• Anonym (U)

Fritids vill tvinga mig att hämta tidigare

Mitt barn ska hämtas av sitt syskon de närmaste dagarna, men nu säger fritids att jag måste hämta direkt eftef skoldagens slut pga personalbrist.
    Det kan väl omöjligt vara rätt? Självklart att de kan be de som kan att hämta direkt, men inte kräva?

• Svar på tråden Fritids vill tvinga mig att hämta tidigare
  • Anonym (Fskl)

Nej, jobbar;/ pluggar  du så har du rätt att ha ditt barn på fritids …
    Det samma gäller om du har blivit sjukskriven - då har du rätt att ha kvar dina vanliga tider under sjukskrivningen
    sen kan de vädja  som du säger till alla föräldrar som har möjlighet att hämta tidigare men de kan bara vädja inte kräva
    (Är det ett barn med resurs och de inte har möjlighet att ge barnet denna resurs kan de vädja till just det barnets föräldrar att för barnets skull hämta tidigare,men även här kan de bara fråga o vädja..kan VH inte så måste de lösa de5 på bästa sätt för barnet även i det fallet )

• Anonym (U)
    Anonym (Fskl) skrev 2022-09-13 04:34:06 följande:

Nej, jobbar;/ pluggar  du så har du rätt att ha ditt barn på fritids ?
    Det samma gäller om du har blivit sjukskriven - då har du rätt att ha kvar dina vanliga tider under sjukskrivningen
    sen kan de vädja  som du säger till alla föräldrar som har möjlighet att hämta tidigare men de kan bara vädja inte kräva
    (Är det ett barn med resurs och de inte har möjlighet att ge barnet denna resurs kan de vädja till just det barnets föräldrar att för barnets skull hämta tidigare,men även här kan de bara fråga o vädja..kan VH inte så måste de lösa de5 på bästa sätt för barnet även i det fallet )

Nej mitt barn har ingen resurs. De skickade just sms med påminnelse om att hämta direkt efted skoldagen.

• Anonym (Elin79)

Som ovan, de kan vädja och be men inte kräva. 
    Precis som under covid då de bad så många som möjligt att ha barn hemma pga sjuka pedagoger tex.
    Det de ska göra är i så fall att erbjuda ett alternativ. Varvid föräldrar förstås kan tacka nej pga det andra fritidshemmet ligger på andra sidan staden, barnet inte vill gå dit etc.
    Ring kommunens utbildningskontor och fråga vad de tycker att du ska göra...

• Anonym (En massa)
    Anonym (U) skrev 2022-09-13 07:56:34 följande:

Nej mitt barn har ingen resurs. De skickade just sms med påminnelse om att hämta direkt efted skoldagen.

Det var förmodligen ett massutskick. 
  • LFF

Har barnet en fritidsplats som ni betalar för så ska barnet självklart få gå på fritids så länge som ni satt upp vistelsetid för. Däremot så kan fritids, om de har personalbrist, be föräldrarna om att hämta tidigare om möjligt. Så gjorde tex mina barns skola i våras när en stor del av personalen var sjuka. 

• sextiotalist
    Anonym (U) skrev 2022-09-13 03:36:09 följande:

Mitt barn ska hämtas av sitt syskon de närmaste dagarna, men nu säger fritids att jag måste hämta direkt eftef skoldagens slut pga personalbrist.
    Det kan väl omöjligt vara rätt? Självklart att de kan be de som kan att hämta direkt, men inte kräva?

Om det endast var riktat mot dig, så hade jag bollat tillbaka och bett dom  ansöka om tjänstledigt hos min arbetsgivare. 
    Är det ett generellt utskick, så hade jag inte ens brytt mig. Dina barn hämtar syskonet, dvs de kommer troligen hämta tidigare än du slutar arbetet
  • molly50
    Anonym (U) skrev 2022-09-13 03:36:09 följande:

De kan be/vädja men inte kräva.
    Och om dina barn hämtar när de har slutat skolan så lär de ju bli hämtade tidigare ändå. 
  • Anonym (Jenny)

Det låter ju som något tillfälligt. Då kanske man kan lösa det med en kompis istället för syskonet, så kanske syskonet kan hämta där istället. 

Har de personalbrist så är det ju även en säkerhetsfråga. Det kan bli så att om alla skiter i det att skyddsombudet går in och stänger helt och då får du hämta oavsett. 

Bolla med fritids är väl bästa rådet. 

• Anonym (M)

Om fritids tvingas hålla stängt för att personalen är sjuk så har du rätt att vabba.

• Anonym (U)

Jag är egen företagare och hämtar vanligtvis ungefär samma tid som syskonet gör. Personalen vet att jag jobbar hemifrån och tycker därför att jag kan hämta direkt.
    Den här veckan har det dock inte med jobb att göra, jag är sjuk och orkar helt enkelt inte gå den sträckan.

• Anonym (Fskl)
    Anonym (U) skrev 2022-09-13 12:25:15 följande:
    Jag är egen företagare och hämtar vanligtvis ungefär samma tid som syskonet gör. Personalen vet att jag jobbar hemifrån och tycker därför att jag kan hämta direkt.
    Den här veckan har det dock inte med jobb att göra, jag är sjuk och orkar helt enkelt inte gå den sträckan.

Spelar ingen roll var du jobbar..de kan fråga och vädja till de föräldrar de tror kan ha möjlighet att hämta tidigare / inte använda fritids övh den här dagen men de kan aldrig kräva! 

Vi har haft den här frågan uppe hos oss framför allt under värsta perioden under covid då många pedagoger var sjuka samtidigt och vår rektor ( och de övriga rektorerna ) kollade med kommunens jurister vad de kunde göra om situationen skulle uppstå att vi inte kunde få tag på vikarier .Det rektorerna då fick till sig var just att de kunde vädja till de föräldrar som var föräldralediga / arbetslösa  och erbjuda dem att byta dag..vi har tis-Tors för 15h barn..så om en VH valde att hålla sitt barn på onsdagen för att vi saknade vikarier så skulle det barnet kunna få komma på fredagen tex som kompensation .
    Vi fick även fråga om vi visste att en förälder jobbade hemifrån om de kunde ha sina barn hemma / hämta tidigare ..men bara fråga och  om vi frågande var det viktigt att vi var tydliga med att kunde de inte det så var det helt ok! 

Svar på tråden Fritids vill tvinga mig att hämta tidigare