• Anonym (Mor)

    Barn i F-klass som redan saknar utmaning

    Vårt barn började förskoleklass den här terminen. Det var ett peppat barn vi lämnade vid skolan, som längtat och längtat efter att få börja skolan.

    Nu har hon gått i snart tre veckor. Hon ÄLSKAR att vara i skolan bland annat konceptet med lektioner. Men, hon uttrycker också att innehållet är rätt tråkigt. De gör bara samma saker som de gjorde på förskolan. De ritar, klipper och skriver en bokstav som de sen ljudar. Hon var så glad över att äntligen få ha riktigt matematik, men kom hem och berättade besviket att de mätte vilken pinne som var kortast och vilken som var längst, alltså precis samma sak som hon gjort på förskolan de senaste två åren.

    Vårt barn läser kapitelböcker själv och reflekterar över innehållet, och skriver själv. Hon läser nyhetstidningar och tittar på nyheter för barn. Hon har börjat intressera sig för multiplikation och ber oss skriva engelska glosor som hon försöker översätta. Hon vill lära sig stava korrekt, vill lära sig hur det fungerar med punkter och kommatecken och vill framförallt LÄRA SIG. 

    Skolan svarar att förskoleklass är för att samla upp alla barn, och att målet är barnen ska kunna skriva sitt eget namn på vårterminen. Jag vet att det bara gått tre veckor och vill inte heller klaga för mycket, men jag får ont i magen, när mitt kunskapstörstande barn inte alls får den stimulans och de utmaningar som hon efterfrågar. 

    Jag gissar att det är fler är vi som har barn som ligger och har legat lite före. Har det blivit bättre? Har skolan kunnat ge barnet det som behövs? Vi utmanar så klart hemma, men jag ser ju gärna att hon också tycker att skolan är skoj.

  • Svar på tråden Barn i F-klass som redan saknar utmaning
  • Anonym (Förälder)

    Min som går nu i 2:an. Han kunde oxå läsa och en del matte innan började i förskoleklass. Första skolan var så där men bytte pga flytt och där var de lyhörda och anpassade, han fick böcker för årskurs över och när vi sa att läsläxorna var för lätta så fick han svårare så han kände sig utmanad. 
    Prata en gång till med läraren, de måste kunna anpassa för är hpn redan uttråkad nu, kan ju lätt bli att hon tappar lusten totalt och tappar fokus. 

  • Anonym (Förälder)

    De borde kunna ge henne andra uppgifter el tex i sv når hon är klar med uppgift ge henne någon annan eller en bok att läsa lätt att störa de andra 

    Skulle hon må bra av att hoppa över förskoleklass? 

  • Anonym (Mor)
    Anonym (Förälder) skrev 2022-09-02 10:48:48 följande:

    Min som går nu i 2:an. Han kunde oxå läsa och en del matte innan började i förskoleklass. Första skolan var så där men bytte pga flytt och där var de lyhörda och anpassade, han fick böcker för årskurs över och när vi sa att läsläxorna var för lätta så fick han svårare så han kände sig utmanad. 
    Prata en gång till med läraren, de måste kunna anpassa för är hpn redan uttråkad nu, kan ju lätt bli att hon tappar lusten totalt och tappar fokus. 


    Vi ska flytta om ett år ungefär (om huset blir klart i tid...) så jag hoppas på bättring tills dess, men det är ju lång tid dit.

    Vi ska ha ytterligare ett samtal med skolan om ett par veckor, där vi väl får trycka ännu lite hårdare på detta. Nu är det ju nyhetens behag som gör att själva skolvärlden är underbar, men jag undrar redan nu hur det kommer att vara lite senare i höst, när smekmånadsfasen lagt sig. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Förälder) skrev 2022-09-02 10:50:29 följande:

    De borde kunna ge henne andra uppgifter el tex i sv når hon är klar med uppgift ge henne någon annan eller en bok att läsa lätt att störa de andra 

    Skulle hon må bra av att hoppa över förskoleklass? 


    Hon är tyvärr född senare på hösten, och riskerar att bli så väldigt mycket yngre än många klasskompisar. Men, det har visat sig att hon leker väldigt mycket med ettorna när hon är på fritids (de har gemensamt, f-klass och ettor), så eventuellt skulle den skillnaden kanske inte bli så stor.
  • Anonym (Ylva)

    Ta upp frågan med skolan. Det är många som har felaktiga förväntningar på förskoleklass, jag jämställer det med "lekis" som jag själv gick på. Dvs vi som var äldst på dagis gick iväg några timmar per dag till ett annat ställe där vi ihop med andra sexåringar pysslade, lekte, fick sitta stilla och lyssna osv.
    Dvs "övade" skolsituationen mer. 
    Men din tös låter som att hon kan behöva utmanas och oftast vill man hålla det inom ramen för den egna årskursen. Men barnets lärare/mentor och kanske även skolledning bör läsa på om särbegåvning. Det finns material på Skolverket men även här:
    Särbegåvning | Skolporten

    Nu säger jag inte att ditt barn är särbegåvat, det lär visa sig senare i så fall. Men alla barn har rätt att utmanas på sin nivå och ingen ska behöva tappa motivationen redan som sexåring, då är det illa. Forskning och kompetens finns!!

