Svårt välja utbildning
Hej!
Jag har jättesvårt att välja utbildning. Har funderat på vad jag vill plugga i ungefär 6 år nu, men till ingen framgång. Är 26 år, och har efter gymnasiet vikarierat på förskola, jobbat som personlig assistent och jobbat inom städ. Pluggat både ekonomi och psykologi (samt jättelite programmering). Jag har verkligen ingen aning om vad jag vill göra!
I våras när jag skulle söka in till högskolan så tror jag att jag sökte till ungefär 20 olika utbildningar... suck! I sista minuten valde jag en av dom, men det känns inte rätt nu efter några dagar av första veckan. Det är mest på grund av matten. Under gymnasiet fungerade matte för mig, men nu känns det helt onödigt att läsa matte på högskolenivå!
Studiemotivationen är låg. Om jag inte vet vad jag vill jobba med, så är det väldigt svårt att förstå varför jag ska studera. Min pojkvän stöttar mig, och vi pratar mycket om det här. Han vill att jag ska plugga det där... En annan familjemedlem vill jag ska plugga nåt annat... Det är svårt när alla har olika åsikter om vad jag ska göra.
Jag vill plugga något som ger mig jobb, såklart. Sen vill jag inte plugga något som är för svårt, ingen matte.
Så till fårga till er: har er utbildningsväg varit spikrak eller mer som min, lite letande? Hade ni några förebilder eller någon ni kände som jobbade inom området innan ni utbildade er?