• Anonym (Eldig)

Separera från sambo med temperament

Jag har blivit så olycklig med min sambo sedan vi fick barn.
    I samband med att vi fick barn flyttade vi och totalrenoverade en lägenhet så visst har vi varit med om mycket.

Sedan vi fick barn(6mån bebis nu) tål jag inte min sambos eldiga temperament,hans egoism och nonchalans mot saker.
    Jag kan t.ex inte diskutera föräldraledighet med honom för då blir han stressad och sur/höjer rösten för att han känner att det är jobbigt att ta upp med sitt jobb(som är rätt krävande).Min sambo är en sånn som gör en enorm scen om han t.ex blir felbehandlad på en restaurang.Han är 0% konflikträdd och jag märker hur folk blir obekväma i hans närhet ibland.

Jag fick bråka med honom för att vi skulle ha gemensam ekonomi när jag är föräldraledig då han försökte skjuta undan mer pengar till sig själv och inte dela rättvist.Till slut gick han med på gemensam men känner fortf att jag inte kan slappna av el lita på honom ekonomiskt.

Jag har 0 sexlust och blir nästan äcklad av min sambo.Har gått så långt att jag inte ens klarar av att göra något på honom.När vi väl hade sex var det dock bra och min sambo fokuserade mycket på mig.

Han är en bra pappa men jag sköter nattningarna till 80% och tar sonen generellt mer då hans tålamod tar slut fortare vilket gör att jag känner en press att jag är på standby hela tiden.

Jag känner att jag knappt står ut men skyller på sömnbristen,när jag var gravid skyllde jag på graviditetshormonerna.Jag är rädd att åren ska ticka på och jag slösar bort mitt liv på att må såhär och bråka med honom.

Vad ska jag göra ?

• Svar på tråden Separera från sambo med temperament
  • Dexter dot com

Ta hjälp av familjerådgivningen och se om han kan komma till insikt om sitt humör, nonchalans och egoism om det är det som stör dig så pass att du knappt står ut och har tappat attraktionen för honom. Då har du iaf försökt och är han inte kapabel till förändring fast han vet att du mår dåligt får du bryta upp.

• Anonym (Sparkar nedåt)
    Anonym (Eldig) skrev 2022-09-16 23:26:41 följande:
    Jag kan t.ex inte diskutera föräldraledighet med honom för då blir han stressad och sur/höjer rösten för att han känner att det är jobbigt att ta upp med sitt jobb(som är rätt krävande). (...) Han är 0% konflikträdd

Jag vet inte om den här observationen hjälper dig, men uppenbarligen är han rejält konflikträdd när det gäller överordnade. Och han kompenserar det genom att ge sig på dem som står lägre i rang.
  • exandthecity
    Väldigt många arbetsgivare/chefer/företagsledare/ägare vill inte ha ansvarstagande pappor. Det är dock ingen ursäkt. En man med civilkurage tar sej rätten att vara en närvarande pappa och så räknar man med att det fixar sej på nåt sätt. För mej slutade det med att jag hoppade av ekorrhjulet och blev egenföretagare. Skapade mej en situation där jag kunde ta det mesta av lämning/hämtning/vab etc. Om detta eller annan förändring på jobbfronten är en framkomlig väg för er så kan det innebära att du får ta det lugnare med renoveringar och annat sätter ekonomisk press på honom. Men då måste ni ju kunna snacka om det som civiliserade människor. Lycka till!
  • Anonym (J)

Nej, han är inte 0 % konflikträdd. 

Levde för övrigt med en som verkligen var det. En jävla narcissist. Ångrar inte ett dugg att jag lämnade honom, och fy fan om vi haft barn!

• Anonym (Eldig)
    Anonym (J) skrev 2022-09-18 11:41:49 följande:

Nej, han är inte 0 % konflikträdd. 

Levde för övrigt med en som verkligen var det. En jävla narcissist. Ångrar inte ett dugg att jag lämnade honom, och fy fan om vi haft barn!

Min sambo har konflikter med chefer,vänner,familj,servicebiträden regelbundet,inga stora konfilkter men han backar liksom inte.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Eldig) skrev 2022-09-18 13:45:58 följande:
    Min sambo har konflikter med chefer,vänner,familj,servicebiträden regelbundet,inga stora konfilkter men han backar liksom inte.
    Jag håller med övriga som påstår att din sambo inte alls är 0% konflikträdd. Tvärtom är han väldigt konflikträdd men har genom livet lärt sig att kompensera för det genom att vara den som går till attack först. På så sätt undviker han att bli den som blir kritiserad först vilket han antagligen har väldigt svårt att hantera. Hans låga självkänsla gör att han inte klarar det. Det blir lite som en fight eller flight-respons. Fly eller fäkta. När din sambo inte kan fly från en situation fäktar han istället. Detta kanske kan hjälpa dig att förstå din sambo. Fråga honom om han insett detta om sig själv (troligtvis inte, han kommer att bli förbannad över ditt påstående eftersom han, som sagt, inte klarar av någon form av kritik). 
    I övrigt behöver ni hjälp i samtalsterapi. Eller separation.
  • Anonym (Linnea)

Men VARFÖR skaffade du barn med honom!? Erat barn är ju bara 6 månader. Första tiden ÄR tuff, vad hade du väntat dig? 