  • Anonym (Mor)
    Anonym (Ylva) skrev 2022-09-02 11:01:57 följande:

    Ta upp frågan med skolan. Det är många som har felaktiga förväntningar på förskoleklass, jag jämställer det med "lekis" som jag själv gick på. Dvs vi som var äldst på dagis gick iväg några timmar per dag till ett annat ställe där vi ihop med andra sexåringar pysslade, lekte, fick sitta stilla och lyssna osv.
    Dvs "övade" skolsituationen mer. 
    Men din tös låter som att hon kan behöva utmanas och oftast vill man hålla det inom ramen för den egna årskursen. Men barnets lärare/mentor och kanske även skolledning bör läsa på om särbegåvning. Det finns material på Skolverket men även här:
    Särbegåvning | Skolporten

    Nu säger jag inte att ditt barn är särbegåvat, det lär visa sig senare i så fall. Men alla barn har rätt att utmanas på sin nivå och ingen ska behöva tappa motivationen redan som sexåring, då är det illa. Forskning och kompetens finns!!


    Jag vet att det är en skolförberedande skolform, men som det är nu, fick hon mer stimulans på förskolan än vad hon får i skolan. På förskolan lånade man kapitelböcker som hon kunde läsa, och hon fick läsa högt för sina kompisar. Hon fick skriva berättelser när kompisarna ritade berättelser. Nu får hon skriva sitt namn i princip.

    Länken var jättebra, tack! Vi ska prata med dem igen, för vi vill absolut inte att skolglädjen ska dödas redan nu. 
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Mor) skrev 2022-09-02 13:23:16 följande:
    Jag vet att det är en skolförberedande skolform, men som det är nu, fick hon mer stimulans på förskolan än vad hon får i skolan. På förskolan lånade man kapitelböcker som hon kunde läsa, och hon fick läsa högt för sina kompisar. Hon fick skriva berättelser när kompisarna ritade berättelser. Nu får hon skriva sitt namn i princip.

    Länken var jättebra, tack! Vi ska prata med dem igen, för vi vill absolut inte att skolglädjen ska dödas redan nu. 
    Hoppas att det löser sig för er, så ska ni inte behöva ha det. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Mor) skrev 2022-09-02 10:13:52 följande:
    Barn i F-klass som redan saknar utmaning

    Vårt barn började förskoleklass den här terminen. Det var ett peppat barn vi lämnade vid skolan, som längtat och längtat efter att få börja skolan.

    Nu har hon gått i snart tre veckor. Hon ÄLSKAR att vara i skolan bland annat konceptet med lektioner. Men, hon uttrycker också att innehållet är rätt tråkigt. De gör bara samma saker som de gjorde på förskolan. De ritar, klipper och skriver en bokstav som de sen ljudar. Hon var så glad över att äntligen få ha riktigt matematik, men kom hem och berättade besviket att de mätte vilken pinne som var kortast och vilken som var längst, alltså precis samma sak som hon gjort på förskolan de senaste två åren.

    Vårt barn läser kapitelböcker själv och reflekterar över innehållet, och skriver själv. Hon läser nyhetstidningar och tittar på nyheter för barn. Hon har börjat intressera sig för multiplikation och ber oss skriva engelska glosor som hon försöker översätta. Hon vill lära sig stava korrekt, vill lära sig hur det fungerar med punkter och kommatecken och vill framförallt LÄRA SIG. 

    Skolan svarar att förskoleklass är för att samla upp alla barn, och att målet är barnen ska kunna skriva sitt eget namn på vårterminen. Jag vet att det bara gått tre veckor och vill inte heller klaga för mycket, men jag får ont i magen, när mitt kunskapstörstande barn inte alls får den stimulans och de utmaningar som hon efterfrågar. 

    Jag gissar att det är fler är vi som har barn som ligger och har legat lite före. Har det blivit bättre? Har skolan kunnat ge barnet det som behövs? Vi utmanar så klart hemma, men jag ser ju gärna att hon också tycker att skolan är skoj.


    Förstår inte varför ni inte pratat med skolan om detta tidigare, och om att hoppa över en klass. Nog måste ni föräldrar förstått att det er dotter kan inte är saker man gör i förskoleklass. 
  • Anonym (nn)

    Som du beskriver i trådstart var det för mitt barn också, många andras också för den delen. Tanken med förskoleklass är väl en mjukare övergång från förskola till riktig klass. Dom förväntar sig kanske stor skillnad men så är skillnaden inte så stor. Nu går mitt barn i ettan och dom får läxor och har mer lektionstid, mer utmaning, mindre lek(som dom saknar) och längre dagar. 

  • Anonym (Här)

    Min 5-åring tycker än så länge det är jättekul efter 2 veckor i F.k. Men jag anar redan att han ligger bra långt före. De har matematik vissa dagar och jag frågade vad de gjorde. De räknade antal saker! Han kan redan plus och minus och räknar till tusen så antal?! Svenska samma sak. Många utländska elever som knappt kan svenska och han skriver om man bokstaverar åt honom. Skriva sitt namn har han ju kunnat jättelänge. Vi får väl se. Tycker nivån på lärandet är satt väl lågt.

Svar på tråden Barn i F-klass som redan saknar utmaning