• Anonym (Samhälle i nöd)

Vilka är era 5 viktigaste och avgörande valfrågor?

Och vilket av dessa 5 är allra angelägnast för dig personligen?

Mina 5

Minskade klyftor
    Minskad segregation och bättre integration
    Miljön och klimatet
    Bättre Hälso & sjukvård och äldre omsorg
    Förebyggande insatser för att få bort våldet speciellt mot kvinnor

Den ekonomiska fördelningspolitiken är viktigast för mig eftersom jag tror att ett samhälle automatiskt blir bättre om klasskillnader och klyftor försvinner.
  • Svar på tråden Vilka är era 5 viktigaste och avgörande valfrågor?
  • Anonym (Typ)

Skolan
    Skolan
    Skolan
    Vården
    Miljön

• Anonym (ja)

vården,äldrefrågor,skolan,integration,kriminaliteten

• Anonym (Nisse)

Klimatet
    Skolan 
    De ökande klyftorna 
    Bostadspolitik 
    Vården 
    (Punkt 2,3,4 och 5 blir förhoppningsvis tillsammans minskning av dödligt våld)

• Anonym (Jag)

*Minskad invandring och bättre integration
    *Vård och omsorg på alla plan
    *Skola generellt men också mycket mer kontroll över friskolor
    *Använda erkänt fungerande metoder för att stoppa gängkriminalitet och vapenvåld inkl. förebyggande insatser mot vidare kriminalitet samt för ungdomar
    *Minskad arbetslöshet och satsa på nya industrier som ger jobb (t ex inom miljöarbetet), även landsbygdsatsningar ingår där

• Anonym (Laura)

Åtgärder mot gängvåldet, aka hårdare straff och utvisning när det är möjligt
    Sänkning av drivmedelspriser
    Utbyggnad av kärnkraften
    Vården
    Pensionerna

• Anonym (The)

Minskade bidrag (anser att det är ett fel i ekvationen om en heltidsarbetare behöver bidrag för att få det att gå runt) ( nivet  Ebba grön ?kapitalet höjer hyrorna, staten bostadsbidragen)

ökat byggande gällande infrastruktur. (Tror att ökade flöden i samhället bidrar till mer välstånd och flexibilitet) du ska kunna färdas obegränsat och även känna dig fri att utvecklas åt olika håll. Enligt en undersökning jag läste så är företag som är uppbyggda med högt i tak, en kombination av olika människor, åldrar, kulturer osv mer lönsamma än företag som bara har en typ av människor i sin arbetsgrupp. 

vården behöver bli bättre.

tror jag ligger mest åt liberalerna, men eftersom de väljer ?sd? sidan som vill minska flöden och för en begränsad politik för folk så blir det en omöjlighet Att rösta på liberalerna. Anser dock att sd borde tillhöra vänsterblocket.

• Anonym (H)

Klimatet (viktigast)
    Skolan
    Sjukvården
    Kriminalitet
    Integration

• Vladdis

Högre straff, utvisningar för yrkeskriminella. 
    Införa tjänsremanna-ansvaret
    Sänkt skatt för de som arbetar
    Sänk bidragen för de som är frivilligt arbetslösa. Höj bidrag för de med funktionsvarianter eller som är förtidspensionärer. 
    Sänk straffmyndighetsåldern till 15, slopa alla rabatter. 
    20 års fängelse om man är medlem i gäng. 
    Utöka polisens våldsmonopol & makt. 
    Höj straffet för korruption. Minst 15 år. 

• Anonym (Ö)

Kriminalitet
    Skola
    Sjukvård
    Lägre skatt för höginkomsttagare
    Pensionärer

• Anonym (Höger)

Lag och ordning
    Invandring/integration
    Energipolitik
    Skola
    Vård och omsorg

• Anonym (Anna)

Att upprätthålla/återinföra grundbultarna i vad  som skulle kunna definieras som en modern civilisation. Militärt försvar, blåsljuspersonal som kan ta sig fram till alla stadsdelar, ett smittskyddsinstitut med smittskyddsexperter, det antal fängelseplatser som motsvarar antalet personer som döms till fängelse, och vad sägs om en elförsörjning som inte riskerar att upphöra pga överbelastning precis vilken sekund som helst. 

Hoppet om folk inte ska behöva dö i vårdköer eller väntrummet på akuten har jag däremot gett upp. Man kan jämföra sjukvården med ett brinnande hus där politikerna står och debatterar om man ska slänga på en, två eller kanske hela TRE hinkar vatten samtidigt som man släpper fram lastbil efter lastbil som kommer med mer bränsle. Det har ingen som helst betydelse i slutändan om det blir en eller tre hinkar. 

• Jemp

Klimat
    Miljö
    Jämställdhet
    Motverka främlingsfientligheten
    Användningen av skattemedel

Särskilt de två första går ju att bryta ner i massa bitar (skog, jordbruk, energi, skydd, transport, Sveriges roll...)
    Skola och vård är förvisso viktigt men har inte haft en stor påverkan på hur jag röstar i riksdagsvalet. Finns inte heller några motsättningar.

• Postman

Lag, ordning, kriminalitet Skolan Klimatet samt energipolitiken Sjukvården Invandringen

• MrsJenka

Hm, jag har nog aldrig listat specifika valfrågor på detta sätt men okej:

1. Sjukvården (Mest förlossningsvården. Men gillar generellt inte vårdköer och att vården skiljer sig mellan regionerna.)

2. Jobb 

3. Skolan

4. Bostadsmarknaden

5. Välfärden

• 82ndAirborne

1. Invandringen.

2. Skatterna. Inte rimligt att en vanllig knegare betalar mer än 60% i skatt.

3. Lag och ordning.

4. Kärnkraftens återkomst.

5. Sjukvårdskrisen.

• Anonym (Kaffe)

Underlätta anställning/avsked (särskilt med tanke på småföretagare), fimpa turordningen så att rörligheten ökar på arbetsmarknaden 

Vård, gör statlig, fimpa landstingen

Skola, gör statlig och begränsa friskolorna 

Fimpa avgift /skatt för fastigheter

Individualisera föräldraförsäkringen helt

Energipolitik, bygg ut kärnkraften

• Anonym (Gökboet)

1-5:
    Politiker som ej är Skvatt Galna.

• Kockobello

Lägre skatter 

Yttandefrihet 

Valfrihet 

• Kockobello
    Kockobello skrev 2022-09-03 14:10:26 följande:

Lägre skatter 

Yttandefrihet 

Valfrihet 

Inget NATO
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-09-03 14:13:16 följande:
    Inget NATO
    En skola fri från propaganda 
Svar på tråden Vilka är era 5 viktigaste och avgörande valfrågor?