• Anonym (Diagnos?)

Bortskämd eller diagnos?

Min särbo har ett barn som är 9 år. Jag tror att hen kanske har autism eller liknande då det är många beteenden som jag finner märkliga. 
    Mitt barn är drygt ett år äldre och har aldrig varit som detta barn. Jag förstår att barn är olika, såklart. Men det är något som inte stämmer. 
    Ska försöka lista några saker som gör att jag reagerar. 

- Barnet beter sig som ett litet barn, ofta. Som max 5 år. Pratar som en bebis. Gör sig till. Vill ha hjälp med allt och börjar gnälla om hjälpen inte kommer direkt. Vill inte ens försöka själv.
    - Är oerhört blyg och söker absolut inte kontakt med andra, barn eller vuxna. Sitter bara tyst och tittar ner i golvet vid nya kontakter.
    - Är otroligt ängslig och rädd för allt, kan bli rädd för ett program för bebisar på tv.
    - Avbryter hela tiden när andra pratar och verkar inte förstå en hint utan man måste säga "Nu pratar vi, du får vänta" och då sitter hen och viftar med händerna tills man pratat klart.
    - Kan inte göra spontana aktiviteter utan måste informeras dagar eller veckor i förväg, annars vägrar hen eller gråter och gnäller hela tiden, eller går iväg och sätter sig i ett hörn.
    - Kan inte se och förstå att andra människor också har behov eller viljor.

Min särbo tycker jag överdriver men detta är ett problem som uppkommer varje gång vi ska göra något.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-19 15:31
    Barnet gråter och tjatar sig även alltid till att få sin vilja igenom. Blir sur resten av dagen om det inte blir som hen vill.

• Svar på tråden Bortskämd eller diagnos?
  • AndreaBD

Det är några saker där som låter som autism. Men det borde ju också märkas i skolan? Har barnet kompisar, gör hen något på fritiden? 

• Anonym (Diagnos?)
    AndreaBD skrev 2022-09-19 12:03:04 följande:

Det är några saker där som låter som autism. Men det borde ju också märkas i skolan? Har barnet kompisar, gör hen något på fritiden? 

Har ett fåtal kompisar, men har haft svårt att både få och behålla vänner. Blir inte mobbad.

Vägrar alla fritidsaktiviteter.

• Anonym (S)

Barnet känner sig otrygg i förhållande till sin pappas relation, därför beter hen sig som en bebis och vill ha en massa hjälp. Samma gäller det där med att inte låta andra prata ifred. Hen verkar söka mycket uppmärksamhet.

Sedan kan vissa andra saker vara konstigt, som brist på förståelse för just känslor.

• Anonym (Diagnos?)
    Anonym (S) skrev 2022-09-19 12:06:38 följande:

Barnet känner sig otrygg i förhållande till sin pappas relation, därför beter hen sig som en bebis och vill ha en massa hjälp. Samma gäller det där med att inte låta andra prata ifred. Hen verkar söka mycket uppmärksamhet.

Sedan kan vissa andra saker vara konstigt, som brist på förståelse för just känslor.

Hur menar du då? 

IMO hjälper han barnet för mycket och behandlar hen som ett småbarn och skämmer bort hen med att alltid få sin vilja igenom. Men det är självklart inget jag säger till BARNET utan till pappan.

• Anonym (S)
    Anonym (Diagnos?) skrev 2022-09-19 12:21:44 följande:

Hur menar du då? 

IMO hjälper han barnet för mycket och behandlar hen som ett småbarn och skämmer bort hen med att alltid få sin vilja igenom. Men det är självklart inget jag säger till BARNET utan till pappan.

Barnet känner sig otrygg gentemot din och pappans relation, det är väldigt vanligt.

Ja du får väl tycka det, men det är hans barn som han får curla hur mycket han vill även om det vore så. Så sluta säga det till pappan (det blir bara kritik och inte bra för någon) och acceptera att ni måste planera utflykter i god tid osv.
  • Anonym (Diagnos?)
    Anonym (S) skrev 2022-09-19 12:27:26 följande:
    Barnet känner sig otrygg gentemot din och pappans relation, det är väldigt vanligt.

Ja du får väl tycka det, men det är hans barn som han får curla hur mycket han vill även om det vore så. Så sluta säga det till pappan (det blir bara kritik och inte bra för någon) och acceptera att ni måste planera utflykter i god tid osv.
    Det är ju alltid såhär. Även med andra personer. Så att det endast skulle bero på vår relation tror jag inte.
  • Anonym (förälder till barn med autism)

Vad säger skolan och fritids? dom borde uppmärksamma om barnet verkar ha en diagnos. Dom borde märka om barnet har svårt med kompisar, sociala kontakter, svårt att förstå vissa situationer osv.
    Vad säger andra släktingar? Flera personer borde uppfatta barnets problem och ana diagnos om det är så.

• Anonym (S)
    Anonym (Diagnos?) skrev 2022-09-19 12:31:11 följande:
    Det är ju alltid såhär. Även med andra personer. Så att det endast skulle bero på vår relation tror jag inte.
    Nej det behöver inte vara bara er relation utan generellt. Det där har ju med anknytning att göra.
  • AndreaBD
    Anonym (Diagnos?) skrev 2022-09-19 12:06:07 följande:

Har ett fåtal kompisar, men har haft svårt att både få och behålla vänner. Blir inte mobbad.

Okej. Vägrar alla fritidsaktiviteter? Vad gör hen då efter skolan? Titta på TV, dator ?

Det är klart att det kan vara autism, men det lär man inte få reda på utan utredning.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Diagnos?) skrev 2022-09-19 12:06:07 följande:

Undrar också om "alla" fritidsaktiviteter. 

Allt är ju inte idrott. Det finns, beroende på var ni bor, mycket annat. Musikskolan, 4H, Scouter, kyrkans verksamhet, schack, fiske, träningsgrupper där man inte tävlar om man ändå vill ha en idrott där man rör sig osv. 
Svar på tråden Bortskämd eller diagnos?