• Jinga

Sjukskrivning gravid v.20

Hej! Jag går in i v.20 nästa vecka och jag har fått hemsk foglossning, smärta i ligamemten och en extrem huvudvärk som inte försvinner, sover knappt på nätterna.

Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga för att bli sjukskriven för det är det enda jag vill just nu? Min kropp är så trasig och jag känner att jag inte pallar med att jobba. Jag arbetar med att köra truck utomhus 8-9h om dagen och det värker i hela kroppen så fort det studsar lite och det är svårt att ta sig i och ur. Är även helt dränerad på energi när jag kommer hem så jag orkar liksom inte göra något mer av dagen. 

Min arbetsgivare tror att jag ska jobba ända till 60 dagar innan beräknat bf bara för att en annan tjej innan mig gjorde det, att tillägga är att hon mådde hur bra som helst. 

På vilket sätt ska läkaren skriva så att fk tar mig på allvar? Jag kan inte gå hem utan pengar... Snälla hjälp mig Gråter

• Svar på tråden Sjukskrivning gravid v.20
  • annieh897

Sjukskriv dig en vecka från jobbet, sen kontakta vårdcentralen. Behövs läkarintyg efter 7 dagar.

Jag har varit sjukskriven sen gravidvecka 6 pga extremt illamående. Det var så jag fick gå tillväga. Är i vecka 23 nu och mår fortfarande illa och är heltidssjukskriven, dels pga illamående men nu även foglossning.

Alternativt prata med din chef om du kan få andra uppgifter tillfälligt? Om det skulle funka bättre för din kropp att testa nåt annat (om möjligheten finns på ditt jobb förstås).

• annieh897

Tillägg: Jag kontaktade inte vårdcentralen, utan det var läkaren på Mödravårdcentralen som sjukskrev mig! Och dom kan du med fördel kontakta på en gång och få en tid, förhoppningsvis. 

• Jemp

Kontakta bm som bokar in läkartid till dig. Så går det i alla fall till där jag bodde som gravid. 

• Jinga
    annieh897 skrev 2022-08-31 11:18:41 följande:

Sjukskriv dig en vecka från jobbet, sen kontakta vårdcentralen. Behövs läkarintyg efter 7 dagar.

Jag har varit sjukskriven sen gravidvecka 6 pga extremt illamående. Det var så jag fick gå tillväga. Är i vecka 23 nu och mår fortfarande illa och är heltidssjukskriven, dels pga illamående men nu även foglossning.

Alternativt prata med din chef om du kan få andra uppgifter tillfälligt? Om det skulle funka bättre för din kropp att testa nåt annat (om möjligheten finns på ditt jobb förstås).

Usch vad jobbigt för dig, hoppas verkligen att det blir bättre snart!

Jag ska ha riskanalys på jobbet imorgon så ska säga att jag inte kommer kunna sitta i truck ända till november.

När man kontaktar vårdcentralen, kan man lita på att de skriver ett bra intyg som försäkringskassan tar på allvar ?
  • Jag är bara jag

Kan det vara graviditetsmigrän du har? Det hade jag och det var rent för överjävligt! Finns dock mediciner man får ta även som gravid. Gå via Mvc både för läkarbesök, intyg och ev. medicin.

Svar på tråden Sjukskrivning gravid v.20