• Anonym (Skatt - Räkna allt själv?)

Hur skall man veta om det är rätt lön eller inte?

Olyckligtvis har jag fått höra att högsta hönsen till restaurangen som jag jobbar på, fuskar gärna med lönerna. Det är inte min arbetsgivare som krånglar, utan det är andra personer som står i högre positioner.

Tydligen är fler i av mina kollegor som fått krångel och en kollega sa att det sker då och då. Den senaste löneinsättningen vart försenad och mer än hälften av personalen är drabbad.

Somliga är enade om att det är inget som sker av ''misstag'' utan man ''vet helt säkert'' att det fuskas. För inte så länge sedan fick min kollega som hade en försenad lön, fick tydligen alldeles för lite lön. Två av mina kollegor märkte också av för någon månad sedan att dessa fick för lite lön.

Men i mitt fall, kommer jag inte ha någon aning om min kommer bli som den skall eller om jag kommer få för lite. Hur kalkylerar man. Jag skulle bara tänka för givet att skatten har väl kanske betalats. Visserligen kan jag räkna min timlön, men samtidigt, tänker jag att skatten kan ju betalats som sagt..

• Svar på tråden Hur skall man veta om det är rätt lön eller inte?
  • EpicF

Timlön/månadslön ska finnas på ditt anställnningsavtal. Vanligast inom restaurang är väl timlön. Eventuellt ob ska också stå med på anställningsavtalet. Du borde själv veta hur många timar du arbetar, vilket gör det lätt att räkna ut vad du ska ha för lön före skatt. 

Om skatte du har betalat stämmer kan du kontrollera med vad du har för skatt beroende på var du bor och om du är med i kyrkan. Skatten ska vara tydligt märkt på lönespecifikafionen. Lönespecifikationen ska komma några dagar före lön och den ska du ha. 

• Anonym (Ellen)

Får ni inga lönespecifikationer?
    Det är ju ytterst relevant för att ni ska få se svart på vitt exakt vilken tid ni får betalt för, eventuella tillägg, eventuella avdrag vid sjukdom eller vab tex, samt att arbetsgivaren drar skatt.
    Om du inte kan styrka, med lönespecifikationer tex, att din arbetsgivare dras skatt, så kan du själv få betala in den för då räknas det som att du har jobbat svart.

Det bästa du kan göra är att be arbetsgivaren om specifikationer. OCH inte minst logga in på Skatteverket och kolla vad arbetsgivaren har rapporterat. Förut skickade företagen in kontrolluppgifter en gång per år, och du fick även efter årsskiftet en kontrolluppgift från din arbetsgivare hem i brevlådan. Det här görs numera varje månad. Så att du ska kunna följa vad som betalas in för din räkning.
    Du klickar på logga in på Skatteverket, enklast är med bank-iD. Sen när du är inloggad går du till Mina sidor > Skatter och deklarationer > Lön, pension, sjukpenning mm.  Om du bockar i Utbetalare och väljer år 2022 så får du upp en meny där du ser månad för månad vad man har rapporterat in. Och det ska förstås stämma med uppgifterna på dina lönespecifikationer. 

• mammatill6

Skatten kan betalats? Självklart har den betalats. Bara att du räknar hur många timmar du jobbar och ta gånger timlön. Dra av skatten.

• Anonym (Ellen)
    mammatill6 skrev 2022-09-10 18:39:03 följande:

Skatten kan betalats? Självklart har den betalats. Bara att du räknar hur många timmar du jobbar och ta gånger timlön. Dra av skatten.

Långt ifrån självklart. Du anar inte hur många som fifflar med sånt...
  • mammatill6
    Anonym (Ellen) skrev 2022-09-10 21:45:38 följande:
    Långt ifrån självklart. Du anar inte hur många som fifflar med sånt...
    Skatten är garanterad avdragen från hennes lön kalla fall.
  • Anonym (lönespec)

Har du frågor om din lön? - Personalkollens kunskapsbankSå här kan en lönespecifikation se ut för en timanställning. Du ser antalet timmar, det kan du ju lätt kolla av mit dina egna antecknade timmar. 

Där ser du hur mycket skatt som har dragits etc. 

Får du ingen sån här så begär det. 

• Anonym (Ellen)
    mammatill6 skrev 2022-09-11 09:07:16 följande:
    Skatten är garanterad avdragen från hennes lön kalla fall.
    Känner du TS?
  • mammatill6
    Anonym (Ellen) skrev 2022-09-11 17:46:35 följande:
    Känner du TS?
    Du menar att det finns arbetsgivare som betalar ut lön till arbetsgivare utan att dra av skatt? varför skulle nån göra så?
  • EpicF
    mammatill6 skrev 2022-09-11 18:54:24 följande:
    Du menar att det finns arbetsgivare som betalar ut lön till arbetsgivare utan att dra av skatt? varför skulle nån göra så?
    Du har alltså aldrig hört talas om svart jobb? 
  • Anonym (Ellen)
    mammatill6 skrev 2022-09-11 18:54:24 följande:
    Otroligt naivt att tro något annat. Som redan svarats ovan, svartjobb?
    Du får ingen lönespec, någon på kontoret sätter in 18000kr på ditt konto. Allt lugnt. Nästa månad dröjer det lite. Några dagar sent får du in 18500kr på kontot. Kan stämma, du jobbade ju över lite. Ingen lönespec. I en sån situation har du ingenting som styrker att arbetsgivaren har dragit av någon skatt och betalat in den för din räkning. Varvid det kan hamna på dig att betala in den. 
  • mammatill6
    EpicF skrev 2022-09-11 19:20:33 följande:
    Du har alltså aldrig hört talas om svart jobb? 
    Ja men det är ju nåt annat. Förstod det inte som att detta va svartjobb. Som arbetstagare vet man nog om ifall man jobbar svart.
  • Anonym (Samma)

Gissar att det är samma TS som flera gånger tidigare skrivit om sin lön från sitt restaurangjobb och han har i så varken lönespec, avtal eller lön på kontot, så vitt jag förstår.

• mammatill6

Kan du förtydliga det? Menar du att folk jobbar svart utan att veta? Reagerar man inte på att det inte dragits skatt från lönen? Reagerar man inte vid deklaration? 

• EpicF
    mammatill6 skrev 2022-09-11 20:52:57 följande:

Kan du förtydliga det? Menar du att folk jobbar svart utan att veta? Reagerar man inte på att det inte dragits skatt från lönen? Reagerar man inte vid deklaration? 

Om man inte för någon lönespecifikation och dessutom är ung så är det inte säker man skulle märka. Kanske inte ens vid deklarationen. 

Så ja, finns folk som jobbar svart omedvetet för att arbetsgivaren inte betalar in skatt och arbetsgivaravgifter utan enbart sätter över ens lön på kontot. 
  • EpicF
    mammatill6 skrev 2022-09-11 20:52:57 följande:

Om man inte för någon lönespecifikation och dessutom är ung så är det inte säker man skulle märka. Kanske inte ens vid deklarationen. 

Så ja, finns folk som jobbar svart omedvetet för att arbetsgivaren inte betalar in skatt och arbetsgivaravgifter utan enbart sätter över ens lön på kontot.
Svar på tråden Hur skall man veta om det är rätt lön eller inte?