• Anonym (Ekonomi)

Föräldrapenning

Jag är gravid och har börjat fundera på det här med föräldrapenning.
    jag är sjukskriven sen 6 månader tillbaka och Läste på försäkringskassans hemsida att man får lägsta fp om man inte jobbat 240 dagar innan förlossning.
    Jag har en fast anställning sen 8 år tillbaka, kommer jag få lägsta eller baserad på min inkomst? 

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Anonym (Ekonomi)

Ingen? Uppar lite 

• Anonym (Farah)

Normalt sett är sjukskrivning ett "okej" glapp och en valid orsak för frånvaro. Dvs man förlorar inte sin SGI (du har väl sjukpenning nu?) inför föräldraledighet pga det. Men man ska alltid prata med FK! Det finns så många regler så det är omöjligt att ge råd och man ska inte lita till vad någon annan säger eller skriver för då kan du vara säker på att det är någon liten detalj som skiljer din bakgrund ifrån min, som gjorde att det blev si eller så. Så ring dem är mitt tips.

• Anonym (....)

Nu är det 18 år sedan men jag gick från sjukskriven till föräldraledig och det var inget glapp, hade ju redan sjukpenning från FK så det var inga konstigheter

• EpicF

Eftersom du har fast anställning och då har planlagt jobb i 240 dagar innan BF så bör din fp baseras på din inkomst, även om du är sjukskriven. Men lättast för dig är att ta en telefon till FK och höra dig för. Be också att få allt skriftligt så att du kal dunbelkontrollera. De olika handläggarna har en tendens att säga olika ibland... 

• Anonym (Handläggare fk)

Man ska ha haft rätt till en SGI 240 dagar innan beräknad födelse, och det bör du ha om du har arbetat så länge. Om du är sjukskriven med sjukpenning så är det ett SGI-skydd.

viktigt att inte ha några glapp. 

Svar på tråden Föräldrapenning