• Anonym (Matteidiot)

Är det verkligen billigare med elprylarna?

Pratade med föräldrar och syster idag och kom in på det där att spara el, både för klimatets, plånbokens och elnätets skull. Vi pratade lite om alternativ till spis och ugn. Jag är något av en matematisk idiot så jag vet inte, men om jag förstår rätt så är det bättre att värma mat i micron än på spisen/ugnen. Det känns rätt självklart, micron drar mindre och går fortare. Jag äter själv en del färdig fiskgratäng (hemma, inte på jobbet) och det tar ju typ 8 minuter i micron mot 45 i ugnen. Så långt är jag med.

Men sen är det de där andra. Bakmaskin vs ugn till exempel. Bakmaskinen på i 1-3 timmar, ugnen 20-60 minuter. Eller en slowcooker, som kan vara på 8-10-12 timmar mot  en spisplatta eller ugn i kanske 1.5-2 timmar. Kan det verkligen dra mindre?

R det någon som är bättre på matte än jag som kan klura ut detta? 

• Svar på tråden Är det verkligen billigare med elprylarna?
  • Anonym (Mia)

Bakmaskinen gör ju annat än att bara grädda. Den är förmodligen inte varm längre stund än vad ugnen är och den värmer bara upp degen, inte en massa luft runtomkring. Hur det är med en slowcooker vet jag inte riktigt, men man kan ju tänka sig att det blir betydligt mindre spillvärme än när man kokar på spisen.

• Anonym (K)

Elgigantens slowcooker för 299 kr drar 145 watt iaf.

• Anonym (Elbert)
    Energi beräknas som effekt gånger tid!

Micron drar samma effekt från början till slut. Värmer du i 8 minuter så blir det 8 minuter med 900 W (eller vad den nu har). Dvs 7200 watt-minuter. (Ovanlig enhet, men tydlig här. Motsvarar 0,12 kWh, enheten på elräkningen.)

Ugnen däremot drar absolut största delen under uppvärmningen. Hur lång tid tar det att komma upp i temperatur? Tar det 5 minuter av de 45 minuterna? Effekten under dessa 5 minuter är dock kanske hela 3000 watt? Det blir då 15000 watt-minuter, dvs mer än dubbelt så mycket som microns 7200. Sedan tillkommer lite för att behålla rätt temperatur under återstående 40 minuter.

(Nu gissar jag kanske lite fel på ugnens effekt och snabbhet, men du förstår principen.)
  • Anonym (Matteidiot)
    Anonym (Elbert) skrev 2022-09-18 21:59:47 följande:
    Energi beräknas som effekt gånger tid!

Micron drar samma effekt från början till slut. Värmer du i 8 minuter så blir det 8 minuter med 900 W (eller vad den nu har). Dvs 7200 watt-minuter. (Ovanlig enhet, men tydlig här. Motsvarar 0,12 kWh, enheten på elräkningen.)

Ugnen däremot drar absolut största delen under uppvärmningen. Hur lång tid tar det att komma upp i temperatur? Tar det 5 minuter av de 45 minuterna? Effekten under dessa 5 minuter är dock kanske hela 3000 watt? Det blir då 15000 watt-minuter, dvs mer än dubbelt så mycket som microns 7200. Sedan tillkommer lite för att behålla rätt temperatur under återstående 40 minuter.

(Nu gissar jag kanske lite fel på ugnens effekt och snabbhet, men du förstår principen.)
    Ok, det är jag med på. Vilket jag tror jag skrev i TS. Det är de andra grejerna jag funderar över. De där som kanske drar mindre per timme men som är på mycket längre. 
  • Anonym (Elbert)
    Anonym (Matteidiot) skrev 2022-09-19 01:11:08 följande:
    Ok, det är jag med på. Vilket jag tror jag skrev i TS. Det är de andra grejerna jag funderar över. De där som kanske drar mindre per timme men som är på mycket längre. 
    Frågan är som sagt, drar de kontinuerligt (som mikron), eller är det att komma upp i temperatur som är värst (som ugnen)?

Det finns små elmätare för ungefär 200 kr som man kan mäta just sin egen utrustnings elförbrukning med.
Svar på tråden Är det verkligen billigare med elprylarna?