• Mikaelamini

Spärrat bankkonto.

Hej! Har fått mitt konto spärrat för ca 2 veckor sedan. Har försökt få det tillbaka men utan resultat. Det verkar vara permanent avslutat nu vilket inte stör mig egentligen. Men HUR får jag barnbidraget/föräldrarpenning/lön nu? Ska ringa försäkringskassan imorgon men någon här kanske varit med om något liknande? Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Spärrat bankkonto.
  • Anonym (S)

Öppna ett annat konto och ange det hos Fk och till din chef/lönekontoret. Om ditt konto spärrades för två veckor sedan vet jag inte vad som händer med bb/fp denna månad, det kan så klart Fk svara på.

• Kockobello

Varför är det spärrat?

• Yllop

Det är inte bara att öppna ett nytt konto hur som helst. Kontakta banken och ta reda på varför ditt konto blev spärrat.

• Anonym (M)

Japp, jag har. Av en rent absurd jävla orsak. Man tyckte sig ha rätt till att göra det, eftersom jag inte haft inkomst på ett ganska bra tag. Är utförsäkrad sedan länge men oförmögen till att plugga/jobba. Är för sjuk. Men har en sambo som tjänar för mycket, så anses skall försörja mig till 100%. Bråka med FK och så vidare tar längre tid än man kan tro.

Upptäckte att dom hade stängt kontot när jag behövde använda BankID?t. Pallrade mig ner till banken, och fick då veta att dom stängt det. Dom vägrar återaktivera det, och att man behöver kunna använda BankID anses inte som en rättighet/nödvändighet. Jag önskar att jag driver med er. Men nej. Jag kunde komma tillbaka om det blir aktuellt med ersättning ifrån FK eller liknande. Så jag, en svensk medborgare, född och uppvuxen här. Som ej gjort något fel. Som haft mitt bankkonto sedan 16 åring, får det helt plötsligt avstängt vid 34 års ålder. Pga låg aktivitet på kontot. Ska inte ge mig om det här, men fan. Att man skall behöva bråka om en sådan här sak. Är helt sjukt. 

Men i ditt fall så kan det ju inte vara en sådan sak. 

• Anonym (H)

Har aldrig hört talas om att konto spärra pga låg aktivitet. Antar att kontot är tomt i så fall? 

Däremot vet jag de som fått kontot spärrat pga att de vägrat svara på bankens frågor var pengarna kommer ifrån, hur ofta man förväntar sig uttag etc. Det är ju frågor som banken enligt lagen om penningtvätt är skyldiga att ställa och om man inte svarar kan kontona låsas.

Provat öppna upp i en annan bank?

• Anonym (Övertrass)

Det stängs även om man misskött sig som till exempel övertrasserat flera ggr. 

• Faxze

De tre vanligaste anledningarna till att ett konto avslutas/spärras är:
    1. Övertrasserat konto vid flera tillfällen.
    2. Transaktioner som sticker ut och gör att banken misstänker penningtvätt. 
    3. Konto utan några transaktioner de senaste 10 åren. Ja, banken får faktiskt avsluta ett konto då.

Om det är något av punkt 1 eller 2 kommer banken aldrig gå med på att öppna upp kontot igen eller låta dig öppna ett nytt konto. Det är bara att vända sig till en annan bank och hoppas på att de låter dig få öppna ett bankkonto.  Sedan får du ange det kontonumret till FK, arbetsgivare mfl.

• Anonym (M)

I mitt fall har det inte rört sig om inga transaktioner på 10 år. Men har samtidigt inte varit långt ifrån. 7 år. En lång tid ja absolut, men samtidigt. Det är ju inte som att man ej använt sin bank, BankID idag är helt nödvändigt när man ska sköta ärenden inom vården och andra myndigheter. Är vansinnigt handikappande detta. 

Men TS. Du har inte råkat missa att svara på bankens frågor då? Om just penningtvätt. 

• Anonym (account)
    Anonym (M) skrev 2022-09-19 14:52:42 följande:

Japp, jag har. Av en rent absurd jävla orsak. Man tyckte sig ha rätt till att göra det, eftersom jag inte haft inkomst på ett ganska bra tag. Är utförsäkrad sedan länge men oförmögen till att plugga/jobba. Är för sjuk. Men har en sambo som tjänar för mycket, så anses skall försörja mig till 100%. Bråka med FK och så vidare tar längre tid än man kan tro.

Upptäckte att dom hade stängt kontot när jag behövde använda BankID?t. Pallrade mig ner till banken, och fick då veta att dom stängt det. Dom vägrar återaktivera det, och att man behöver kunna använda BankID anses inte som en rättighet/nödvändighet. Jag önskar att jag driver med er. Men nej. Jag kunde komma tillbaka om det blir aktuellt med ersättning ifrån FK eller liknande. Så jag, en svensk medborgare, född och uppvuxen här. Som ej gjort något fel. Som haft mitt bankkonto sedan 16 åring, får det helt plötsligt avstängt vid 34 års ålder. Pga låg aktivitet på kontot. Ska inte ge mig om det här, men fan. Att man skall behöva bråka om en sådan här sak. Är helt sjukt. 

Men i ditt fall så kan det ju inte vara en sådan sak. 

Bästa du kan göra är att starta ett nytt konto.

Vad du kanske inte vet om är att man har en skötselkod knytet till ditt konto, har du misskött kontot och når max poäng stänger man ner kontot, ex övertrasserat konto många gånger. Annars stänger man inte ner ett konto.
  • Anonym (M)
    Anonym (account) skrev 2022-09-21 21:34:45 följande:
    Bästa du kan göra är att starta ett nytt konto.

Vad du kanske inte vet om är att man har en skötselkod knytet till ditt konto, har du misskött kontot och når max poäng stänger man ner kontot, ex övertrasserat konto många gånger. Annars stänger man inte ner ett konto.

Då borde ju banken givit mig den informationen när jag väl gick dit och pratade med dom, och undrade vad som hade hänt? Man sade ingenting om någonting sådant. Det hade ju varit betydligt lättare att förstå logiken i, om där då varit att man misskött kontot på något vis. Att dom kan peka på, ja här och här. Därför stängde vi ner kontot.
    Utan den anledningen man gav mig, var att det inte funnits någon aktivitet på kontot på länge, vad rör pengar in och ut ifrån kontot. Man sade att kontot kan återaktiveras den dagen jag exempelvis får en inkomst igen av något slag. Banken bedömer att jag inte är i ett behov av ett bankkonto, och då får dom avsluta eller neka. BankID är inget som dom har en laglig skyldighet att se som en nödvändighet för en kund. 

Men ja. Jag ska pallra mig dit på ett inbokat möte med min personliga ombud ifrån kommunen, så får vi se. Blir det fortsatt stop på att återaktivera kontot, så får jag kolla på att öppna ett nytt konto hos en annan bank. 

Svar på tråden Spärrat bankkonto.