• Anonym (Siri)

"Lika bra vi samlar ihop oss på går'n" - tror ni att det är värt det, ekonomiskt och logistiskt?

Min gammelfarmor och -farfar äger en gammall gård som är ur bruk. Det mesta av marken är avyttrad. Men de har kvar husen, och i det stora gårdshuset bor numera min farmor och farfar. De är relativt unga, har några år kvar till pension.

Nu hade de träffat min bror i veckan och farfar hade enligt brorsan sagt att det är lika bra att samla ihop oss, dvs de själva, mig, min bror och min syster med familjer, gammelfarmor och gammelfarfar, och våra föräldrar, på gården för vintern, och därmed spara pengar på el och värme. Prata om det hade farfar sagt.

Så nu funderar jag på det. 

Fördelen är då klart dels att samla familjen, vilket vi gör några veckor på sommaren och till jul. Då på så sätt vet jag att det funkar socialt. En annan positiv bit är att eftersom det är något dom gjorts i många är är gårdshuset redan uppdelat i "lägenheter", och gemensamma utrymmen. 

Nackdelen skulle ju vara att det skulle innebära mer tid i bilar, mer skjutsande även om det finns buss, osv. Det är inte jättelångt in till stan, ca 15 minuter med bil, men ändå.

Vad hade ni tänkt? 

• Svar på tråden "Lika bra vi samlar ihop oss på går'n" - tror ni att det är värt det, ekonomiskt och logistiskt?
  • Anonym (Siri)

25 minuter ska det stå. Jag har feta fingrar till liten mobil. 

• Anonym (Ja)

Hundra procent värt det!

• Anonym (S)
    Anonym (Siri) skrev 2022-09-16 19:32:04 följande:
    "Lika bra vi samlar ihop oss på går'n" - tror ni att det är värt det, ekonomiskt och logistiskt?

Min gammelfarmor och -farfar äger en gammall gård som är ur bruk. Det mesta av marken är avyttrad. Men de har kvar husen, och i det stora gårdshuset bor numera min farmor och farfar. De är relativt unga, har några år kvar till pension.

Nu hade de träffat min bror i veckan och farfar hade enligt brorsan sagt att det är lika bra att samla ihop oss, dvs de själva, mig, min bror och min syster med familjer, gammelfarmor och gammelfarfar, och våra föräldrar, på gården för vintern, och därmed spara pengar på el och värme. Prata om det hade farfar sagt.

Så nu funderar jag på det. 

Fördelen är då klart dels att samla familjen, vilket vi gör några veckor på sommaren och till jul. Då på så sätt vet jag att det funkar socialt. En annan positiv bit är att eftersom det är något dom gjorts i många är är gårdshuset redan uppdelat i "lägenheter", och gemensamma utrymmen. 

Nackdelen skulle ju vara att det skulle innebära mer tid i bilar, mer skjutsande även om det finns buss, osv. Det är inte jättelångt in till stan, ca 15 minuter med bil, men ändå.

Vad hade ni tänkt? 

Tänk på att ni inte kan nollställa värmen era nuvarande bostäder, ni måste fortfarande ha viss värme samt betala nätavgift. Räkna även på hur mycket ni måste betala extra för körningen. Gör ett överslag, alla tjänar kanske inte lika mkt på det (om någon t ex bor i lägenhet). Men även en liten förtjänst kan göra det värt.
    Och ni spara ju el, och kan unna er att ha det hyfsat varmt i vinter. 
  • Anonym (Z)

Jag tänkte som S, att ni kan inte kallställa era hus, då blir de förstörda. 

• Anonym (Siri)
    Anonym (S) skrev 2022-09-16 20:03:24 följande:
    Tänk på att ni inte kan nollställa värmen era nuvarande bostäder, ni måste fortfarande ha viss värme samt betala nätavgift. Räkna även på hur mycket ni måste betala extra för körningen. Gör ett överslag, alla tjänar kanske inte lika mkt på det (om någon t ex bor i lägenhet). Men även en liten förtjänst kan göra det värt.
    Och ni spara ju el, och kan unna er att ha det hyfsat varmt i vinter. 
    Nej helt stänga av värmen går ju inte, men hur långt kan man ha EG? 5 grader? Det är I alla fall väldigt mycket sparad el, även om alternativet är 15 grader hemma.

Ja, får räkna på det. 
  • Tecum

Skulle aldrig vilja bo så nära föräldrar och syskon en längre tid, då tar jag hellre elkostnaden.

