• Anonym (Undrar?)

Ytterligare dokument om förälder och barn inte delar efternamn?

Far och dotter ska resa till Italien tillsammans. De bär inte samma efternamn. Behövs det då något ytterligare dokument?

• Svar på tråden Ytterligare dokument om förälder och barn inte delar efternamn?
  • mammatill6

Nej. Varför skulle det göra det? Han är väl vårdnadshavare? Har inte samma efternamn som mina barn, aldrig nån som ifrågasatt.

• Limajo

Jag har hört att det kan vara bra att ha med ett familjebevis (kolla med skattemyndigheten) men jag har samtidigt själv rest utomlands ett antal gånger med mina barn, som har annat efternamn, utan att behöva visa upp något. Bland annat till Italien.

• Anonym (Undrar?)
    Limajo skrev 2022-09-11 08:42:41 följande:

Jag har hört att det kan vara bra att ha med ett familjebevis (kolla med skattemyndigheten) men jag har samtidigt själv rest utomlands ett antal gånger med mina barn, som har annat efternamn, utan att behöva visa upp något. Bland annat till Italien.

Det är precis det jag också hört, men jag kan inte hitta något mer konkret om det. Vi kanske får beställa hem ett sånt, utifall att.
  • Anonym (Biologi)

Intressant...Spontant tänker jag att det inte behövs. Har barnet väl fått ett pass med annat namn än någon av vårdnadshavare (som ändå måste vara det som räknas) borde det inte vara ett problem. Om man är biologiskt förälder och delar namn kan inte vara relevant. Hur skulle adopterade barn göra? Barn där en förälder är död. 
    Eller menar du vårdnadshavare egentligen? 
    Jag kanske missförstår ts. 

• Anonym (Undrar?)
    Anonym (Biologi) skrev 2022-09-11 10:17:17 följande:

Intressant...Spontant tänker jag att det inte behövs. Har barnet väl fått ett pass med annat namn än någon av vårdnadshavare (som ändå måste vara det som räknas) borde det inte vara ett problem. Om man är biologiskt förälder och delar namn kan inte vara relevant. Hur skulle adopterade barn göra? Barn där en förälder är död. 
    Eller menar du vårdnadshavare egentligen? 
    Jag kanske missförstår ts. 

Jag tror du missförstår. Det är inte i Sverige problemet skulle uppstå, utan i Italien, där inget bevis på att far och dotter är släkt, finns. Jag vet att vissa länder har varit lite kinkiga med det där, i alla fall förr.
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (Undrar?) skrev 2022-09-11 10:25:49 följande:
    Jag tror du missförstår. Det är inte i Sverige problemet skulle uppstå, utan i Italien, där inget bevis på att far och dotter är släkt, finns. Jag vet att vissa länder har varit lite kinkiga med det där, i alla fall förr.
    Jag tänker inte specifikt på något land alls. Ett pass är ett pass och en identifikation oavsett land. Det bör rimligen vara samma överallt, bevis på vem jag är och inte blodsband med den jag reser med. Är der inte så då  förstår jag att det blir krångligt om man inte är biologiskt släkt. 
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (Biologi) skrev 2022-09-11 10:44:55 följande:
    Jag tänker inte specifikt på något land alls. Ett pass är ett pass och en identifikation oavsett land. Det bör rimligen vara samma överallt, bevis på vem jag är och inte blodsband med den jag reser med. Är der inte så då  förstår jag att det blir krångligt om man inte är biologiskt släkt. 
    eller om man har olika namn. 
Svar på tråden Ytterligare dokument om förälder och barn inte delar efternamn?