• Anonym (Mamma)

Min bebis förstår inte sitt namn

Nojar såå mkt över detta. Mitt barn på 10 mån reagerar inte på sitt namn specifikt. Alltså, hen kan göra det men det känns som det ofta inte är just namnet utan mer ljudet. 

Döv är hen inte, hör varenda liten grej märker man. Men namnet sitter inte. 

Så oroad över typ autism där jag förstått det är en indikator, men barnet är så himla socialt ?med? och så kontaktsökande med ögon och extrovert (så mkt man nu kan säga så om ett barn) att den typen av diagnos känns så långt bort. 

Men nojan är där... 

• Svar på tråden Min bebis förstår inte sitt namn
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-09 23:08:15 följande:

Nojar såå mkt över detta. Mitt barn på 10 mån reagerar inte på sitt namn specifikt. Alltså, hen kan göra det men det känns som det ofta inte är just namnet utan mer ljudet. 

Så oroad över typ autism där jag förstått det är en indikator, men barnet är så himla socialt ?med? och så kontaktsökande med ögon och extrovert (så mkt man nu kan säga så om ett barn) att den typen av diagnos känns så långt bort. 

Men nojan är där... 

Äsch, vänta sex månader och se hur det blir. Bebisen är väl inte så intresserad av att göra något speciellt bara för att du säger namnet, den är upptagen med att titta på något intressantare. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (H) skrev 2022-09-09 23:18:31 följande:
    Äsch, vänta sex månader och se hur det blir. Bebisen är väl inte så intresserad av att göra något speciellt bara för att du säger namnet, den är upptagen med att titta på något intressantare. 
    Jo... allt i omgivningen är högintressant nu - det är konstant utforskarläge.
  • Anonym (a)

Det finns inget i din trådstart som tyder på autism men inte heller något som tyder på att han inte har autism ;)  Du är nojig, han är för liten för att förstå. Tat lugnt.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (a) skrev 2022-09-09 23:22:13 följande:

Det finns inget i din trådstart som tyder på autism men inte heller något som tyder på att han inte har autism ;)  Du är nojig, han är för liten för att förstå. Tat lugnt.

Försöker :) Men ja, är nojig, det vet jag. Tycker ibland att det blir såna överreaktioner på saker med av glädje, typ gapande mun och sånt. Och så såg jag såklart en lista över ?tidiga autismtecken? och saker som stämde.

Jag vill att mitt barn ska få ett så lätt och okomplicerat liv som möjligt så därför oroas jag av allt.
  • AndreaBD

Jag tror inte att nåt av mina tre barn reagerade på sitt namn om någon sa det. Reaktionen är helt normal för den åldern. Det är bara du som tror att barnet borde reagera, men det brukar de ofta inte göra. 

• Anonym (Mamma)
    AndreaBD skrev 2022-09-09 23:45:57 följande:

Jag tror inte att nåt av mina tre barn reagerade på sitt namn om någon sa det. Reaktionen är helt normal för den åldern. Det är bara du som tror att barnet borde reagera, men det brukar de ofta inte göra. 

Så är det kanske. Första barnet så jag har absolut ingen erfarenhet.
  • Anonym (Mamma)

Det stod ju redan dock i 8-mån-kontrollpapperen frågor om barnet förstod sitt namn och kunde säga enklare ord. Men det är ändå normalt att inte göra det?
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-10 07:26:19 följande:
    Det stod ju redan dock i 8-mån-kontrollpapperen frågor om barnet förstod sitt namn och kunde säga enklare ord. Men det är ändå normalt att inte göra det?
    Tidsspannet på barns utveckling är oerhört olika för olika barn när de är små. En del barn kryper och går supertidigt, andra inte och båda sakerna är inom normalen.

