• Anonym (Mamma)

8 åring och skola

Hur gör man lättast./bäst. 
    Har en 8 åring som går i 2:an. Aldrig varit jätteförtjust i skolan men varit ledsen några dagar. Fick äntligen ur honom att en kille i klassen spottar mot honom och håller/kramar honom hårt fast han inte vill. Säger att han sagt till gympaläraren men ingen respons. Sen vet jag ju inte helt vad som hänt m.m Men det är ju hans känsla/upplevelse och inte ok. 
    Prata med läraren om det el? 

• Svar på tråden 8 åring och skola
  • Anonym (klart)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-30 09:52:30 följande:
    8 åring och skola

Har en 8 åring som går i 2:an. Aldrig varit jätteförtjust i skolan men varit ledsen några dagar. Fick äntligen ur honom att en kille i klassen spottar mot honom och håller/kramar honom hårt fast han inte vill. Säger att han sagt till gympaläraren men ingen respons. Sen vet jag ju inte helt vad som hänt m.m Men det är ju hans känsla/upplevelse och inte ok. 

Såklart du ska prata med läraren om detta! Oavsett vad eller hur något hänt så är din pojke ledsen och något kan behöva redas ut mellan barnen och att lärarna håller extra koll.
  • Anonym (Jenny)

Det där ska du ta upp med läraren direkt. 

Hade en, inte så illa, grej med mitt barn. Det tog läraren tag direkt - blev lite imponerad faktiskt. Händelserapport och uppföljning allt enl skolans riktlinjer 

Barn ska inte utsättas för kränkning som detta är. Så kontakta ansvarig klassföreståndare eller mentor direkt. 

Från skolverket: 
    Kränkande behandling är ett beteende som är oönskat av den som blir utsatt. Det är barnet eller eleven som upplever sig vara utsatt för kränkande behandling som avgör vad som är oönskat. För att det ska vara fråga om kränkande behandling enligt skollagen måste kränkningen vara märkbar och tydlig.

• Anonym (Eline)

Ta det vidare!
    Varje lärare ska ha kunskap om rutiner för hur mobbning och kränkningar ska hanteras. Kanske är det inte den specifika lärarens ansvar men då ska hen veta vem hen ska kontakta. Ofta finns det ett team på skolan där lärare från olika åk finns med liksom skolledning och skolhälsa. Ibland kan det vara önskvärt att en annan lärare än den som barnet normalt har, går in och försöker lösa uppkomna konflikter. Är det yngre barn så ska mentorn ihop med lärarna i arbetslaget ta sig an det. Men släpp det inte! Ditt barn förtjänar att känna sig trygg i skolan. 

• LFF
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-30 09:52:30 följande:
    8 åring och skola

Självklart ska du ta det med läraren! 

Min ena son har haft jätteproblem med ett par klasskamrater ända sedan förskoleklass och där har lärarna och fritidspedagogerna varit inkopplade från start. I början hade sonen väldigt svårt att prata med någon om när de var jobbiga men sen hittade han några som han kände sig trygg att gå till.

Tråkigt att gympaläraren inte har gett någon respons på det hela. 
  • AndreaBD

Prata med läraren så snart som möjligt. Jo snabbare man tar det desto mindre problem blir det ju. 

• Anonym (Jo)

Prata med läraren fortast möjligt.

Svar på tråden 8 åring och skola