• Andreas96

ohälsosam nyfikenhet, vad är normalt?

Hej 

Vårat barn han är 5 snart 6 år gammal och vi har fått flera samtal från förskolan om att han har fått andra barn att göra olämpliga handlar mot sigsjälva och andra.

T.ex idag när jag hämtade på förskolan så fick jag höra från en förskole pedagog att min son övertalat en annan pojke att måla med en penna på sitt kön, fick även höra om en incident där en flicka fått en penna i rumpan (detta var då pedagogerna ej säkra på sanningshalten av historien) och under våren innan sommarlovet hade det inträffat liknade incidenter där även andra barn var inblandade.

Vi har pratat med honom, läst stop min kropp, försökt få honom att inse att det är både farligt och att andra blir ledsna utav detta.

Visst är barn nyfikna på sin egen och andras kroppar vilket tillhör den naturliga utvecklingen hos småbarn men var går gränsen mellan vanlig nyfikenhet och ohälsosam nyfikenhet?

Jag vet inte vad mer man kan göra förutom att prata med honom om detta.
    tacksam för svar och även andras erfarheter.

Mvh Andreas

• Svar på tråden ohälsosam nyfikenhet, vad är normalt?
  • Anotherone

Jag kan förstå nyfikenhet och att man leker vissa typer av lekar i vissa åldrar. Men det handlar också om att ta till sig och reglera sitt beteende när föräldrar eller andra vuxna förklarar om en vad som är rätt och vad som är fel.
    Att säga att jag förstår att du tycker att det här är väldigt spännande och roligt men man får faktiskt inte göra så mot någon annan person (och ingen får heller göra så mot dig).  Och sen fråga barnet om hen är intresserad av att gå till biblioteket och låna en bok om kroppen eller på annat sätt försöka tillgodose det här nyfunna intresset.

Vi har haft lite samma problematik men har bra stöd av förskolan som har sett till att alla pedagoger vet vad som är på G i barngruppen och att vissa barn inte ska tillåtas vara ensamma i vissa lokaler på grund av vad som riskerar att hända. Särskilt inte om det är yngre barn som förstås också är lite nyfikna men som riskerar att dras in i det här innan de själva är mogna. Jag upplever att mitt barns pedagoger är väldigt insatta här och hjälper till att förklara, begränsa och rama in och även tala om för oss vad som sker, vad dom har sagt och vad vi bör fokusera på i dialogen hemma. 

Svar på tråden ohälsosam nyfikenhet, vad är normalt?