Samma sak med vad de reagerar på när du pratar. Du kanske säger barnets namn 100 gr om dagen för att du så gärna vill att hen ska förstå, så att det blir som en ljudmatta som barnet inte bryr sig om. När du däremot säger nya ord eller pekar på saker, är barnet nyfiket. 
    Så, chilla lite ett par månader till, innan du oroar dig Glad
  • sextiotalist
    Inte ens sonen, som strax efter 2 pratade som man förväntade sig att en treåring gjorde, sa några enstaka ord vid 8 månader. De första orden kom vid ett-årsåldern
  • Anonym (ettan)

Har ett barn med autism som också är/var oerhört kontaktsökande. Vi reagerade inte alls när barnet var liten. Barn med autism är olika. Det behöver inte alls betyda nåt det där med namnet.

• Anonym (Mamma)
    sextiotalist skrev 2022-09-10 08:40:25 följande:
    Inte ens sonen, som strax efter 2 pratade som man förväntade sig att en treåring gjorde, sa några enstaka ord vid 8 månader. De första orden kom vid ett-årsåldern
    Ah. Det är mkt babbel och ljud här men inga ord. Får väl vänta och se...
    Anonym (ettan) skrev 2022-09-10 08:59:43 följande:

Har ett barn med autism som också är/var oerhört kontaktsökande. Vi reagerade inte alls när barnet var liten. Barn med autism är olika. Det behöver inte alls betyda nåt det där med namnet.

Det är kanske så. Eller, jag förstår ju logiskt att det är så. Det är väl mest när man ser en video med ?det här tyder på x? som det är lätt att tolka in saker, typ som om man googlediagnosticerar sina egna krämpor och det alltid är någon sjukdom då...
    Anonym (,,,) skrev 2022-09-10 08:30:00 följande:
    Tidsspannet på barns utveckling är oerhört olika för olika barn när de är små. En del barn kryper och går supertidigt, andra inte och båda sakerna är inom normalen.

Samma sak med vad de reagerar på när du pratar. Du kanske säger barnets namn 100 gr om dagen för att du så gärna vill att hen ska förstå, så att det blir som en ljudmatta som barnet inte bryr sig om. När du däremot säger nya ord eller pekar på saker, är barnet nyfiket. 
    Så, chilla lite ett par månader till, innan du oroar dig  // Glad
    Ja, här är det supertidigt motoriskt med allt. Nyfikenheten är också nåt extremt, allt ska undersökas , så kanske namnet som vi säger hela tiden också mellan varann hemma bara flyter in i bruset...
  • AndreaBD
    Okej, det är länge sedan mina barn var små. Det kan ju vara så att det finns alla möjliga såna frågor och att barn inte brukar uppfylla precis alla? Vad jag kommer ihåg från mina är att de alla hade nån grej som de inte gjorde. En kröp aldrig, en pratade inte tills han var 3. Barn är individer. 
  • Anonym (Mamma)
    AndreaBD skrev 2022-09-10 10:01:41 följande:
    Okej, det är länge sedan mina barn var små. Det kan ju vara så att det finns alla möjliga såna frågor och att barn inte brukar uppfylla precis alla? Vad jag kommer ihåg från mina är att de alla hade nån grej som de inte gjorde. En kröp aldrig, en pratade inte tills han var 3. Barn är individer. 
    Jo... tror det är mkt statistikinsamlibg nu, får iaf känslan av det.

Blev mest fundersam av den instavideon som sades visa alla npf-tecken, typ att barnet gapar av upphetsning när det blir glatt. Jag trodde det var normalt för bebisar att göra så när de inte kan prata eller så!
  • Anonym (A 2)
    Håller med
  • Spucks
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-09 23:37:07 följande:
    ch så såg jag såklart en lista över ?tidiga autismtecken? och saker som stämde.
    Varje frisk barn uppfyller nog de flesta av de där "varningstecken" någon gång under sina bebis- och småbarnsår. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-10 10:51:14 följande:
    Jo... tror det är mkt statistikinsamlibg nu, får iaf känslan av det.

Blev mest fundersam av den instavideon som sades visa alla npf-tecken, typ att barnet gapar av upphetsning när det blir glatt. Jag trodde det var normalt för bebisar att göra så när de inte kan prata eller så!
    NPF-tecken hos bebisar? Och gapa? Löjligt. Jag har två barn med NPF. De var väldigt olika. Några få saker kan man i efterhand tycka kan passa NPF (båda har ADHD alltså), så som att sonen var väldigt "nervös", reagerade på allt. Men utöver det.... märktes inget konstigt, framför inte hos dottern, som var tidig och duktig med allt. 
  • Hyllemor
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-09 23:08:15 följande:

Men nojan är där... 

