• Anonym (M. R.)

Frågor kring livränta

Va med om en trafikolycka i tonåren, varit en kamp med ekonomin hela mitt vuxna liv, jag har livränta från mitt försäkringsbolag sen 5år tillbaka. 12.000kr efter skatt, det är min enda inkomst. Jag har ingen kontakt med AF/FK sen den dagen jag fick livränta.

Frågan jag ställer. Har jag rätt till annan ersättning utöver livränta? Har ingen familj att stötta mig mot, avlidna. Och jag finner inga konkreta svar när jag söker information. Men det känns som att jag har begått ett misstag. Eller är det meningen att jag ska leva på 12k och sen få garantipension vid 66år.

Vore väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Frågor kring livränta
  • Anonym (?)
    Anonym (M. R.) skrev 2022-09-18 07:45:16 följande:
    Frågor kring livränta

Va med om en trafikolycka i tonåren, varit en kamp med ekonomin hela mitt vuxna liv, jag har livränta från mitt försäkringsbolag sen 5år tillbaka. 12.000kr efter skatt, det är min enda inkomst. Jag har ingen kontakt med AF/FK sen den dagen jag fick livränta.

Frågan jag ställer. Har jag rätt till annan ersättning utöver livränta? Har ingen familj att stötta mig mot, avlidna. Och jag finner inga konkreta svar när jag söker information. Men det känns som att jag har begått ett misstag. Eller är det meningen att jag ska leva på 12k och sen få garantipension vid 66år.

Vore väldigt tacksam för svar.

Är du sjukskriven kan du få sjukersättning eller vad det nu heter.

Är du arbetslös finns det också både bidrag och annat stöd

I sista steget försörjningsstöd 

Kan du jobba eller skulle du kunna jobba med någon form av anpassning? 
  • Anonym (M. R.)

Har som sagt ingen kontakt med nån instans, känns som jag står lite utanför systemet. Så man kan ha rätt till sjukersättning via försäkringskassan även om man har livränta?

Jag va med om den stora utförsäkringsvågen för lite drygt 10år sen, förlorade min lght och vart svårt skuldsatt i samma veva, så jag är livrädd över att ha kontakt med dom. Har stridit mot dom tidigare, där det sitter att man saknar kunskap kring allt det här. Livräntan räddade mig, men som sagt. Skapade även utanförskap och en känsla av stå utanför systemet.

Jag saknar verkligen kunskap kring den här frågan.

• Anonym (?)
    Anonym (M. R.) skrev 2022-09-18 08:13:31 följande:

Har som sagt ingen kontakt med nån instans, känns som jag står lite utanför systemet. Så man kan ha rätt till sjukersättning via försäkringskassan även om man har livränta?

Jag va med om den stora utförsäkringsvågen för lite drygt 10år sen, förlorade min lght och vart svårt skuldsatt i samma veva, så jag är livrädd över att ha kontakt med dom. Har stridit mot dom tidigare, där det sitter att man saknar kunskap kring allt det här. Livräntan räddade mig, men som sagt. Skapade även utanförskap och en känsla av stå utanför systemet.

Jag saknar verkligen kunskap kring den här frågan.

Kolla med kommunen om du kan få hjälp med myndighetskontakter
  • Fröken Allvar

12.000 i säker inkomst ända till pension, vilken dröm för många! Vad bra att du fick den inkomsten.

Du nämnde att du förlorade din bostad. Beroende på ålder, familjesituation och hur du bor idag kan du ha rätt till bostadsbidrag. 

Du kan ha rätt till lägsta sjukersättning om du inte kan jobba alls. Det kräver läkarkontakt och att Försäkringskassan bedömer din arbetsförmåga på samma sätt som läkare, nämligen varaktigt nedsatt. Kan du söka arbete och svara upp mot Arbetsförmedlingens krav på dig så kan du ha rätt till lägsta ersättning där.

På Arbetsförmedlingens hemsida kan du troligen hitta vad som gäller just nu, men då vi ser ut att byta regering kan vad som gäller nu snabbt förändras.

Vad jag kan säga är att den senaste politiken premierar de som står nära arbetsmarknaden medan de som i likhet med dig står långt ifrån får hjälpa sig själva på distans. Då du främst verkar intresserad av pengarna och inte insatserna samt avbröt kontakt med Försäkringskassan tidigare av vad jag antar var goda skäl bör du överväga för och nackdelar med att ha myndighetskontakt.

• Anonym (Ivana)

Sjukersättning är ju för den som bedöms ha en arbetsförmåga som är helt eller delvis nedsatt och där utsikterna att detta ska förändras är låg. 
    Så den ska du kunna söka. Livräntan har du för att du råkade ha en försäkring. Tänk så, att om du inte haft den så hade din inkomst varit noll och sjukersättningen hade varit basen. 
    Men har du svårt med myndighetskontakter eller vad du borde börja någonstans så kan du kanske få tag i en kurator via din läkare/vårdcentral? Eller om du har någon anhörig som kan hjälpa dig?

Svar på tråden Frågor kring livränta