• kast21

Svårt val

3 veckor har gått sedan gymnasiets första dag.16.-åringen kom in på den önskade utbildningen med högs meritpoäng i en stad några mil hemifrån. 

Hen känner sig totalt utanför i klassen.
    Befästa gäng som planerar klassfest utan att bjuda in, hemliga snapchat grupper..
    pratar inte eller ser mitt barn.

Hen kan ?komma hem? till skolan här i byn. Med f.d klasskamrater som funkar bra i skolan men inte på fritiden så mycket.
    Inte samma typ av utbildning som hen ville gå. ( inriktning)

Hålla ut eller flytta till hemskolan??
    Följa sin dröm o vara ensam?

eller ha det bra socialt sett i skolan och inte få den utbildning hen ville gå?

någon som har en fundering kring detta ??

• Svar på tråden Svårt val
  • Kotten23

alltid bättre å följa sina drömmar vänner kommer å går. Men livet består.

• skolios

Vad är det som säger att de är dem enda alternativen? Det kan ju faktiskt bli så att det sociala lossnar och han kan både gå sin drömutbildning och ha kompisar. Jag tycker att ni föräldrar har ett stort ansvar i att pusha för att saker tar tid, ge inte upp, vad kan han göra själv för att komma in i klassen osv. 

• Poppy 2012

Hej
    Jag har varit i samma situation, visserligen 1990, och jag valde att byta skola vid jullovet. Det sociala påverkade till slut mina studier plus att den sociala utfrysningen blev värre. 
    I den nya skolan var jag först väldigt skör, men det blev bra och studierna gick riktigt bra. Trots att jag inte kände någon i den nya klassen. Jag kom sedan in på den universitetsutbildning som jag ville, vilket jag inte tror att jag hade gjort om jag gått kvar.

Svar på tråden Svårt val