• Northmen

Frågor och funderingar angående min tjejs beteende.

Senaste veckan har hon helt förändrats, från att ha varit glad och sprallig till låg, deppig, soffliggande, negativ, tyken, spydig m.m, det har resulterat i att jag har försökt ställa upp mer och mer men det hjälper inte.

Hon är gravid i vecka 22 och hon tog ut ledighet från jobbet fram tills förlossningen, kanske är det som skapat förändringen?

Kan även tillägga att hon börjat röka 2-3 cigg om dagen (började typ efter att magen började röra sig mindre)

Pratar jag med henne om dessa saker så blir det hus i helvette, men det är svårt att vara tyst då detta får även mig att må dåligt då jag känner mig helt handfallen i situationen.

Är detta ett normalt beteende?

Hur skall man tackla detta på bästa sätt?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Frågor och funderingar angående min tjejs beteende.
  • Anonym (Anny)

Det kan handla om hormoner och många olika saker,  mycket möjligt att faktumet att hon slutat jobba också spelar in..    Varför har hon slutat jobba redan?   De flesta gravida slutar inte jobba så tidigt,  rekommendationen är att ta ledigt från vecka 36 ca.   Om man inte har komplikationer som gör att man inte kan/orkar jobba. 
    Hon ska absolut inte röka,  varje bloss innebär att den ofödda bebisen får syrebrist! 
    Det verkar vara så att hon inte riktigt lyckats anknyta till bebisen ännu.
    Det ni kan göra är att prata med er barnmorska om detta, hon kan ordna samtal hos psykolog tex.
    Vägrar din tjej göra detta, så kan du göra det själv.
    Det är ditt barn och ditt föräldraskap lika mycket som hennes. 

• Lussekatt1

Man kan ju behöva ta ledigt bra mkt tidigare än v 36. Många, väldigt många mår dåligt av att behöva jobba.
    Tycker f ö att du ska chilla lite. En vecka har hon betett sig dåligt? Herregud vem bryr sig... Du får väl stå ut med det, ärligt talat. När man är gravid är det extremt mkt som händer och man orkar inte, kan inte förväntas vara sitt vanliga spralliga och glada. Det borde va uppenbart. Hon mår säkert dåligt över att hon röker också och det påverkar säkert hennes humör negativt, skuldkänslor och ångest. Samtidigt är det ju ett tecken på just ångest, stress och att må dåligt att hon börjat röka öht. 

• Anonym (S)

Ja det är normalt att ha humörförändringar under graviditeten men om hon inte lyssnar på dig ang rökningen (som är väldigt farligt för barnet!!) så ta upp det med hennes barnmorska. Det är ditt barn också!

• Anonym (Stina)

Negativ, tyken och spydig brukar vi kvinnor ofta vara och har pms och hormoner som dålig ursäkt. Jag gör det själv.

Svar på tråden Frågor och funderingar angående min tjejs beteende.