• Anonym (Varför?)

Varför elsparkcykel till barn?

Det senaste året har det i vårt närområde fullkomligt exploderat av barn som åker elsparkcykel. Till skola, till träningar och till kompisar. Barn i åldrarna 6 år och uppåt.

Även våra barn (10 och 12år)  har tjatat om att få detta färdmedel men jag kan inte ens hitta ett endaste vettigt argument att säga ja till detta mer än möjligtvis att det är kul.
    Barnen har varsin fin cykel och jag kan inte se hur det skulle gagna dem att få något som gör att de rör sig mindre.
    Dessutom har vi en nära bekant som jobbar på barnakuten som berättar om hur mycket mer allvarliga skador som ökat på grund av elsparkcyklarna.
    För mig är det därför ett självklart nej.

Men eftersom det är så många föräldrar som numera köper dessa till sina barn, så undrar jag ju varför? Det kan ju inte enbart bero på att man inte orkar stå emot tjatet, det måste ju finnas något annat perspektiv/argument som jag missar.
    Ni som köpt eller funderar att köpa till era barn, får jättegärna berätta hur ni har resonerar och varför en elsparkcykel och inte en vanlig cykel?

• Svar på tråden Varför elsparkcykel till barn?
  • Anonym (Mami)

För att det är ett enkelt färdmedel. Lättsamt. Man slipper trampa på en cykel .

• Anonym (Hmm)

Jag tror att föräldrarna inte fattar riskerna med en elsparkcykel utan bara ser hur roligt det kan vara att ha en sån. Dessutom tror jag att många fortfarande har i bakhuvudet den typen av sparkcyklar som fanns när man själv var barn och hur ofarliga de var, men det är ju en milsvid skillnad där emellan.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Mami) skrev 2022-09-17 10:40:10 följande:

För att det är ett enkelt färdmedel. Lättsamt. Man slipper trampa på en cykel .

Tack för ditt svar
    För mig är det möjligtvis barnens argument men inte ett föräldra-argument som jag nog tycker bör ta fler aspekter med i beslutsfattandet, som att lära barnen goda hälsovanor, hållbarhet, säkerhet etc.
    Men vi ser det kanske olika.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-09-17 10:55:11 följande:
    Tack för ditt svar
    För mig är det möjligtvis barnens argument men inte ett föräldra-argument som jag nog tycker bör ta fler aspekter med i beslutsfattandet, som att lära barnen goda hälsovanor, hållbarhet, säkerhet etc.
    Men vi ser det kanske olika.
    Beror ju så klart oxå på hur gammalt barnet är och hur moget barnet är. Skulle inte skicka iväg En 6-7 åring på en elsparkcyke men min 14 åring som är mogen o har trafikvett har fått en elsparkcykel
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mami) skrev 2022-09-17 10:57:03 följande:
    Beror ju så klart oxå på hur gammalt barnet är och hur moget barnet är. Skulle inte skicka iväg En 6-7 åring på en elsparkcyke men min 14 åring som är mogen o har trafikvett har fått en elsparkcykel
    Trafikvett eller inte så är det många vuxna också som blir svårt skadade i trafiken på just elsparkcyklar. Det hjälper alltså inte att man tänker klokt, olyckor händer ändå.
  • Anonym (Teddy)

Folk köper elspsrkcyklar för att det är trendigt, häftigt och visar på status.

• Studentpappa

Räcker det inte att det är roligt?

Våra barn har inte slutat cykla för att det finns en elsparkcykel i garaget. En elsparkcykel ger inte det minsta status skulle jag säga.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Va)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-17 11:27:55 följande:

Folk köper elspsrkcyklar för att det är trendigt, häftigt och visar på status.

Status med elsparkcykel? 
  • SaraL77
    Anonym (Va) skrev 2022-09-17 11:59:42 följande:
    Status med elsparkcykel? 
    Tror teddy bor ute i Rinkeby eller motsvarande för i en villaidyll är det knappast en statussymbol.
  • Anonym (Hoppla)
    SaraL77 skrev 2022-09-17 12:14:36 följande:
    Tror teddy bor ute i Rinkeby eller motsvarande för i en villaidyll är det knappast en statussymbol.
    Där dök fördomar om lite allt möjligt upp....
Svar på tråden Varför elsparkcykel till barn?