• Anonym (Ångest)

Ångest kring namn

Hallå, behöver verkligen ventilera lite.

Har en som på 7 månader som är världens finaste men jag mår inte bra när det kommer till hans namn. Jag hade bestämt ett namn (A) redan innan graviditeten men ca. 3 månader innan förlossningen sa sambon att namnet inte kändes rätt för honom. Då letade vi nya namn och jag föreslog ett namn (B) som jag hade tyckt om som ung. Sambon accepterade förslaget och tyckte att det va ett perfekt namn. Jag velade fortfarande och avvaktade tills vi faktiskt såg sonen. Efter förlossningen kändes B väldigt rätt och det passade sonen perfekt. Frid och fröjd tänkte jag och skickade in namnblanketten. När sonen var ca 1 månad började jag ångra mig. Jag ångrade att jag inte stod på mig och litade på min magkänsla. Jag tog upp det med sambon som sa att jag skulle ge det tid, att det skulle kännas bättre med tiden. Ytterligare några månader gick och jag kommer på mig själv med att tänka på namnet A hela tiden. Jag känner en stark lust till att ropa A till sonen och inte B. Det hela förvärrades när en släkting slängde en taskig kommentar om det namn som han har idag. Då kände jag verkligen för att byta. Återigen tänkte vi att vi får ge det mer tid för han passar sååå bra i sitt namn och det är ett fint namn i sig och inget konstigt. Men ändå sitter jag här nu och har ångest över att jag inte valde A ändå. Nu har vi även haft dop och namnet B finns överallt och alla känner till det så det har blivit en del av honom. Jag berättade för sambon att jag fortfarande har ångest och han har gått med på att byta tilltalsnamnet till A och ha B som ett andranamn. Men nu har jag börjat få kalla fötter inför bytet?!!! Hur f*n gör man? Hur f*n gör folk? Känns som att alla har det så enkelt när dem ska bestämma namn utom jag. Nu står jag här igen och tänker på om jag ska byta eller inte. Är rädd för att ångra mig åt båda hållen, för att byta och för att inte byta. 

• Svar på tråden Ångest kring namn
  • Anonym (Samma)

Jag kände likadant. Vilket förvånade mig för med första barnet uppkom inga sådana känslor alls utan där pratade vi om namn, bestämde oss för ett och det har passat honom som handen i handsken.
    Med nr två däremot känner jag att vi stressade, jag behövde tid och vi var inte överens men till slut tog vi bara ett och det känns fortfarande fel. Barnet går på dagis nu och vet förstås inget annat men om jag fått bestämma hade vi ändrat redan då. Och jag personligen hade inte haft några problem med att förklara eller stå upp för vårt beslut gentemot andra som undrade vad vi höll på med. Det sa jag till min man redan då, skicka frågorna till mig så löser jag det. Men han ville under inga omständigheter byta för "så gör man inte". 
    Barnet är dock ingen Y för mig, kommer aldrig att vara. Jag tänker inte så mycket på det längre men det blev helt enkelt fel. 

• Citronella

Jag tycker du ska acceptera att sonen heter det han heter och lobba för namnet A till ditt nästa son (om du får en till pojke) Min pappa ville att jag skulle ha min 6 år yngre systers namn och mitt namn var en kompromiss. Idag är vi alla glada att det blev som det blev, jag gillar mitt namn och min syster passar i sitt. 

• Anonym (Ångest)
    Citronella skrev 2022-08-31 13:46:14 följande:

Jag tycker du ska acceptera att sonen heter det han heter och lobba för namnet A till ditt nästa son (om du får en till pojke) Min pappa ville att jag skulle ha min 6 år yngre systers namn och mitt namn var en kompromiss. Idag är vi alla glada att det blev som det blev, jag gillar mitt namn och min syster passar i sitt. 

Så säger min mamma också, hon tycker att jag är löjlig som tänker på att byta. Men är osäker på om jag vill ha fler barn och ingen garanti att det blir en till pojke. Jag bara känner att den pojken jag väntade på är inte han jag har idag?jag skäms över att känna så. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Ångest) skrev 2022-08-31 14:54:12 följande:
    Så säger min mamma också, hon tycker att jag är löjlig som tänker på att byta. Men är osäker på om jag vill ha fler barn och ingen garanti att det blir en till pojke. Jag bara känner att den pojken jag väntade på är inte han jag har idag?jag skäms över att känna så. 
    Du ska inte skämmas över det och jag personligen tycker inte att man kan hantera namn så. Det är en sak om det visar sig i efterhand att det känns ok för alla inblandade. Men jag hade inte heller kunnat tänka att jag ger ett namn till nästa barn. Det var DET HÄR barnet som hette/skulle heta så! Det kanske inte blir nåt mer barn, det kanske blir ett annat kön, man kanske får en helt annan känsla kring vad det barnet ska heta - som inte har ett dugg med att göra hur man känner nu. 
    Så jag är helt med dig, det barnet jag längtade efter och väntade på heter inte så som mitt barn heter idag. Inte i mitt hjärta. Men för oss är det för sent att ändra. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ångest) skrev 2022-08-31 14:54:12 följande:
    Vad menar du med sista meningen? 
  • Anonym (Malin)

Men tills vidare kan ni ju annars lägga till namn A som ett andranamn. Då finns det där och är lätt att byta till. 

• Anonym (H)

Vad är det med namn nu för tiden? Det skrivs långa namnlistor, ibland med viss bokstav - innan barnet ens är född ska det bestämmas.... För mig känns det helt hysteriskt redan innan barnet är fött - och sen ska man ändra på ett namn som barnet redan är döpt till...? Ilandsproblem enligt mig - låt barnet ändra själv om hen inte är nöjd, det är ju hen som ska bära namnet

• Anonym (A)
    Citronella skrev 2022-08-31 13:46:14 följande:
    Håller med
  • Anonym (Ångest)

Har ni tips på hur jag ska börja acceptera det? Namnet A dyker ju omedvetet upp i huvudet hela tiden, konstant?det är som att jag blivit besatt av namnet! Det är det enda jag tänker på och det vägrar släppa. Nu har jag även fått höra att en vän ska namnge sin son det namnet och jag har blivit så bitter. Det skulle ju vara mitt barn som skulle ha det namnet?

• Anonym (H)
    Anonym (Ångest) skrev 2022-09-01 09:06:26 följande:

Har ni tips på hur jag ska börja acceptera det? Namnet A dyker ju omedvetet upp i huvudet hela tiden, konstant?det är som att jag blivit besatt av namnet! Det är det enda jag tänker på och det vägrar släppa. Nu har jag även fått höra att en vän ska namnge sin son det namnet och jag har blivit så bitter. Det skulle ju vara mitt barn som skulle ha det namnet?

Börja fokusera mer på barnet, lyckan över att ha blivit mamma och att barnet är friskt. Är väl ganska bra att någon annan tagit namnet i din närhet så du kan släppa det, inte kul med samma namn. Det är bara ett namn, finns viktigare saker att fokusera på
Svar på tråden Ångest kring namn