Tja, det uppenbara är ju mat, husrum, försäkringar och fritidsavgifter, och det tar jag inte med här för jag antar att det är mer eller mindre samma för alla, några tusen kanske. Nu är min son bara 6 år och liten i maten, men jag antar att vårt matkonto kommer öka rejält när han blir en hungrig tonårspojke.
Vi köper nästan alla kläder och leksaker begagnat så det är inte så mycket, men saker som ordentliga vinter, sommar och träningsskor samt vinterjacka gör väl på 2500-3000 per år. Ju större han blir desto svårare att handla begagnat, så klädkontot kommer nog också att växa.
Sonen går på simskola som kostar 1400 per termin och två aktiviteter till för samma summa, så ca 5000 per termin. Ingen direkt utrustning behövs, men några hundralappar. Han kommer snart börja spela ett instrument istället för en sport, så det kommer att kosta ca 5000 per termin i undervisning och instrumenthyra.
Vi reser mycket så ofta vi kan till andra hemlandet samt till släkt här i Sverige, och ibland har barnet följt med på mina jobbresor. I somras lade vi ca 25.000 kr bara på hans reskostnad. Vi har också haft honom i privatskola i utlandet i perioder på några månader åt gången, det kostar nästa 10.000 i månaden.
Sen har jag ett årskort till stadens symfoniorkester för barn som går på 2500 per år för honom och mig som så klart måste följa med, årskort till museet, inteäde på andra aktiviteter ibland, barnkalas han blir bjuden på och ska ha med presenter till, hans eget kalas, utflykter, cykel som jag köper begagnat men som måste bytas ganska ofta, skidhyra på vintern, bra skridskor, böcker som vi köper på andra modersmålet och som inte finns på biblioteket osv. Sen sparar jag ca 1000 kr i månaden i fonder till när han blir stor.
Nu förstår jag att vi har en del utgifter som inte är typiska för svenska familjer samtidigt som vi är återhållsamma i tex kläder och leksaker, och jag klagar inte ktan lägger gärna stor del av min inkomst på mitt barn - men billigt är det verkligen inte!