• Anonym (?)

”Mens” trots gravid? Eller klimakteriet?

Är här någon som fått mens trots gravid? Och då menar jag inte en klassisk nidblödning som annars få upplever när ägget fäster. Jag har en väldigt regelbunden mens som alltid inträder på dag 28-31 i cykeln, men denna gång inträdde dag 25-26. Ljusljus rosa flytningar i 5-6 dagar (med uppehåll till och från) därefter färskt blod och rikligt i ett dygn, sen ljusljus rosa ytterligare en dag. Totalt var det nära 8-9 dagar. Följt av extrem trötthet. Tog gravtest på BIM (då det ljusrosa inträdde) men negativt. Så antingen gravid eller förklimakterie , är 41 år. Ni mer erfarenhet av graviditet som startat med mensliknande i flera dagar och ni med tidigt inträde av förklimakterie - skriv gärna era erfarenheter. Får givetvis ta ett gravtest men tror snarare och tyvärr på förklimakterie. Tyvärr eftersom jag gärna önskat ett barn till :( men man kan inte ändra på naturens gång?

• Svar på tråden ”Mens” trots gravid? Eller klimakteriet?
  • brb92

När jag hamnade i tidigt klimakterium så misstänkte jag inte det pga av en regelbunden mens. Min mens blev över tid sju resor värre och i princip var tvungen att ha både tampong och binda för att inte riskera blöda igenom på 30 minuter. Mensen började hoppa över tillfällen och sedan kom vallningarna. Då var jag 42.
    När jag fick börja med hormonbehandling så upptäckte jag att jag helt plötsligt mådde bra igen och blev glad som person.... inget jag tydligen reagerade på innan men efter så gjorde jag det.

Jag tänkte precis som du antingen är jag gravid eller så har jag hamnat i klimakteriet, men eftersom det tog mig 8 år att bli gravid och ivf bakom så visste jag att det var inte en graviditet ändå.

Ta kontakt med din gynekolog och be om ett möte.

• Citronella

Mens får man aldrig när man är gravid men det finns ett fåtal som blöder regelbundet som om de hade mens. Min kompis kom till på det sättet, hennes mamma tog föregivet att hon hade mens och när hon väl upptäckte att hon var gravid hade halva graviditeten gått. 

Om det blir så fler gånger tycker jag du ska uppsöka läkare. Jag håller tummarna för att du är gravid! 

Svar på tråden ”Mens” trots gravid? Eller klimakteriet?