• Anonym (Mamma 40)

Vadå barn kostar mycket pengar?

Hej,
    Jag (kvinna 40) har sedan barnen varit små varit hemma på vårt lantbruk. Har haft hand om djuren, trädgården och huset med alla sysslor det innebär. Min man jobbar 100%. Vi klarar oss på en lön, och sparar till pension m.m för min del. Sedan jag beslutade att inte lönearbeta så har jag fått höra att det kanske funkar nu, men när barnen blir äldre kommer ni få mycket mer utgifter. Det är dyrt med barn osv. Nu är mina barn 10 och 16, och jag fattar fortfarande inte vad man menar med att det blir så himla mycket utgifter med barn? Vad har ni för utgifter kopplat till era barn? Vi har fortfarande inte särskilt mycket utgifter kopplat till barnen, och jag skulle säga att dom har ett rikt liv med en varsin aktivitet i veckan. Så vi klarar oss fortfarande fint på en lön, och barnens utgifter skulle jag säga är ungefär detsamma som när de var mindre. 

• Svar på tråden Vadå barn kostar mycket pengar?
  • Anonym (Mami)

Ridning, fickpengar, bensin, märkeskläder, resor??

• Anonym (Skryt much?)

Tror du alla bor på lantbruk, som jag förmodar gått i arv och ni inte betalar hyra för, alternativt gav stora boytor till rätt liten peng, och har djur, fruktträd och odlingsbar trädgård eller? Jag menar, grattis om du har gratis äpplen och timjan, va, men jag har inte det... 

• Anonym (Abc)

Det värsta är väl din pension. Om du och din man separerar eller han dör innan dig så blir det svettigt.

• Anonym (A)

Ptja. Igår drog vår 15-åring hem en pizza via Foodora till lunch á 145 kr och sen gick hon på bio på kvällen, biljett och snacks ca 300 kr. Det var en söndag i hennes liv. Kläder och annat på det. Nog kostar det lite. Ridning har hon slutat med men det var många tusenlappar per termin.

• Anonym (Abc)

Såg inte pensionskommentaren. Men visst, har ni möjlighet att spara så pass till din pension då är det väl toppen.

• Anonym (My)

Till att börja med har barnen mer än en aktivitet var. De behöver utrustning, både till sportaktiviteter och instrument. De behöver kläder och skor, för plötsligt har ett par fötter stuckit iväg så pass att det behövs både löparskor, fotbollsskor och inomhusskor, på samma gång. Samma barn hade ett par skor för alla typer av aktiviteter som 4-åring, men behov av fler par som 14-åring. 

Nog kostar det betydligt mer nu, än när de var små!

• sextiotalist

Barn kostar det föräldrarna har råd med. 

Anonym (Mami) skrev 2022-09-05 14:50:32 följande:

Ridning, fickpengar, bensin, märkeskläder, resor??

Finns det inte pengar till märkeskläder, ridning, resor etc, då finns det inte. 
    Anonym (Abc) skrev 2022-09-05 14:54:30 följande:

Det värsta är väl din pension. Om du och din man separerar eller han dör innan dig så blir det svettigt.

Håller med om detta. 

Ts jag är säker på att dina barn har haft en bra uppväxt, även om de inte har haft massa lyx i tillvaron. 
    Personligen skulle jag aldrig valt detta, vill ha egen inkomst och vill ha ett liv utanför hus och hem. 
  • Anonym (Olika)

Det beror mycket på var ni bor och vad barnen har för intressen… boendekostnaden beror ju på om man bor i lägenhet , insats,bostadsrätt,hyres,eller hus, gård… jag var bostaden ligger ..om man har köpt den själv och till vilket pris ( även ärvda / övertagna gårdar kan ha kostat om det finns flera syskon…då ska ju syskon lösas ut ur gården / man köper gården till ett värde som syskonen går med på ) 

hus / gårds priserna varierar stooort i vårt land..likaså uppvärmningskostnaderna…det ser man ju nu på skillnaderna i elpriser i vårt land…

matpriser skiljer sig också åt i vårt land… jag kan lova att priset på en vanlig kasse med basvaror skiljer sig mycket mellan säg..Värnamo o Stockholm….

sedan beror det på var man bor även då det kommer till kostnader för aktiviteter..samma sak här..en termin på en ridskola i Värnamo är troligtvis ganska mycket billigare än en termin i Stockholm …
    vad har kompisarna för sorts kläder… är det hm o Kappahl som gäller eller är det sk märkeskläder? 

Vad är det för aktiviteter barnet vill syssla med.. är det simning eller motocross… 

moppe/ EPA… 

mobil ..duger det med en movo för 999kr eller måste det vara en iPhone för flera tusen….
    Det finns måååånga sätt som kostnaderna för barn kan dra iväg… för att man vill att barnen ska ha någorlunda samma standard som sina kompisar..

O för landsortsungar…så är det moppe / EPA o bensin till dessa som är den största utgiften....just för att det inte finns någon fungerande lokaltrafik på kvällar o helger…
    sedan vill dessa motorburna ungdomar äta ute då o då..de vill gå på bio etc…

och även om man låter dem tjäna ihop sina egna pengar genom att jobba så är de5 ju föräldern som lääänge är den största arbetsgivaren för dessa ungdomar ….

• Aliona

Tja, det uppenbara är ju mat, husrum, försäkringar och fritidsavgifter, och det tar jag inte med här för jag antar att det är mer eller mindre samma för alla, några tusen kanske. Nu är min son bara 6 år och liten i maten, men jag antar att vårt matkonto kommer öka rejält när han blir en hungrig tonårspojke. 

Vi köper nästan alla kläder och leksaker begagnat så det är inte så mycket, men saker som ordentliga vinter, sommar och träningsskor samt vinterjacka gör väl på 2500-3000 per år. Ju större han blir desto svårare att handla begagnat, så klädkontot kommer nog också att växa. 

Sonen går på simskola som kostar 1400 per termin och två aktiviteter till för samma summa, så ca 5000 per termin. Ingen direkt utrustning behövs, men några hundralappar. Han kommer snart börja spela ett instrument istället för en sport, så det kommer att kosta ca 5000 per termin i undervisning och instrumenthyra. 

Vi reser mycket så ofta vi kan till andra hemlandet samt till släkt här i Sverige, och ibland har barnet följt med på mina jobbresor. I somras lade vi ca 25.000 kr bara på hans reskostnad. Vi har också haft honom i privatskola i utlandet i perioder på några månader åt gången, det kostar nästa 10.000 i månaden. 

Sen har jag ett årskort till stadens symfoniorkester för barn som går på 2500 per år för honom och mig som så klart måste följa med, årskort till museet, inteäde på andra aktiviteter ibland, barnkalas han blir bjuden på och ska ha med presenter till, hans eget kalas, utflykter, cykel som jag köper begagnat men som måste bytas ganska ofta, skidhyra på vintern, bra skridskor, böcker som vi köper på andra modersmålet och som inte finns på biblioteket osv. Sen sparar jag ca  1000 kr i månaden i fonder till när han blir stor. 

Nu förstår jag att vi har en del utgifter som inte är typiska för svenska familjer samtidigt som vi är återhållsamma i tex kläder och leksaker, och jag klagar inte ktan lägger gärna stor del av min inkomst på mitt barn - men billigt är det verkligen inte! 

Svar på tråden Vadå barn kostar mycket pengar?