"Lika bra vi samlar ihop oss på går'n" - tror ni att det är värt det, ekonomiskt och logistiskt?
Min gammelfarmor och -farfar äger en gammall gård som är ur bruk. Det mesta av marken är avyttrad. Men de har kvar husen, och i det stora gårdshuset bor numera min farmor och farfar. De är relativt unga, har några år kvar till pension.
Nu hade de träffat min bror i veckan och farfar hade enligt brorsan sagt att det är lika bra att samla ihop oss, dvs de själva, mig, min bror och min syster med familjer, gammelfarmor och gammelfarfar, och våra föräldrar, på gården för vintern, och därmed spara pengar på el och värme. Prata om det hade farfar sagt.
Så nu funderar jag på det.
Fördelen är då klart dels att samla familjen, vilket vi gör några veckor på sommaren och till jul. Då på så sätt vet jag att det funkar socialt. En annan positiv bit är att eftersom det är något dom gjorts i många är är gårdshuset redan uppdelat i "lägenheter", och gemensamma utrymmen.
Nackdelen skulle ju vara att det skulle innebära mer tid i bilar, mer skjutsande även om det finns buss, osv. Det är inte jättelångt in till stan, ca 15 minuter med bil, men ändå.
Vad hade ni tänkt?