• Anonym (Mm)

Väljer ni hellre bort nyttigare mat mot mer ohälsosam mat

Nu när det blivit dyrare med mat i affärerna, väljer ni då bort det mer hälsosamma mot mindre hälsosamt bara för att det är billigare på prislappen? 

Eller väljer ni istället att dra ner alternativt strunta i vissa varor just för att behålla den livstil ni inte vill välja bort? 

Vissa varor kanske är dyrare men i och med att man tex inte behöver äta lika mycket utav det för att hålla sig mätt så kanske det egentligen blir billigare.

Hur tänker ni? 

• Svar på tråden Väljer ni hellre bort nyttigare mat mot mer ohälsosam mat
  • Anonym (E)

Jag tror du har fått det där lite om bakfoten. Hälsosam och egenlagad mat är billigare än skräpmat, halvfabrikat mm. Det tar bara lite mer tid.

• Anonym (ek)

Jag väljer vad jag vill äta. Vill jag äta pommes eller pizza äter jag pommes. Vill jag äta sallad äter jag det. Det ändras inte med prishöjningen dock alltid noga med att köpa när det extrapris. Vilket det på frukt kanske märks mest då de priser man är van att handla för inte finns, så blir en period av förändring... Som kommer leda till att jag lär mig vilka priser som är bra numera så vet när det blir köp.

Sverige är inte som USA verkar vara med just denna prisskillnad mellan "hälsosamt" eller inte. Det går utan problem att hitta billigare alternativ som är "hälsosamma". Grönsaker har alltid varierat med säsongerna vad som är värt att köpa.

• Fjäril kär

Nä det har snarare blivit mer back to basic där enklare husmanskost fått ersätta det mer avancerade köket. Och mer användning av rester än tidigare. Plankstek som vi ofta ätit som typ fredagsmys har istället blivit nån typ av gryta med potatis som räckt i flera dagar. Märker att jag hellre håller menyn bantad till det som jag har råd med och hittar på nya varianter av det istället. 

• Tow2Mater
    Anonym (ek) skrev 2022-09-03 14:54:23 följande:

Jag väljer vad jag vill äta. Vill jag äta pommes eller pizza äter jag pommes. Vill jag äta sallad äter jag det. Det ändras inte med prishöjningen dock alltid noga med att köpa när det extrapris. Vilket det på frukt kanske märks mest då de priser man är van att handla för inte finns, så blir en period av förändring... Som kommer leda till att jag lär mig vilka priser som är bra numera så vet när det blir köp.

Sverige är inte som USA verkar vara med just denna prisskillnad mellan "hälsosamt" eller inte. Det går utan problem att hitta billigare alternativ som är "hälsosamma". Grönsaker har alltid varierat med säsongerna vad som är värt att köpa.

Vet inte vad du menar med USA, även här är det billigare att laga nyttigare mat än att äta snabbmat och processade helfabrikat. Men du menar kanske att folk som äter på mcdonalds kommer billigare undan än om de skulle äta en bit kyckling med ris och grönsaker på en vanlig restaurang, och så är det ju naturligtvis.

Försöker själv dra ner på snabbmat för att det inte är värt det man får numera, bara dyrt. en frusen hamburgare från frysdisken och skivad potatis i airfryern är mer prisvärd än mcdonalds. 
  • Anonym (Chubble)

Nej. Grönsaker och rotfrukter är billigt och även havregryn etc. Försöker att alltid äta någorlunda nyttigt. 

• Postman

Ärligt talat så vet jag knappt vad nyttig mat är idag. Allt verkar då manipulerat. Jag har noll intresse för att laga mat men äter gärna gott. Jag handlar nog rätt statiskt. Har ingen tanke överhuvudtaget utan handlar det jag tycker är gott eller det som jag för stunden är sugen på.

• Kvittning

Är väl snarare tvärtom. Nu när det blivit dyrare äter vi nyttigare för det är ju billigare.

• Anonym (hellre å hellre)

Hellre å hellre, det vet jag inte, men jag har många gånger valt bortnyttig mat av olika anledningar. Gör nu också. Mellan allergier, dåligt psykiskt mående, urusel ekonomi och dålig fysisk hälsa har jag gjort många dåliga val. Jag har levt på mat från det lokala hamburgerhaket, grillkiosken, pizzerian.  Jag har levt på frysrätter och färdiga mackor från mataffären. Jag har levt på bagerigodset och  godishyllan. Jag har bokstavligen levt på kaksmet och kakdeg. Jag gör det fortfarande ibland. Har haft en sån period den här veckan. I torsdags åt jag en halv sats chokladbollsdeg och drack en liter juice. Det var vad jag åt hela dagen. Jag kunde ha ätit spenatsoppa eller kycklingwallenbergare istället, men mådde inte bra och då gör jag sånna val. Just nu äter jag rostbröd med baconmajonnäs, vilket inte heller är så bra val.

Prisläget gör det också värre, både för att bra och även dålig mat blir dyrare men också för att det eldar på min ångest.

Svar på tråden Väljer ni hellre bort nyttigare mat mot mer ohälsosam mat