Min sambo jobbar 100 mil bort och var knappt hemma första åren, jag har aldrig fått någon som helst hjälp med barnen. Men jag älskade att vara mamma och ha småbarn. 4 ungen födde jag i bilen på en parkeringsficka dessutom då vi inte hann till förlossningen. 

Kolla med bvc om du kan få stöd? Det är sömnbrist under småbarnsåren. Kan väl inte kommit som en chock. Du måste lära dig hantera sömnbrist mm för ditt barns skull.

Sätt inte dig själv i första hand utan tänk nu på ditt barns bästa, ta dig samman. Det låter mer som att du skyller på din sambo för att DU tycker det är krävande med en bebis, så ser verkligheten ut med småbarn. Det är inga fluffliga rosa moln mm. Annars hade du nog ALDRIG skaffat barn meddin sambo är jag säker på. 

• Anonym (Eldig)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-18 14:09:45 följande:
    Jag håller med övriga som påstår att din sambo inte alls är 0% konflikträdd. Tvärtom är han väldigt konflikträdd men har genom livet lärt sig att kompensera för det genom att vara den som går till attack först. På så sätt undviker han att bli den som blir kritiserad först vilket han antagligen har väldigt svårt att hantera. Hans låga självkänsla gör att han inte klarar det. Det blir lite som en fight eller flight-respons. Fly eller fäkta. När din sambo inte kan fly från en situation fäktar han istället. Detta kanske kan hjälpa dig att förstå din sambo. Fråga honom om han insett detta om sig själv (troligtvis inte, han kommer att bli förbannad över ditt påstående eftersom han, som sagt, inte klarar av någon form av kritik). 
    I övrigt behöver ni hjälp i samtalsterapi. Eller separation.
    Stämmer nog ganska bra.Skulle säga att han har låg självkänsla ja.Han vill inte gå och prata med någon så får bli separation.
  • Anonym (Eldig)
    Anonym (Linnea) skrev 2022-09-18 14:27:15 följande:

Men VARFÖR skaffade du barn med honom!? Erat barn är ju bara 6 månader. Första tiden ÄR tuff, vad hade du väntat dig? 

Min sambo jobbar 100 mil bort och var knappt hemma första åren, jag har aldrig fått någon som helst hjälp med barnen. Men jag älskade att vara mamma och ha småbarn. 4 ungen födde jag i bilen på en parkeringsficka dessutom då vi inte hann till förlossningen. 

Kolla med bvc om du kan få stöd? Det är sömnbrist under småbarnsåren. Kan väl inte kommit som en chock. Du måste lära dig hantera sömnbrist mm för ditt barns skull.

Sätt inte dig själv i första hand utan tänk nu på ditt barns bästa, ta dig samman. Det låter mer som att du skyller på din sambo för att DU tycker det är krävande med en bebis, så ser verkligheten ut med småbarn. Det är inga fluffliga rosa moln mm. Annars hade du nog ALDRIG skaffat barn meddin sambo är jag säker på. 

Man ser inte saker på samma sätt innan barn och sen har han ändrat sig efter barnet kom.Jag hade förväntat mig en sambo som kan prata föräldraledighet och ekonomi utan att börja skrika och försöka slingra sig.
    Jag vet inte hur relevant din historia är för mina problem? Låter som att du haft ett helvete.

Min bebis är krävande men jag skulle nog klara av att ta hand om honom bättre själv om jag inte hade en sambo som sög ur mig all energi.
  • Anonym (J)
    Anonym (Eldig) skrev 2022-09-18 13:45:58 följande:
    Men han vågar inte meddela att han ska vara föräldraledig..?
  • Anonym (Eldig)
    Anonym (J) skrev 2022-09-19 12:22:26 följande:
    Han är orolig att förlora jobbet när jag ifrågasätter då ingen annan varit föräldraledig längre än 11 veckor på hans företag,han har frågat någon högre uppsatt chef som sagt att det är inga problem om han vill vara föräldraledig 6 mån men detta är ingen chef han jobbar nära med.Eftersom dom har sagt det är ok förstår jag inte heller varför han blir sur så fort jag tar upp det..
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Eldig) skrev 2022-09-19 15:50:35 följande:
    Han är orolig att förlora jobbet när jag ifrågasätter då ingen annan varit föräldraledig längre än 11 veckor på hans företag,han har frågat någon högre uppsatt chef som sagt att det är inga problem om han vill vara föräldraledig 6 mån men detta är ingen chef han jobbar nära med.Eftersom dom har sagt det är ok förstår jag inte heller varför han blir sur så fort jag tar upp det..
    Han vill inte vara föräldraledig så ha anstränger sig heller inte för att ordna så att han får ledigt.
  • Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2022-09-19 12:22:26 följande:

Han är tydligen konflikträdd när det gäller TS.
    Men han kanske inte vill vara förälderledig, så de gäller ej att inte våga utan att inte vilja. 

• Anonym (J)
    Anonym (B) skrev 2022-09-19 16:51:17 följande:

Han är tydligen konflikträdd när det gäller TS.
    Men han kanske inte vill vara förälderledig, så de gäller ej att inte våga utan att inte vilja. 

Jag tror det också, han vill inte. En engagerad och bra pappa hade helt sonika lämnat in ansökan. 
Svar på tråden Separera från sambo med temperament