cosinus skrev 2022-09-05 08:26:26 följande:
Sonen var i den åldern när han fick en krypfas på natten. Jag hade ett eget tomt rum där vi sov. Alltså verkligen tomt. Ingenting annat än en spjälsäng och en säng jag sov på utan ben. Fallhöjden från den var alltså typ 15 cm.
Så när sonen vaknade och vägrade somna om så låg jag och halvsov. Han fick krypa runt bäst han ville för det fanns inget farligt och dörren var stängd. Ibland satt han på golvet och grät efter en stund och jag fick hämta honom (då låg han kvar sen). Ibland lade han sig att sova vid fotändan på sängen. Oftast kom han tillbaka och somnade bredvid mig.
Att försöka styra honom i sängen var helt lönlöst men att vara dödstråkig och låtsas sova och bara låta honom hållas funkade bäst. Det höll inte i sig så länge. 3 veckor kanske?
Hade jag haft den möjligheten hade jag lätt tagit den. Får hoppas det är ungefär samma tidsfönster här. Det jobbiga är att det inte känns som det blir någon sovro, barnet lägger sig ned, slappnar av, ser ut att somna och så 10 sek senare vaknar det till och kryper/välter/rullar i annat läge. Till slut blir det så oroligt att det vaknas upp med gråt. Av all den här oron blir det också minst en kissblöja som måste bytas, annars går det igenom. Sömnbristen för oss vuxna blir ju av att det inte blir så mkt djupsömn halva natten alls, men för barnet verkar det så himla jobbigt att inte ens hitta nån ro och sen kissa mkt...