• amanda7

Min kille vill inte behålla barnet

Hej,

Känner att jag behöver lite stöd i detta. Jag är i vecka 7 just nu, fick reda på att jag är gravid för en vecka sen. Det här är absolut inte en planerad graviditet men har inte haft något preventivmedel sen i januari förra året och tänkt lite "händer det så händer det" och eftersom min sambo också vet hur barn blir till så har vi ju vetat om konsekvenserna båda två sen dess. Nu när jag blivit gravid så fick min kille panik, och mår jättedåligt över detta, han sa direkt att vi inte kunde behålla barnet, men samtidigt så tycker han att det känns hemskt att jag ska bli tvungen att göra en abort. Han säger att han inte kommer kunna hålla på med några fritidsintressen längre och att vi får lägga våra drömmar om hus på hyllan några år för att vi inte kommer att ha råd (kan tillägga att jag drömt om hus i några år nu så det har varit en plan att köpa hus). Han säger att vi inte kommer kunna ge vårat barn ett bra liv för vi kommer vara så fattiga. 

Jag blev såklart också chockad till en början men känner för varje dag som går att jag vill behålla barnet, men samtidigt vill jag inte göra något mot hans vilja. När jag säger att jag inte vill gå igenom en graviditet som han inte vill veta av och att om han mår så pass dåligt över detta så kan jag boka en abort, men då vill han inte att jag gör det.

Jag är 26 år, fyller snart 27 och min sambo är 28 och fyller snart 29, vi har varit tillsammans i typ 4 år och båda har fast jobb med bra löner ett ganska rejält sparkonto båda två och bor i en bostadsrätt. 

Någon som varit med om liknande situation och hur har det löst sig i så fall? Är det många killar som reagerar på detta sätt och tar det bättre när det sjunkit in hpos dom? Vill inte att vårat förhållande ska förstöras på grund av detta..

• Svar på tråden Min kille vill inte behålla barnet
  • Anotherone

Jag har inte varit i exakt den sitsen och jag har aldrig gjort någon abort. Men det jag kan säga är att män ofta har väldigt svårt för det som är abstrakt. För dig är det här en verklighet samtidigt som du förstår att det inte kommer komma något barn på bra länge än. Medan han kanske känner att den kommer flygande till Halloween ungefär. Så att prata om tidsperspektivet, att ni har gott om tid att förbereda och planera, det kanske kan hjälpa honom att förstå att det inte kommer hända här och nu. OM ni planerar att behålla barnet. 
    Sen får ni förstås diskutera en plan B, hur ni ska göra med era visioner för framtider om den här bebisen föds. Vad ni tänker om boende osv. Det kanske inte är några problem alls att bara senarelägga det hela ett par år?

• EmelieE1996

Var ni båda med på att du inte skulle ta preventivmedel? Var han också med i resonemanget om att händer det så händer det? 

• amanda7
    EmelieE1996 skrev 2022-09-15 14:27:08 följande:

Var ni båda med på att du inte skulle ta preventivmedel? Var han också med i resonemanget om att händer det så händer det? 

Ja vi båda var med på det, sa att jag kunde börja med p-piller efter jag tagit ut spiralen men han sa att jag inte behövde det. ja han var med i händer det så händer det resonemanget, har även sagt flera gånger att jag inte skulle vilja göra en abort om jag skulle bli gravid!
  • Mimosa86
    amanda7 skrev 2022-09-15 15:01:27 följande:
    Ja vi båda var med på det, sa att jag kunde börja med p-piller efter jag tagit ut spiralen men han sa att jag inte behövde det. ja han var med i händer det så händer det resonemanget, har även sagt flera gånger att jag inte skulle vilja göra en abort om jag skulle bli gravid!
    Dåså. Detta är bara nerver och oror som spökar hos honom.

Ni har alla förutsättningar för barn. Er standard kommer inte stå och falla med ett barn.

Man ångrar aldrig ett barn. Och jag kan lova att han kommer älska detta barn över allt annat. Det fick nog bara lite fort för honom och väcker mycket känslor.

sitt lugnt i båten. var tydlig- det blir ingen abort. Och låt detta få rota sig.
Svar på tråden Min kille vill inte behålla barnet