Nackdelarna vet du redan, antar jag, eftersom du upplevt det en gång redan.
Fördelarna då?
Ett bra skydd mot de sjukdomar du är immun mot. Du kanske har haft vattkoppor? OK, då är babyn immun vid födseln. Ammar du, så varar det skyddet i flera månader. Utan amning kan babyn bli smittad redan som riktigt liten.
Helamning skyddar mot i princip alla magsjukor. Delamning ger ett visst skydd, medan ett barn som inte ammas kan få alla magsjukevirus som går runt.
Amning förebygger förstoppning. Du vet kanske hur vanligt det är med förstoppade ersättningsbarn och vilket helvete det är? Vid helamning blir inte barnet förstoppat såvida det inte rör sig om allergi. Delamning ger ett bra skydd men inte lika bra som helamning.
Du kan amma närhelst babyn vill äta. Behöver aldrig oroa dig för att råka ge babyn för mycket mat eller för ofta. Ersättning är ju väldigt reglerad på det sättet.
Inga flaskor att koka eller värma. När babyn piper till ammar du bara direkt. Babyn behöver inte jobba upp sig till hysteri medan en flaska blir klar, utan du kan ge maten på 3 sekunder.
Bröstmjölk är både mat och dryck, sömnmedel och smärtstillande i ett. Mjölken kommer först tunn och släcker törsten, så tjockare som mat, så tunnare igen och så tjockare. Därför behöver du aldrig ge vatten mellan målen, utan det är bara att amma lite extra om babyn blir törstig.
Bröstmjölk löser slem, vilket gör att babyn klarar förkylningar bättre. När du ammar släpper nästäppa och babyn andas lättare. Dessutom kan du använda bröstmjölk som näsdroppar helt utan biverkningar.
För din egen del innebär amning att gravidkilona försvinner lättare.
Du behöver mindre sömn tack vare amningshormonerna, men samtidigt får du mer sömn eftersom du slipper kliva upp på nätterna och fixa flaska. Med lite träning kan man också sova sig i genom amningen.
Det är lättare att lämna huset och åka någonstans, för du har alltid maten med dig. Ingen panik över att du glömt flaskan!
Hur man reagerar på amningshormonerna är olika. Jag personligen har haft stora fördelar genom att jag verkat vara immun mot både förkylningar och huvudvärk under mina amningsperioder. Det friskaste jag varit i hela mitt liv!