Anonym (account) skrev 2022-09-21 21:34:45 följande:
Bästa du kan göra är att starta ett nytt konto.
Vad du kanske inte vet om är att man har en skötselkod knytet till ditt konto, har du misskött kontot och når max poäng stänger man ner kontot, ex övertrasserat konto många gånger. Annars stänger man inte ner ett konto.
Då borde ju banken givit mig den informationen när jag väl gick dit och pratade med dom, och undrade vad som hade hänt? Man sade ingenting om någonting sådant. Det hade ju varit betydligt lättare att förstå logiken i, om där då varit att man misskött kontot på något vis. Att dom kan peka på, ja här och här. Därför stängde vi ner kontot.
Utan den anledningen man gav mig, var att det inte funnits någon aktivitet på kontot på länge, vad rör pengar in och ut ifrån kontot. Man sade att kontot kan återaktiveras den dagen jag exempelvis får en inkomst igen av något slag. Banken bedömer att jag inte är i ett behov av ett bankkonto, och då får dom avsluta eller neka. BankID är inget som dom har en laglig skyldighet att se som en nödvändighet för en kund.
Men ja. Jag ska pallra mig dit på ett inbokat möte med min personliga ombud ifrån kommunen, så får vi se. Blir det fortsatt stop på att återaktivera kontot, så får jag kolla på att öppna ett nytt konto hos en annan bank.