Anonym (ek) skrev 2022-09-03 14:54:23 följande:
Jag väljer vad jag vill äta. Vill jag äta pommes eller pizza äter jag pommes. Vill jag äta sallad äter jag det. Det ändras inte med prishöjningen dock alltid noga med att köpa när det extrapris. Vilket det på frukt kanske märks mest då de priser man är van att handla för inte finns, så blir en period av förändring... Som kommer leda till att jag lär mig vilka priser som är bra numera så vet när det blir köp.
Sverige är inte som USA verkar vara med just denna prisskillnad mellan "hälsosamt" eller inte. Det går utan problem att hitta billigare alternativ som är "hälsosamma". Grönsaker har alltid varierat med säsongerna vad som är värt att köpa.
Vet inte vad du menar med USA, även här är det billigare att laga nyttigare mat än att äta snabbmat och processade helfabrikat. Men du menar kanske att folk som äter på mcdonalds kommer billigare undan än om de skulle äta en bit kyckling med ris och grönsaker på en vanlig restaurang, och så är det ju naturligtvis.
Försöker själv dra ner på snabbmat för att det inte är värt det man får numera, bara dyrt. en frusen hamburgare från frysdisken och skivad potatis i airfryern är mer prisvärd än mcdonalds.