• Anonym (Z)
    Anonym (Siri) skrev 2022-09-16 20:25:30 följande:
    Nej helt stänga av värmen går ju inte, men hur långt kan man ha EG? 5 grader? Det är I alla fall väldigt mycket sparad el, även om alternativet är 15 grader hemma.

Ja, får räkna på det. 

Det beror på var huset ligger och hur det är byggt. Det är fukten ni inte vill ha, så ligger huset uppe på en rullstensås i inlandet (=torrt) går det kanske med fem grader, annars är risken att ni får problem med fukt. Ni vill nog iofs också ha en större marginal än så ner till frysgrader, om ni inte planerar att tömma alla vattensystem vill säga.

Köp en hygrometer. Vid 60% RH (relativ luftfuktighet) börjar det finnas risk för mögelpåväxt på papper och tyg. Vid 70% RH kan träkonstruktioner börja ta skada. Ju kallare det är desto högre blir RH. Och tänk på att om det är en viss temperatur i huset är det kallare i grunden, så om det finns träkonstruktioner där behöver ni ta hänsyn till det. 

• Anonym (Mardröm)
    Tecum skrev 2022-09-16 21:12:33 följande:
    Skulle aldrig vilja bo så nära föräldrar och syskon en längre tid, då tar jag hellre elkostnaden.
    Samma här. Man ska ju behålla förståndet också!
  • flygrl
    Tecum skrev 2022-09-16 21:12:33 följande:

Anonym (Mardröm) skrev 2022-09-16 21:55:04 följande:
    Samma här. Man ska ju behålla förståndet också!

Tänk va olika man kan se på saken. För mig låter det självklart och fint bo nära varandra och hålla ihop. Särskilt i kristider. Men där slår nog ändå min bakgrund som barn till invandrade föräldrar med ett annorlunda tänk kring sånt här igenom.

Inte menat som påhopp på svensk kultur alls, absolut inte. Jag uppskattar verkligen Sverige!

• Anonym (Elon)
    Anonym (Siri) skrev 2022-09-16 20:25:30 följande:

Ja, får räkna på det. 
    Vad jag vet ska man inte ha lägre temp än 10C, då börjar saker gå åt helsicke.

Men har man timpris kan man haka på en tidsstyrning för ca 1500 kr så att huset maxvärmer på natten 01-04 , samt ett par timmar på eftermiddagen, och då klara de där 10 graderna med så billig el som möjligt.

Just nu är det dock jättekö i många kommuner för att installera individuella mätare om man inte redan har, så vill man ha det måste man bli kreativ fort.
  • Anonym (Mardröm)
    flygrl skrev 2022-09-16 23:57:19 följande:

Tänk va olika man kan se på saken. För mig låter det självklart och fint bo nära varandra och hålla ihop. Särskilt i kristider. Men där slår nog ändå min bakgrund som barn till invandrade föräldrar med ett annorlunda tänk kring sånt här igenom.

Inte menat som påhopp på svensk kultur alls, absolut inte. Jag uppskattar verkligen Sverige! smile1.gif

Det är inte fenomenet i sig jag har nåt emot utan urvalet av folk som vi skulle drabbas av i så fall. Vare sig nån ur min eller makens släkt skulle nån av oss stå ut med. Om det krisade skulle jag ev. kunna tänka mig ha nån av våra närmaste vänner boendes i vår stuga på gården ett tag, men inte en hel vinter det heller.
  • Anonym (Bob)

Ni kommer behöva ha kvar abonnemang och grundvärme för era andra boende, plus lägga mer på bensin.
    Dessutom blir det dyrare än nu att värma upp hela gården för er, OCH ni ska trängas där allihop, även barn som inte fått välja och kanske behöver mer utrymme, lekkompisar, fritidsaktiviteter = fler bilturer, fler som trängs på samma yta.

Jag tror inte direkt det lönar sig i längden.

• flygrl
    Anonym (Mardröm) skrev 2022-09-17 12:53:21 följande:
    Det är inte fenomenet i sig jag har nåt emot utan urvalet av folk som vi skulle drabbas av i så fall. Vare sig nån ur min eller makens släkt skulle nån av oss stå ut med. Om det krisade skulle jag ev. kunna tänka mig ha nån av våra närmaste vänner boendes i vår stuga på gården ett tag, men inte en hel vinter det heller.
    Jag tror jag förstår och respekterar hur du ser på saken.
Svar på tråden "Lika bra vi samlar ihop oss på går'n" - tror ni att det är värt det, ekonomiskt och logistiskt?