Hej! Reagerar ditt barn på någonting annat än sitt namn? 

Mitt barn lyssnade inte heller till sitt namn. Trots det så förstod han verkligen vad vi sade när det gällde annat omkring honom. Han kunde peka på det mesta man frågade honom och vi förstod vad han ville. Hans eget namn var typ helt noll för honom. Jag höll på att gå under av oro, men självklart visste han vem han var, och det kom när vi (dum som jag är) bytte från hans namn till "du." Min mamma (svensklärare) sade: "Vad tror du? Om ni pratar om honom i tredje person, så är ju hans namn som vem som helst. Sluta tjata hans namn i varje mening." Jaaahaaa, sade jag, och började säga "Du" till honom istället för att säga hans namn.  (ja, jag vet att jag var dum i huvudet) Efter det tog det inte lång tid innan han själv plötsligt en dag började benämna sig som sitt eget namn.

Det där satt dessvärre i ett långt tag därefter, långt efter att de andra barnen i hans ålder sade "jag" men idag har han i alla fall ett större ordförråd än de flesta, så jag antar att det inte tog så stor skada ändå, trots att jag mådde skit under ett par år där.

• Anonym (***)
    Försöker :) Men ja, är nojig, det vet jag. Tycker ibland att det blir såna överreaktioner på saker med av glädje, typ gapande mun och sånt. Och så såg jag såklart en lista över ?tidiga autismtecken? och saker som stämde.

Jag vill att mitt barn ska få ett så lätt och okomplicerat liv som möjligt så därför oroas jag av allt.
    Fast barnets liv blir ju inte lätt om du ska hålla på o noja o oroa dig över ingenting.
    Som förälder blir man lätt orolig för småsaker, inget som man kan förbered sig på innan barnet föds, men leta inte fel på barnet.
    skulle barnet visa tecken på autism eller annat, så kommer bvc o dagispersonalen se det.
    O att ha autism behöver inte betyda att livet blir komplicerat. 
    O hur ska en bebis kunna veta vilket ord som är dennes namn, när så mycket runt omkring också heter saker o som du säkert säger oftare än barnets namn.
    Ta ett djupt andetag o njut av din bebis. 
  • sextiotalist

Och att jaga tecken under när barnet är ett spädbarn är ett bra sätt att skapa de bästa förutsättningarna.
    Skulle nog säga att man som förälder är nog den som gör livet mest komplicerat för ett barn, oavsett diagnos eller inte. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (***) skrev 2022-09-11 01:25:16 följande:
    Fast barnets liv blir ju inte lätt om du ska hålla på o noja o oroa dig över ingenting.
    Som förälder blir man lätt orolig för småsaker, inget som man kan förbered sig på innan barnet föds, men leta inte fel på barnet.
    skulle barnet visa tecken på autism eller annat, så kommer bvc o dagispersonalen se det.
    O att ha autism behöver inte betyda att livet blir komplicerat. 
    O hur ska en bebis kunna veta vilket ord som är dennes namn, när så mycket runt omkring också heter saker o som du säkert säger oftare än barnets namn.
    Ta ett djupt andetag o njut av din bebis. 

Tack. Jag försöker, min bebis är ju helt fantastisk. Just autismoch liknande har jag bara oro för då jag haft vänner med barn med den diagnosen som verkar haft otroligt tuffa barnår Och stor oro för hur det ska bli för barnen. Sedan är ju barnen fantastiska ändå men deras oro och ångest har verkat hemsk.
    sextiotalist skrev 2022-09-11 06:27:14 följande:
    Och att jaga tecken under när barnet är ett spädbarn är ett bra sätt att skapa de bästa förutsättningarna.
    Skulle nog säga att man som förälder är nog den som gör livet mest komplicerat för ett barn, oavsett diagnos eller inte. 
    Ja, så är det helt klart säkert. 
Svar på tråden Min bebis förstår inte sitt namn