• Cranberry

Söka nytt jobb som gravid

Är gravid i v. 8 och vill så gärna söka nytt jobb. Ni som varit i liknande situation och fått jobbet utan att först berätta om graviditeten - hur reagerade arbetsgivaren och kollegorna? Borde jag vänta till efter föräldraledigheten? Känns inte bra att "ljuga" men samtidigt ska jag ju inte behandlas annorlunda pga graviditet. Väldigt tacksam om ni vill dela med av erfarenheter. 

• Svar på tråden Söka nytt jobb som gravid
  • Anonym (Berätta)

Berätta det innan är mitt råd!

du är i vecka åtta nu, men när du blir erbjuden ett jobb?

vi har anställt en tjej hos oss som inte sa något om graviditeten, utan väntade till några veckor innan hon skulle börja. Då var det inte långt kvar, vilket inte blev så populärt.
    Hon hade fått anställningen oavsett, men vi hade fått mer tid på oss att planera och ta in rätt kompetens under hennes frånvaro. 

• Anonym (Hm)

Beror väl lite vilken vecka du är i. Känns ju jobbigt att berätta innan v12 hade jag känt. 

sen får du väl kolla upp om du har rätt till föräldralön på nya och gamla stället, så du inte går miste om det för att du byter.

• Anonym (Chef)
    Cranberry skrev 2022-08-30 00:24:56 följande:
    Söka nytt jobb som gravid

Är gravid i v. 8 och vill så gärna söka nytt jobb. Ni som varit i liknande situation och fått jobbet utan att först berätta om graviditeten - hur reagerade arbetsgivaren och kollegorna? Borde jag vänta till efter föräldraledigheten? Känns inte bra att "ljuga" men samtidigt ska jag ju inte behandlas annorlunda pga graviditet. Väldigt tacksam om ni vill dela med av erfarenheter. 

Vill du diskutera dina rättigheter eller hur en arbetsgivare ser på saken?

Att döja en graviditet och sen snabbt ta föräldraledigt kan skapa dålig stämning och mycket besvär för arbetsgivaren. Eventullt kan det slå tillbaka på dig.

• Cranberry
    Anonym (Chef) skrev 2022-08-30 07:35:50 följande:
    Vill du diskutera dina rättigheter eller hur en arbetsgivare ser på saken?

Att döja en graviditet och sen snabbt ta föräldraledigt kan skapa dålig stämning och mycket besvär för arbetsgivaren. Eventullt kan det slå tillbaka på dig.

Hur en arbetsgivare skulle reagera, som sagt. Tänker att det kan vara värdefullt med andras erfarenheter.
  • Anonym (Chef)
    Cranberry skrev 2022-08-30 12:22:02 följande:
    Hur en arbetsgivare skulle reagera, som sagt. Tänker att det kan vara värdefullt med andras erfarenheter.
    Skulle någon göra så mot mig skulle jag bli rätt putt och personen få rätt låg rating avseende förtroende och tillit. Jag skulle inte bli jätteintresserad att vara hjälpsam och flexibel i framtiden.
  • Anonym (Ärlighet vara längst)

Ärlighet varar alltid längst! Jag fick själv en ny kollega nyligen, som bara jobbade ett par månader innan hon fick barn. Det var hon helt öppen med gentemot vår chef, men chefen resonerade som så, att det var en kompetens hon behövde och ville ha, oavsett. 

Svar på tråden Söka nytt jobb som gravid