• Anonym (Anonym)

Behöver hjälp

jag har en familjemedlem som är missbrukare och kriminell, han är inte inskriven på min adress men han vägrar lämna mitt hem och jag vågar inte heller tjata på honom att han ska lämna då jag är rädd att han tar till med våld ( han har misshandlat mig förut) han kan absolut inte bo här för han har börjat missbruka igen och jag har ett omyndigt barn som bor här och inte ska behöva se eller leva med en missbrukare. Vi vill inte ha honom i vårt hem.

nu undrar jag vad jag kan göra? 

kan jag ringa polisen att hjälpa mig få ut honom från min lägenhet? Och vad kommer hända med honom då? får han fängelsestraff? Vad kan jag göra? 

• Svar på tråden Behöver hjälp
  • Dockan

Ja, kontakta polisen. Det är hemfridsbrott. I alla fall om du bett honom lämna. 

• Anonym (Frid)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-17 17:48:43 följande:

Och vad kommer hända med honom då? får han fängelsestraff? Vad kan jag göra? 

Tidigare var straffet för hemfridsbrott som inte var grovt böter, men jag tror de ändrade det i somras till fängelse i upp till ett år. Men nån annan har förhoppningsvis bättre koll. Har du/ni däremot inte sagt nåt till honom om att ni inte vill ha honom där kan det ju dock inte räknas som hemfridsbrott...
  • Anonym (Anonym)
    Dockan skrev 2022-09-17 17:50:28 följande:

Ja, kontakta polisen. Det är hemfridsbrott. I alla fall om du bett honom lämna. 

Tack för svar, jag är väldigt rädd för honom! Han är påverkad just nu och beter sig inte normal 
    Ringer jag 11414 eller 112 ? 

• Anonym (Frid)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-17 18:06:10 följande:

Tack för svar, jag är väldigt rädd för honom! Han är påverkad just nu och beter sig inte normal 
    Ringer jag 11414 eller 112 ? 

Om du upplever en hotsituation är det 112 du ska ringa. Lycka till!
  • Anonym (Em)

Hemfridsbrott är ett angivelsebrott vilket innebär att åklagaren inte väcker åtal om du inte vill det (om det inte är påkallat ur allmän synpunkt). Men du kan lugnt ringa polisen/112 och få hjälp utan att det behöver bli en utredning och rättegång. 

• Bad

Om du/ditt barn är hotat eller du är väldigt rädd, ja ring polisen på direkten.

Men i grund och botten hjälper det inte att kontakta polisen för att inom kort är han åter ute i det fria och då kan man undra hur han kommer känna att det var du som kontaktade polisen. Då är risken att det urartar. Istället om möjligt när han är ut ur huset så kontaktar du polisen och ger signalement av honom och hoppas på att han får staff/behandling när han blir omhändertagen. Då vet han, förhoppningsvis inte, att det var du som ringde. 

Ta hand om dig och ditt barn och lycka till!  

• Anonym (Em)
    Bad skrev 2022-09-17 21:32:46 följande:

Om du/ditt barn är hotat eller du är väldigt rädd, ja ring polisen på direkten.

Men i grund och botten hjälper det inte att kontakta polisen för att inom kort är han åter ute i det fria och då kan man undra hur han kommer känna att det var du som kontaktade polisen. Då är risken att det urartar. Istället om möjligt när han är ut ur huset så kontaktar du polisen och ger signalement av honom och hoppas på att han får staff/behandling när han blir omhändertagen. Då vet han, förhoppningsvis inte, att det var du som ringde. 

Ta hand om dig och ditt barn och lycka till!  

Hänger inte med riktigt, varför skulle polisen omhänderta personen för att TS ringer och uppger signalement men är anonym? Vad skulle personen få straff eller behandling för? 

• Bad
    Anonym (Em) skrev 2022-09-17 22:18:24 följande:

Hänger inte med riktigt, varför skulle polisen omhänderta personen för att TS ringer och uppger signalement men är anonym? Vad skulle personen få straff eller behandling för? 

Hon är väl inte anonymt gentemot polisen men snarare att han inte får reda på att det var just hon som anmälde honom pga. sekretessskäl. Straffet/behandlingen beror på väl om han ertappas med droger på sig och därmed döms för ett eller annat.
  • Anonym (Teddy)

Hur gick det ts? Fick du hjälp med att få ut missbrukaren? Hoppas det gick bra för er.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Jo) skrev 2022-09-18 18:56:53 följande:

Hur  har det gått?

Tack alla! inte varit aktiv här.

Det gick jätte bra, anmälde inte personen för brottet utan bad endast om hjälp att få ut honom och poliserna va jätte trevliga  personen lämnade min bostad, numera är han i fängelset igen pga andra brott. Tack för all hjälp🙏

• Anonym (Frid)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-15 23:51:51 följande:

Tack alla! inte varit aktiv här.

Det gick jätte bra, anmälde inte personen för brottet utan bad endast om hjälp att få ut honom och poliserna va jätte trevliga  personen lämnade min bostad, numera är han i fängelset igen pga andra brott. Tack för all hjälp🙏

Skönt att höra!!
Svar på tråden Behöver hjälp