• AnnaSturesson

Sova över

Är nyfiken på när ni låter eller tonårs killar / tjejer sova över med pojkvän /flickvän.
    Hur mycket pratar ni med de andra föräldrarna innan?

• Svar på tråden Sova över
  • Guldnovan
    AnnaSturesson skrev 2022-09-17 13:13:26 följande:
    Sova över

Är nyfiken på när ni låter eller tonårs killar / tjejer sova över med pojkvän /flickvän.

Jag var 14,  han 17 och vi frågade ingen och ingen hade synpunkter. Men faktiskt väntade vi med i stort allt tills jag fyllt 15. 
    Mina barn var 15 när de började sova med partner och vi pratade aldrig  med någon förälder. Ingen av killarna/tjejerna var främlingar för oss utan hade varit hemma innan de började sova kvar. Våra barn frågade ändå  alltid innan. Min sista är 19 och frågar ff om det är ok om T sover över. 
    Sex förekommer inte bara på natten så att förbjuda övernattning av det skälet är lönlöst. 
  • Anonym (,,,)
    AnnaSturesson skrev 2022-09-17 13:13:26 följande:
    Sova över

Vi har en tonårsson som vid 15 hade tjej som inte fyllt 15. De hängde i ca ett halvår innan de en sommarlovsdag sa att de skulle sova hos henne. Min man ringde till tjejens föräldrar och frågade om detta var ok. Ungdomarna tyckte nog vi var otroligt fåniga men kändes viktigt, främst eftersom tjejen var under 15. Vi hade ingen önskan om att sonen skulle bli anklagad för något sen, för att de inte hade stämt av med hennes föräldrar. 
    De uppskattade att han ringde. Det var deras äldsta barn och det kom fram att de själva varit väldigt osäkra på hur de skulle hantera situationen. 
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2022-09-17 13:27:05 följande:
    Jag var 14,  han 17 och vi frågade ingen och ingen hade synpunkter. Men faktiskt väntade vi med i stort allt tills jag fyllt 15. 
    Mina barn var 15 när de började sova med partner och vi pratade aldrig  med någon förälder. Ingen av killarna/tjejerna var främlingar för oss utan hade varit hemma innan de började sova kvar. Våra barn frågade ändå  alltid innan. Min sista är 19 och frågar ff om det är ok om T sover över. 
    Sex förekommer inte bara på natten så att förbjuda övernattning av det skälet är lönlöst. 
    Nu ljuger jag....med mitt sista barn och tjej har vi faktiskt pratat om preventivmedel och att inte känna tvång till sex. Då var han 16 och hon 15.  Både jag och andra mamman. Ungdomarna gick dessutom till UMO tillsammans flera ggr. 
  • Anonym (Nja)
    Guldnovan skrev 2022-09-17 13:27:05 följande:
    Sidospår kanske, men personligen är inte min rädsla sex mellan två fullt införstådda tonåringar, utan att någon ska bli pressad till att göra något den inte är redo för. Och den risken ökar förmodligen betydligt om de sover i samma säng ensamma i ett rum, än om de umgås dagtid med vakna föräldrar i hemmet.
  • Anonym (Mamma)

Jag har inte så stora barn än men 15 år minst. Utöver det får man se. 

• Anonym (Mamma till fyra)

Minst 15 ska barnen vara innan de får förekomma att nån av motsatt kön sover över

• Studentpappa

Det kommer ju vara helt beroende av vilken kille dom kommer hem med. Än är det några år kvar..

Ride it like you stole it
  • lövet2

Båda ska ha fyllt 15. Efter det, så har de fått sova över när som helst, så länge de har skött skolan. Och nej, jag har inte pratat med föräldrarna utan jag har pratat med ungarna direkt.

• Drottningen1970
    Anonym (Mamma till fyra) skrev 2022-09-17 13:47:21 följande:

Minst 15 ska barnen vara innan de får förekomma att nån av motsatt kön sover över

Skumt. Ungar brukar ju vilja sova över hos kompisar oftare innan 15 än efter. Min har sovit över hos både killar och tjejer i flera år. Nu när han är 14 har intresser dock avtagit. 
Svar på tråden Sova över