• Anonym (mojje)

Hur räknar man semesterkvot?

Arbetar deltid så vet att man drar mer semesterdagar per dag jag tar semester. Sen varierar antalet arbetsdagar varje period, kring 10-11 per schemaperiod.

Nån som vet hur räknar man om jag tagit semester under en period? Då får jag mindre än 10 arbetstillfällen, blir nog runt 7-8. Måste jag lägga till extra dagar i mitt schema så det blir 10 för att inte få jättehög kvot? Eller räknar man in semesterdagarna som arbetstillfällen?  

• Svar på tråden Hur räknar man semesterkvot?
  • Anonym (Ellen)

Men generellt så är det kollektivavtalet som styr hur semester ska regleras och beräknas. Det kan vara så att man utifrån schemat direkt när semesteråret startar räknar om dagarna till så kallade nettodagar. Att du har 25 betalda men dessa kommer att täcka 23 arbetspass så då får du 23 nettodagar tillgängliga för dig.
    Eller så har du dina 25 men varje gång du tar ut en dag så dras 1,25.

Basen i beräkningen är 5. På en ledig kalendervecka där det för en person som arbetar måndag-fredag dras 5 dagar så är målet att det ska bli 5 även för andra som inte tjänstgör 5 dagar per vecka i snitt.
    För den som tjänstgör 4 dagar = kvot 5/4 = 1,25
    För den som tjänstgör 3 dagar = kvot 5/3 = 1,66
    För den som tjänstgör 2 dagar = kvot 5/2 = 2,5

Och här pratar man om genomsnitt. Om jag har ett schema som ser ut så här:
    5 dagar
    3 dagar
    3 dagar
    ..så tjänstgör jag 11 dagar på 3 v. Den genomsnittlige personen tjänstgör 15 dagar. Alltså blir kvoten 15/11 = 1,36

Från sidan 191 och framåt här finns en tabell:
    AB kommentaren 20-11-01.pdf (skr.se)

Svar på tråden Hur räknar man semesterkvot?