Barn i F-klass som redan saknar utmaning
Vårt barn började förskoleklass den här terminen. Det var ett peppat barn vi lämnade vid skolan, som längtat och längtat efter att få börja skolan.
Nu har hon gått i snart tre veckor. Hon ÄLSKAR att vara i skolan bland annat konceptet med lektioner. Men, hon uttrycker också att innehållet är rätt tråkigt. De gör bara samma saker som de gjorde på förskolan. De ritar, klipper och skriver en bokstav som de sen ljudar. Hon var så glad över att äntligen få ha riktigt matematik, men kom hem och berättade besviket att de mätte vilken pinne som var kortast och vilken som var längst, alltså precis samma sak som hon gjort på förskolan de senaste två åren.
Vårt barn läser kapitelböcker själv och reflekterar över innehållet, och skriver själv. Hon läser nyhetstidningar och tittar på nyheter för barn. Hon har börjat intressera sig för multiplikation och ber oss skriva engelska glosor som hon försöker översätta. Hon vill lära sig stava korrekt, vill lära sig hur det fungerar med punkter och kommatecken och vill framförallt LÄRA SIG.
Skolan svarar att förskoleklass är för att samla upp alla barn, och att målet är barnen ska kunna skriva sitt eget namn på vårterminen. Jag vet att det bara gått tre veckor och vill inte heller klaga för mycket, men jag får ont i magen, när mitt kunskapstörstande barn inte alls får den stimulans och de utmaningar som hon efterfrågar.
Jag gissar att det är fler är vi som har barn som ligger och har legat lite före. Har det blivit bättre? Har skolan kunnat ge barnet det som behövs? Vi utmanar så klart hemma, men jag ser ju gärna att hon också tycker att skolan är skoj.