• Anonym (Osäker Mamma)

Fass

Någon som har koll. 15 åringen ska imorgon börja ta Methylphenidate Mylan. Men läste på Fass "Ta inte Methylphenidate Mylan om du eller ditt barn

är allergisk mot metylfenidat eller något annat innehållsämne i detta läkemedel (anges i avsnitt 6)

har problem med sköldkörteln.

Vet inte hur jag ska tänka.... läkaren som skrev ut vet ju att sonen äter levaxin för sköldkörteln och vi pratade om det under besöket. 
  • Svar på tråden Fass
  • EnAnonumius
    Anonym (Osäker Mamma) skrev 2022-09-02 14:17:57 följande:
    Fass
    Någon som har koll. 15 åringen ska imorgon börja ta Methylphenidate Mylan. Men läste på Fass "Ta inte Methylphenidate Mylan om du eller ditt barn

är allergisk mot metylfenidat eller något annat innehållsämne i detta läkemedel (anges i avsnitt 6)

har problem med sköldkörteln.

Vet inte hur jag ska tänka.... läkaren som skrev ut vet ju att sonen äter levaxin för sköldkörteln och vi pratade om det under besöket. 
    Prata med läkaren och/eller med dem på apoteket.

För det är märkligt att varken Läkaren och/eller apotekspersonalen reflekterade över detta.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Maria)

Prata med läkaren, det är väl främst vid överfunktion som det inte rekommenderas. Alltså Hypertyreos, tyreotoxikos. Förhöjd blodtryck, puls, darrningar. Svettningar. Allt kan försämras av Methylfenidat och liknande centralstimulantia. 

Eftersom du skriver att sonen tar Levaxin är det Hypo han antar jag. 
    Men prata med sjukvården, läkaren som har journalerna och vänta med medicineringen tills du vet. 

Svar på tråden Fass