hans vänners föräldrar,  och min tanke är att starta en messengergrupp tex,  där vi kan prata och diskutera om våra barn om det behövs.   Var de håller hus och hur länge på kvällarna de får vara ute etc.
    Detta är mitt första och enda barn,  så jag vet inte,  är jag helt ute och cyklar med en sådan föräldragrupp? 

• Svar på tråden Skapa en föräldragrupp på messenger?
  • Anonym (V)

Jag tycker absolut att det kan vara något! Tänker att det är bara är positivt att föräldrar har kontakt med varandra. Tycker att du ska skriva till föräldrarna och berätta om dina tankar. Det värsta som kan hända är att de inte hakar på men då har du åtminstone försökt skapa en kontakt.

• Anonym (,,,)

Det är nog rätt vanligt. Ofta startas den typen av grupper i lågstadiet redan. 

• Limajo

Det är en jättebra idé och jag tror många föräldrar blir glada över ett sånt initiativ och de som inte vill vara med kan ju slippa. Jag har några informella grupper med mina barns kompisars föräldrar och det är ju toppen att lätt kunna höra av sig om när de hoppar på bussen hem och sånt.

Man kan fundera på om What?s app eller Signal är bättre än messenger eftersom det inte är kopplat till ens facebookkonto. 

• violis

När mina barn var i den åldern så hade vi fb-grupper för klasserna , smidigt sätt att få ut info..( då mina barn är lite äldre var inte whats app etc så vanligt men de flesta hade fb)  så jag tycker det är en jättebra idé.. bra sätt att förekomma men alla andra får ju….  

• Anonym (Lödder)
    Anonym (Nina) skrev 2022-09-20 03:01:18 följande:
    Skapa en föräldragrupp på messenger?

Min tolvåring som precis börjat sexan, vill gärna vara ute med sina kompisar så mycket och så länge som möjligt.
    De hänger i parken (lek och skejtpark) och runt om i centrum.
    De går i samma klass och de är ungefär 8-10 st.
    De går eller tar bussen hem själva,  oftast vid 20 eller 20.30 tiden.
    Det förekommer tyvärr en del stök och droger både i centrum,  och framförallt bussterminalen.
    Jag känner att jag gärna vill ha kontakt med hans vänners föräldrar,  och min tanke är att starta en messengergrupp tex,  där vi kan prata och diskutera om våra barn om det behövs.   Var de håller hus och hur länge på kvällarna de får vara ute etc.
    Detta är mitt första och enda barn,  så jag vet inte,  är jag helt ute och cyklar med en sådan föräldragrupp? 

Skulle också vara orlig och säkert överbeskyddande med mitt första barn. I en tråd som jag gjorde så svarade en såhär:
    Det ligger inte för mig att vara överbeskyddande. Han tar sig själv runt på tunnelbanan och bussen och är 11 år gammal, handlar på torget själv osv. Det funkar utmärkt. Det handlar mer om att han inte alltid hittar överallt. 

Han har någon klasskamrat som inte får röra sig fritt någonstans. Det låter väldigt jobbigt. Mitt barn är en fri pojke. 
  • Anonym (whatsapp)

Whatsapp är det vanliga för föräldragrupper, alla har inte eller vill inte ha messenger. 

Men vi har whatsappgrupp för båda barnens klasser, fotbollslaget osv. Supersmidigt.

• Anonym (Nina)

Messenger var bara ett exempel.
    Tack för svar, då är jag inte helt fel ute! 
    Som mamma till ett barn så har man inte riktigt erfarenheten av hur man gör och vad som anses lämpligt.

Svar på tråden Skapa en föräldragrupp på messenger?